Gå til innhold
  • Bli medlem

Smøring på sykkelen.


merterje

Anbefalte innlegg

Hei igjen. Jeg lurer på dette med smøring. Kjøpte en kjedesmøringsspray på Biltema og sprøyet kjeden og tannhjula. Kan man når man vasker sykkelen bruke avfetningsmiddel på kjede/tannhjula, før man igjen fører på smøringsmiddel ? Har lest at man skal bruke fett - er det i drivhuset, jeg vet ikke hvor på sykkelen det skal brukes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bruker avfetningsmiddel eller middel som får vekk olje for at du skal vaske kjedet ordentlig. 

 

Start med å påføre avfetningsmiddel på kjedet og kranken. La stå noen minutter mens du vasker andre deler av sykkelen. 

 

Skrubb krank/kjede med for eksempel en oppvaskbørste/tannbørste eller noe lignende (for å fjerne sandkorn etc. som er skadelig for kjedet og tannhjul). 

La tørke litt.

 

Legg på tynn olje på kjedet.

 

Legg på litt tykkere olje til slutt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kjøpte en kjedesmøringsspray på Biltema og sprøyet kjeden og tannhjula. 

Er dette den på sprayboks som "skummer" og er klissete? I så tilfelle, vil jeg ikke anbefale denne, den er mere beregnet til o-ring kjeder på motorsykler.

Progold Prolink  er ofte anbefalt og er lett tilgjengelig for de fleste på XXL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Geir sier er progold en bra olje, men den er tynn så ved mer våte forhold så er det viktig å smøre mer jevnlig. Jeg selv personlig smører kjedet og bevegelige deler som girvekslere etter vær tur. For vask så anbefaller jeg å skaffe en kjedevasker og Morgan Blue. Den fra Morgan Blue er sitrus bassert så den renser skikkelig. På vinter og våte forhold bruker jeg denne en fra MucOff.

 

Det er lurt å bruke en fille/papir til å tørke vekk overflødig olje etter påføring ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar deg bryet med å ta kjedet av sykkelen for å rengjøre både kjede og tannhjul så er det mange, også de som sykler konkurranser, som bruker diesel. Diesel og en oppvaskbørste fjerner gammelt fett og smuss og når det er gjort så ligger det igjen en tynn dieselfilm som virker smørende på kjedet.

Det finnes flere typer avfetting som kan brukes på sykkelen. F. eks. hos Biltema finner du en hel rekke vake og avfettingsprodukter som gjør en god jobb på sykkelen.

Noen av disse stoffene inneholder syre og kan skade lakken hvis de får tid til å virke en stund. Dette kan du lese mer om på boksen.

Bruk gjerne voksshampo når du vasker sykkelen, eller gå over den med vanlig bonevoks for bil etter vask. Da holder lakken seg fin lenger og det er mye lettere å spyle eller vaske bort skitt og støv.

 

Jeg har to sykler hvor en brukes om sommeren og en om vinteren når salt og asfaltstøv blandet med vann legger seg på både kjede, tannhjul og andre deler som befinner seg under knehøyde.

Sommerstid bruker jeg dette smøremiddelet: 

https://www.gsport.no/produkt/357549/weldtite-teflonspray-tf2-400ml

Det holder ikke så lenge som olje, men samler mye mindre støv og skitt.

Om vinteren bruker jeg en vanlig tynn kjedeolje som jeg kjøper på sykkelbutikken.

Olje holder lenger enn spray, men den samler også mer skitt som gjør at den blir tykk og svart etter en liten stund.

Om vinteren spyler jeg sykkelen med vanlig kaldt vann etter hver tur. Da unngår jeg at salt og asfaltstøv tørker og virker som fint slipemiddel på både kjede, tannhjul og bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, gjerne avfetting sammen med sykkelvask. Jeg gjør følgende: sprayer på avfettingsmiddel på kjedet, krank, kassett og området rundt som gjerne er tilgriset av olje og smuss. La så virke mens jeg vasker resten av sykkelen utenom drivverk, med såpevann. Hvis det er ganske skittent på og rundt drivverket, sprayer jeg på avfetting og spyler av i flere omganger, gjerne samtidig som jeg drar over med ei oppvaskbørste.

 

Har så langt prøvd to avfettingsmiddel: Muck-off, og Turtle wax bilavfetting. Synes bilavfettinga fungerte betydelig bedre enn muck-off. Førstnevnte er petroleumsbasert, mens sistnevnte bruker noen sitrusoljer. Til resten av sykkelen bruker jeg zalo.

 

Så kommer det viktige: drypp/spray et relativt tyntflytende smøremiddel forsiktig på kjedet, og bruk ei fille til å tørke av det overskytende. Hvis du derimot sprayer ukritisk på kjede, kassett, krank, osv., vil hele området bli klissete av olje, og vips, så har sykkelen din trukket til seg mye dritt i løpet av kort tid. Ved å tørke av kjedet vil det heller ikke bli grisete av oljedrypp og -sprut. Dermed holder sykkelen seg renere over tid, men du må legge på kjedesmøring noe oftere.

 

En litt tykkere olje dryppes så forsiktig inn på friksjonspunker i bremser og gir (du ser hvor dette er ved å dytte litt i girspaken og følge med på gira). Jeg liker en spruteflaske med lang snabel for å få lagt olja akkurat der den skal være, og unngå for mye søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.