Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold i Saltfjellet?


qwer993

Anbefalte innlegg

Annonse

Vegvesnet har to webkamera stående langs E6'en på saltfjellet.

 

Her er bildene fra dem.

 

 

Kameraet som står lengst sør (tipper ca 5 km sør om Semska)

http://webkamera.vegvesen.no/kamera?id=163123

 

 

Kameraet som står lengst nord ( tipper ca 4 km sør om Lønstua)

http://webkamera.vegvesen.no/kamera?id=891042

 

 

Snøfritt langs E6 ihvertfall.  De har hatt godt med regnvær nordpå så jeg tror ikke det ligger så alt for mye snø igjen.

 

Hvor planlegger du å gå?       (  edit -   Hehe ser spørsmålet kan se litt rart ut.    Det jeg mente er hvor du planlegger å legge ruten og eventuelt ende opp    )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg var en langhelg på saltfjellet sist helg, kjørte etter jobb på torsdag og gikk den korte veien til Tverrbrennstua for første natt. Neste dag gikk vi fra Tverrbrennstua til Bjøllåvasstua, vi så endel snø, og flytende is i vannet osv, men vi gikk på bar bakke utenom noen yderst få meter på de 22 kilometerne. Fra Bjøllåvasstua gikk vi ned til Tollådalen uten noe snø og tok derfra bil til Beiarstua hvor vi tilbrakte siste natt og gikk dagstur fra.

 

Om du går fra Lønnsdal så må du jo gå gjennom steindalen som jeg mener ligger litt høyere over havet enn terrenget vi gikk i. Nå skal det sies at sist fredag kom endelig godværet her i nord, og i Bodø har vi ihvertfall hatt sol og 20-24 grader den siste uken, så vil tro mye snø i fjellet har smeltet den uken som har gått siden jeg var på saltfjellet.

 

Tror ikke snøforholdet skal være noe stort problem, kanskje flekkvis med snø på de høyeste pasasjene, men neppe noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. På webkamera ser det bra ut litt opp i høyden der ialle fall. Jeagle: Høres oppmuntrende ut det der.

 

Walle: Jeg har ikke noen klar plan, men håper å få se flere av de store dalene og også komme opp i høyfjellet mellom dalene. Jeg ser av kartet at det er bratt og få klare fjelloverganger, så dette avhenger av været (som er spådd veldig bra), terrenget og snøforholdene.  Jeg starter vel på Lønsdal, men kan også starte på Russånes. Planen er å avslutte ut Blakkådalen med en drosje fra Røvassdalen, evt Bjøllådalen/Bjøllånes. Men jeg er ukjent med hvor tungt terrenget er å gå i, både daler og høyfjell, så jeg vet ikke hvor jeg ender. Er forholdene vanskelige så kan det ende som fisketur i et par av dalene. Har fleksibel returbillett med toget.

 

Det hadde vært veldig spennende å komme inn i Vesterdalen mellom breene, men den dalen er utilgjengelig i nordenden tror jeg, blant annet pga breelver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er ukjent med hvor tungt terrenget er å gå i, både daler og høyfjell, så jeg vet ikke hvor jeg ender.

 

Det er fantastisk, som alt annet med Saltfjellet   :heart:

 

Om du sjekker turkartet så ligger det noen turrapporter med bilder som gir en god pekepinn på hva du kan forvente deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.