Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt kamera til turbruk


Sigv

Anbefalte innlegg

Har tenkt å anskaffe et nytt kamera, men har ikke så mye peiling på kamera.. Kommer til å bli brukt på skikjøring, jakt & fiske og generelt friluftsliv. Vil ha mulighet til å sende bilder over wifi og god zoom. Gode bilder med dårlige lysforhold er heller ikke negativt. Har sett litt på kamera med utskiftbar optikk så tror det blir noe i den gata, men vil ikke ha så stort kamera at jeg ikke kan ha det i jakkelomma.

Tåler det litt regn, så er det positivt men ikke et krav.

Noen som har noen tips/erfaringer så hadde jeg satt stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Siden du ikke nevner pris så foreslår jeg dette :Dhttp://www.lydogbilde.no/test/foto-video/sony-cybershot-rx100-iii

Jeg har en tidligere modell av dette kameraet og er meget fornøyd. En tidligere modell er kåret til verdens beste kompaktkamera. Det har kommet en modell etter det, men det er enda dyrere og har ikke fått full pott i tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjekke med  Olympus OMD 5 , 5 II  og OMD-1 er at de er "vanntette" ( dvs beskyttet mot fuktighet),men du bør ha ganske store lommer.

 

Fujifilm XT-1 er også beskyttet mot vann, men blir noe større enn Olyene, vet ikke hva Sonyene er.

 

Alle tar bra bilder og gir gode jpg filer så det blir en smakssak hva man foretrekker.

 

Selv gikk jeg for OMD-5  pga vanntett, men likte jpg filene til Fuji X-e2 jeg hadde bedre. 

Fuji har også noen supre objektiver.

 

Til Fuji, Olympus og Sony kan man også kjøpe adaptere slik man kan sette på ett "uendelig antall" gamle/nye manuell fokus objektiver. Kan tilføre bildene mye fint særpreg.  Se http://www.manuellfokus.no

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok litt i dyreste laget, men Sony A7s kan ta bilder midt på svarteste natta. Det blir det fine turbilder av :-)

29.000,- med Zeiss 24-70 linse.

 

SONY-A7S-COMPARISON1-670x376.jpg

 

 

Ellers er Sony A7 på vei ut fra butikkene, og kan nå kjøpes kjempebillig. Her får man mye kvalitet for pengene!

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2285522

 

Nevnte Zeiss 24-70 OSS er en bra linse til disse kameraene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Har blitt litt forelsket i Sony a6000, så det heller foreløbig mot det. 

Hei

 

Jeg har brukt A6000 i et år nå og er meget fornøyd både med ytelse og funksjoner. (PS. tar kun RAW format).

SEL 18-200 objektivet til Sony er en helt klar vinner med tanke på fleksibilitet , men det tar litt plass og veier en del.

Kit objektivet SEL16-50 er det jeg velger hvis jeg skal bære med meg kamera under jakka en våt dag , dessuten så

bruker jeg et sigma 19mm f/2,8 som er et funn til prisen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for dette: Olympus Tough TG-4.

Det har ikke utskiftbar optikk, men tar fantastiske bilder. Er vanntett og støtsikkert. og det passer perfekt i allslags lommer!

 

Har selv versjonen før (TG-3) og hadde TG-1 før det igjen.

 

Flott kamera som anbefales!

 

Støtter denne!

 

Kjøpte dette kameraet før vi dro på ferie i sommer, og har lekt mye med det og samtidig sammenlignet det opp mot OMD EM-5'en som jeg har.

 

Noe av det som gjør det til ett flott turkamera:

- Vanntett

- Høyeste blender er F2.0, som gjør kameraet ypperlig til å ta bilder med i lyssvake omgivelser. ( brukte faktisk T-4 istedenfor OMD'en når det skulle tas bilder på kveldstid - skal nevnes at jeg bare kit-linsen på OMD)

- Lades via USB lader, som muligjør bruk av solcellepanel eller powerbank uten konverter. 

- Kan ta RAW bilder.

- God batterikapasitet ( jeg unngår bruk av blitz om jeg kan - og opplevde at jeg kunne ta en god del flere bilder enn hva som er oppgitt i.h.h. til batterikapasiteten.)

- Får kjøpt en holder/veske som gjør at du kan feste den til skulderreima på sekken og dermed ha den lett tilgjengelig. (Bruker denne sammen med OMD'en og kan trygt påstå at det hadde ikke blitt tatt på langt nær så mange bilder om jeg ikke hatt denne og kameraet hadde vært oppevart i en lomme.)

 

 

Det jeg misliker litt er at det ikke fulgte med cap for linsen. Dette kan derimot kjøpes som tilleggsutstyr.

I tillegg fungerer panoramafunksjonen veldig dårlig. (Panorama funksjonen på TG-850 som jeg bruker på jobben fungere mye bedre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon har òg ein "tursikker" modell med utskiftbar optikk, mogleg det har kome nyare modell etter sist eg kikke gjennom jungelen

http://www.lydogbilde.no/test/nikon-1-aw1

 

Nikon1 AW1 er helt vanntett, og er dermed et ypperlig turkamera for røft bruk, man trenger ikke tenke på at det trenger beskyttelse uansett vær. Siden det kan brukes under vann åpner det for annerledes bilder der man f.eks. har kameraet halvveis nedsenket i vann, og får både under- og overvannsbilde samtidig. Bildekvaliteten er milevis bedre enn de vanlige vanntette kompaktkameraene på markedet - en helt annen klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et Nikon 1 AW 1 OG ET Olympus OMD EM 5

Nikon er for mig helt klart et sekundært kamera udelukkende for vand sport. Dens måde at virke på er klart et snapshot kamera og der er ikke noget reelt udvalg i optik

Der imod er mit Olympus OMD EM5 mit ægte DSLR / CSC kamera med fuld optik udvalg og ethvert tænkeligt udstyr og indstilling som et prosumer SLR skal være, her under dens måde atvirke på og det at den har en rigtig søger (EVF).

Jeg er Amatør Fotograf med stort A og F, så jeg går ingen steder uden mit Olympus. Jeg tager i fjellet for at fotografere (med Olympus). Nikon tager jeg med til Gran Canaria som undervandskamera og har stadig OMD EM5 med

That said, så kan jeg sagtens se at OMD EM5 (og et hvert andert DSLR) kan været "for meget kamera" til fjellet. I så fald gå efter top class compact med fast optik og stor OPTISK zoom og i det hele taget gode specs. Skal det være tough ? Overvej hvor meget du kaster omkring med dit kamera og vælg ud fra det.

Selv vil jeg sætte mit OMD EM5 i karabinhage på rygsæk, men det er fordi jeg af natur er omhyggelig med mit kamera

Whatever you do, have fun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Du gjør ikke mye feil ved å velge Sony a6000.
Emm så går det mer på smak og behag, enn at noen kan si at det ene er så mye bedre den det andre.
 
Stort sett alt av nyere og mye av lit eldre system kamera med utskiftbar optikk kjører ring rundt kompaktkamera når det kommer til bilde kvalitet.
Invester i kvalitets optikk og forskjellen blir enda større.
 
Uansett hva du velger er det viktigste å ha et kamera som ikke blir liggende i sekken !
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.