Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til middagsmeny med bruk av Turistforeningens proviant?


palcastberg

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi er 10 stk som skal på tur til helga. Vi tenkte å stoppe på en av Turistforeningens selvbetjente hytter.

 

Planen er å kunne klare oss med den provianten som er på hytta til middag. 

Det hadde vært artig om noen kunne dele av sine erfaringer med en hyggelig miks av tilgjengelig proviant som kan bli  en bra middag. 

OBS - jeg er helt klar for å ta med litt ekstra tilbehør for å spice opp maten eller sette en liten prikk over i-en.

 

Noen som har egne råd eller kan linke til noen tips ute på nettet?

 

Fra hva jeg kan se er dette en typisk liste over hva som (kan) være tilgjengelig på hytta:

http://www.dntsor.no/index.php?fo_id=9264

 

 

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler også bacaloen. Jeg har iblant teltet inne på DNT hytter fordi magen skreik etter bacalo    :D

 

Ellers er stekte kjøttkaker med stekt ris, erter&gulrøtter, og mais å anbefale. Bruk smør istedetfor olje. Skyll brunsausen ut av kjøttkakeboksen. Evt. bruk picnicskinke.

 

På "min" hytte Reinsvassbu i Sunndalsfjella så har vi krydret matlageret med Real Turmat og Beef Jerky blant annet. Nam nam :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!

Jeg er bacalao-fan selv, men jeg har ikke smakt den som de har hyttene. 

Jeg vet ikke om jeg tør å satse på at alle liker bacalao, så jeg bør kanskje ha en backup med kjøttkaker.

 

Mulig vi satser på å "slepe" med oss en boks med øl som kan passe fint til bacalaoen. Det hadde jo smakt godt etter en lang dag på sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Egentlig ikke så godt - men godt etter en lang tur" -  :D

Ja - sånn sett er vel det meste i proviantlageret ypperlig mat etter en lang tur.

 

jeg mener jeg har sett en artikkel i magasinet til DnT eller lignende om noen som hadde noen spennende ideer på å forberede litt krydder, fancy god pølse, noen grønnsaker ++ som de spicet opp diverse proviantlager-ingredienser med. Finner ikke tak i det igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Egentlig ikke så godt - men godt etter en lang tur" -  :D

Ja - sånn sett er vel det meste i proviantlageret ypperlig mat etter en lang tur.

 

 

For meg er joikakaker hyttemat. Mora mi lagde det til oss på hytta da vi var små. Så jeg spiser det når jeg er innom DNT-hytter. Og da smaker det godt. Hadde jeg lagd det hjemme ville det nok blitt en skuffelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joikajoikajoikakaker. Egentlig ikke så godt, men godt etter en lang dag på tur!

Det er nok Joika jeg tyr til på hyttene, om jeg ikke bærer med mat.

Det hjelper å ta med en boks erterog gulrøtter. I tillegg bruker jeg Kvitseidsmør i potetstappen, det gir en bedre smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!

Jeg er bacalao-fan selv, men jeg har ikke smakt den som de har hyttene. 

Jeg vet ikke om jeg tør å satse på at alle liker bacalao, så jeg bør kanskje ha en backup med kjøttkaker.

 

Mulig vi satser på å "slepe" med oss en boks med øl som kan passe fint til bacalaoen. Det hadde jo smakt godt etter en lang dag på sykkel.

 

Hvis dere skal sykle så er øl en no-brainer!

 

Jeg og kompisene har hatt øl som motivasjon når vi har slanket vekta på utstyret. 0,5kg spart = 1 gratis ølboks på tur. Eller, det var slik før. Nå er vel 10kg av sekkens vekt borte og jeg synes det er litt drøyt å bære med rundt 20 ølbokser.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil støtte det som ble nevnt lenger opp her: Lag dere en 3-retters middag.

 

I og med dere er ca 10 stykker, er det lett å dele seg opp i tre grupper, som får ansvaret for en del hver.

 

Har man tre retter føles det straks mye mer som et "herremåltid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.