Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund på Sandvatn (STF hytte)


Dal-z

Anbefalte innlegg

Annonse

Noen som vet om det finnes hundebur eller noe annet av praktikaliteter til hund på Sandvatn hytta?

http://ut.no/hytte/3.2329/

Sandvatn og hund er ingen god kombinasjon. Skuten er liten og trang, men det er der hunder pleier å befinne seg. Enten det eller utenfor.

Uthuset er en mulighet, men der er det folk som kommer og går om nettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger Turistforening er dessverre ifht Haugesund Turistforening helt nazi med hund på sine hytter så regner med at det er forbudt på Sandvatn og. :no:

Det er gode grunner til at STF er restriktiv til hund. (Grunneiere...)

Men de forsøker å gjøre noe for turfolk med følge.

De nye hyttene er utstyrt med hunderom og på Stranddalen er det også rom med mulighet for å ha hunden inne.

(NB, jeg er sterkt i mot dette, det er dessverre alt for mange hundeeiere som gir blanke i hundeforbudet, og heller ikke gjør skikkelig rent etter seg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forståelse for at grunneiere er restriktive til hunder når folk dessverre ikke klarer å overholde båndplikten, men flott at STF begynner å mykne opp for hunder på hyttene(i bur i gang selvfølgelig). Hund i stuer og sofa... Det er vi like negative til @REJOHN :) PS jeg har selv ikke hund(men har veldig lyst på..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters. Takk for tilbakemeldinger.

Jeg har veldig godt inntrykk av STF mtp hund. På Tomannsbu var de veldig glade og positive til at undertegnede og @MonjaHD ville innrede sikringsbua til Hund med fører rom. Det er nå på plass. :) og i skuten er det også hundebur på Tomannsbu.

Angående Sandvatn fikk jeg følgende fra STF tursenter:

"Hund er tillatt i uthuset men det er ikke tilgjengelig hundebur."

Vi tar turen i morra, men jeg har med sovepose og kan godt ligge under åpen himmel sammen med hunden :) Mens de andre boltrer seg inne i hytta. (det er ikke værste været å sove ute i akkurat nå )

Hund og fjell hører etter mitt skjønn sammen som hånd i hanske. Selvfølgelig med bånd hele tiden, slik at sauer kan gå i fred. P.s. I sommer var det mange på Tomannsbu med hund, alle var flinke og hadde hunden enten ute, i skuten eller i sikringsbua. Helt topp!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siste turen jeg hadde til Stakken og Nilsebu så registrerte jeg at det var hunderom i sikringsbua på en av hyttene. Jeg husker ikke hvilken hytte. Kan det ha vert Stakken? Der er det bygget ny sikringsbu etter et den gamle brant ned.

Men jeg har alltid sagt at hvis jeg skulle ha en hund så måtte den være så stor at den minimum kunne bære sin egen mat på fjellet og da kunne den sikkert også klare et lite telt som den kunne bo i på utsiden av hyttene, F.eks. en Backpacker 1?

http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/camping-telt/campx-backpacker-1/p/1049759_1_style

Det er vel ikke nødvendig at eieren sover sammen med hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(NB, jeg er sterkt i mot dette, det er dessverre alt for mange hundeeiere som gir blanke i hundeforbudet, og heller ikke gjør skikkelig rent etter seg.)

Dette er enkelt å løse, innfør depositum og kontroll.      Ved avreise inspiseres rommet, og deretter utbetales depositumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er enkelt å løse, innfør depositum og kontroll.      Ved avreise inspiseres rommet, og deretter utbetales depositumet. 

Dette er vel ikke så lett å håndheve på ubetjente og selvbetjente hytter?

 

Helt uforsvarlig å reise på heia med hund som ikke tåler å ligge ute.

Tenk om at den kommer løs. Den vil jo omkomme første natta....

 

En påske for noen år siden var det noen som mistet en irsk setter på en skitur i Sirdalsheiene.

Hunden ble funnet neste dag og da hadde båndet festet seg i et vierkratt og hunden var frosset ihjel i løpet av natten.

Noen år senere var jeg vakt på Røde Kors hytte på Sinnes en påske. En kveld kom noen og ville levere inn en Gordon setter som de hadde tatt med hjem fordi den løp rundt på egenhånd inne på fjellet.

Naturligvis ble det stilt spørsmål ved om dette var en oppgave for Røde Kors, men med kunnskap om en ihjelfrosset hund noen år tidligere skar jeg igjennom og tok hunden inn. Hunden fikk vann og litt mat og lensmannen ble varslet.

Et par timer senere så kom eieren. 

Vi visste at det var eieren lenge før han ringte på døren. Hunden kjente igjen lyden på bilen og stod klar da eieren kom inn. 

Da var det ikke bare halen som logret, men hele hunden logret så den nesten ikke kunne stå på beina.

 

Det er ikke alle hunder som er som Lars Monsens hunder og kan sove ute i all slags vær. Mange hunder er vandt til en helt annen luksus der de bor og mange tåler nesten ikke en regnbyge en gang..

post-4220-0-37754700-1440231530.jpeg   post-4220-0-99150900-1440231574.jpeg

 

https://hundeskolensyd.wordpress.com/2014/01/07/hunder-og-kulde-del-1/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uforsvarlig å reise på heia med hund som ikke tåler å ligge ute.

Tenk om at den kommer løs. Den vil jo omkomme første natta....

Ja jeg må nok bare holde meg inne med mine hunder. Eller bære de rundt i vesker. De har ikke noe ute å gjøre.... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen år senere var jeg vakt på Røde Kors hytte på Sinnes en påske. En kveld kom noen og ville levere inn en Gordon setter som de hadde tatt med hjem fordi den løp rundt på egenhånd inne på fjellet.

Naturligvis ble det stilt spørsmål ved om dette var en oppgave for Røde Kors, men med kunnskap om en ihjelfrosset hund noen år tidligere skar jeg igjennom og tok hunden inn. Hunden fikk vann og litt mat og lensmannen ble varslet.

Et par timer senere så kom eieren. 

Vi visste at det var eieren lenge før han ringte på døren. Hunden kjente igjen lyden på bilen og stod klar da eieren kom inn. 

Da var det ikke bare halen som logret, men hele hunden logret så den nesten ikke kunne stå på beina.

 

Det er ikke alle hunder som er som Lars Monsens hunder og kan sove ute i all slags vær. Mange hunder er vandt til en helt annen luksus der de bor og mange tåler nesten ikke en regnbyge en gang..

attachicon.gifimages 02.jpeg   attachicon.gifimages 01.jpeg

 

https://hundeskolensyd.wordpress.com/2014/01/07/hunder-og-kulde-del-1/

Flott du skar gjennom!! Det er forøvrig forbudt å unnlate å hjelpe dyr i nød og Røde Kors må også forholde seg til det uavhengig av eventuelle klubbvedtekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siste turen jeg hadde til Stakken og Nilsebu så registrerte jeg at det var hunderom i sikringsbua på en av hyttene. Jeg husker ikke hvilken hytte. Kan det ha vert Stakken? Der er det bygget ny sikringsbu etter et den gamle brant ned.

Men jeg har alltid sagt at hvis jeg skulle ha en hund så måtte den være så stor at den minimum kunne bære sin egen mat på fjellet og da kunne den sikkert også klare et lite telt som den kunne bo i på utsiden av hyttene, F.eks. en Backpacker 1?

http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/camping-telt/campx-backpacker-1/p/1049759_1_style

Det er vel ikke nødvendig at eieren sover sammen med hunden?

Det er innredet et lite rom i uthuset på Nilsebu, jeg glemte det i farten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi tilbake igjen etter en nydelig tur til Sandvatn. Hunden vår låg i skutet (bundet fast med kort bånd). Det var 17 gjester der lørdag til søndag og vi fikk lovord fra både en turleder som hadde en gruppe der og en av fadderene på hytta om hvor snill hunden vår var. :) Det var jo kjekt. Men så har han sovet i skutet på Tomannsbu i over en måned totalt siden han ble født for 10 måneder siden, så han er jo vant til å ligge der og ikke plage de som passerer.

 

Men en annen ting, det var tomt for dopapir der.... Dette til tross for at fadderene hadde vært der to-tre uker tidligere og det da var minst to sekker med dopapir tilstede. Veldig merkelig.

Flinkt fadderlag som de er så tok en av de på seg oppgaven å gå opp med en stor sekk dopapir i dag, søndag, møtte han når vi var på vei ned igjen.

 

Hørte rykter om det samme på Blåfjellenden @REJOHN ? Dette virker veldig rart. Det kan umulig å blitt brukt opp så mye dopapir på 2-3 uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk til fremmede hunder, der eieren ikke er i nærheten. Samtidig så er min opplevelse av de hundeeiere jeg treffer på tur, nesten utelukkende positiv. Det er nok fornuftig å forsøke å finne løsninger for folk med hund og DNT hyttene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi tilbake igjen etter en nydelig tur til Sandvatn. Hunden vår låg i skutet (bundet fast med kort bånd). Det var 17 gjester der lørdag til søndag og vi fikk lovord fra både en turleder som hadde en gruppe der og en av fadderene på hytta om hvor snill hunden vår var. :) Det var jo kjekt. Men så har han sovet i skutet på Tomannsbu i over en måned totalt siden han ble født for 10 måneder siden, så han er jo vant til å ligge der og ikke plage de som passerer.

 

Men en annen ting, det var tomt for dopapir der.... Dette til tross for at fadderene hadde vært der to-tre uker tidligere og det da var minst to sekker med dopapir tilstede. Veldig merkelig.

Flinkt fadderlag som de er så tok en av de på seg oppgaven å gå opp med en stor sekk dopapir i dag, søndag, møtte han når vi var på vei ned igjen.

 

Hørte rykter om det samme på Blåfjellenden @REJOHN ? Dette virker veldig rart. Det kan umulig å blitt brukt opp så mye dopapir på 2-3 uker.

Jeg var på Blåfjellenden fredag til lørdag.

Det er nok dopapir på hytta.Jeg fant fram tre pakker med 6 ruller. Det burde holde til tilsynet kommer seg innover.

Etter en uke ved stranden bør det være i dag eller senest mandag/tirsdag.

For en pensjonist bør det være mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters! De som rapporterte om at det var tomt på Blåfjellenden var der onsdag til torsdag og de skulle inn dit i dag igjen. De ble nok glade for å finne mere dopapir der

Det dopapir i mengder på hytta. Litt gjemt, da noen har flyttet på sekkene. De ligger inderst i kortet opp av trappa på den gamle hytta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som det er krise, om det ikke er toalettpapir på hyttene. Men hva gjør turfolket, når de må "bærsje" før de når ei hytte? Hvis dere ikke med dere papir (en selvfølge), så er naturen full av "papir" dere kan bruke. :)

Har vært mye i naturen, også i fjellet, i mange ti-år. Aldri besøkt en NTF-hytte og jeg tviler på, om det kommer til å hende. Forbered dere litt, dere er da ikke på hotell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som det er krise, om det ikke er toalettpapir på hyttene. Men hva gjør turfolket, når de må "bærsje" før de når ei hytte? Hvis dere ikke med dere papir (en selvfølge), så er naturen full av "papir" dere kan bruke. :)

Har vært mye i naturen, også i fjellet, i mange ti-år. Aldri besøkt en NTF-hytte og jeg tviler på, om det kommer til å hende. Forbered dere litt, dere er da ikke på hotell!

 

Det var ikke noen krisestemning på hytta, selv om der var 17 overnattende gjester. De fleste har "ett og annet" i sekken og på den måten ordner det meste seg.

Men det er no en gang slik at dopapir er "fast inventar" på hyttene, så folk er jo vant til at det er der. :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noen krisestemning på hytta, selv om der var 17 overnattende gjester. De fleste har "ett og annet" i sekken og på den måten ordner det meste seg.

Kjenner ikke hytta, 17 stykker høres likevel mye ut. :)  Men desverre så er du nok inne på noe viktig. Folk forventer at andre ordner opp for dem og ikke tar ansvar selv. I denne situasjon, så forventes trolig at det er toalettpapir på hyttene. Personlig så stoler jeg ikke på ukjente og sikrer meg. Jeg har vært på private hytter også, hvor en skulle tro at det fantes tolalttpapir, men hvor det manglet. Da var det bare å bruke naturens paipr og det har jeg kjent til siden barneårene.

 

Nå kom det frem her, at det fantes dopapir, sikkert gjemt i frykt for stjeling. ellers kunne en sikkert hatt et oppslag om hvor lagret var. Hvis det er grunn, kan en sikkert ha et oppslag om et reservelager, men ikke om hovedlagert.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger Turistforening er dessverre ifht Haugesund Turistforening helt nazi med hund på sine hytter så regner med at det er forbudt på Sandvatn og. :no:

Enda en gladnyhet: Sandsa får nå strax hundbur også. :)

Så jeg tror vi trygt kan si at STF er pro hund og tilrettelegger godt for hundeeiere i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det bare å bruke naturens paipr og det har jeg kjent til siden barneårene.

 

Alltid greit å være forberedt. men på 950 m.o.h. er det ikke mye av "naturens papir" å oppdrive, som jeg kjenner til i vertfall.

 

Kuriositet:

Hva tørket man seg med før toalettpapiret ble oppfunnet?

Mye forskjellig har vært i bruk opp gjennom tidene. Romerne brukte parfymert ull eller svamper renset i saltvann. I vårkultur rengjorde vikingene seg med kluter, dyreknokler eller østersskall. I middelalderen brukte folk kvister, gress, høy eller stoffkluter, og fra 1700-tallet brukte forholdsvis velstående familier gamle aviser. Fabrikkprodusert toalettpapir dukket opp på slutten av 1800-tallet, men det gikk lang tid før det slo igjennom. Helt opp i 1940-årene var det vanlig at det lå bunker med gamle aviser på toalettet eller utedoen.

Kilde: Illustrert Vitenskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.