Gå til innhold
  • Bli medlem

Er vindskjerm rundt brennerhode nok?


nesning

Anbefalte innlegg

Det finnes noen brenner som f. eks. Soto Windmaster og Fire Maple FMS-100T med vindskjerm rundt brennerhodet. Betyr dette at man slipper å ta med stor vindskjerm eller drøyer det bare bruken av den store litt lenger ut til det blåser mer? Jeg har Trangia fra før og måtte dermed aldri bry meg om sånt. Men jeg vil gjerne bytte til gassbrenner bl.a. pga. vektbesparelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg tenkte på var egentlig ikke generelt bruk av vindskjerming men selve prinsippet på de brennere jeg nevnte som har skjerming rundt brennerhodet. Men siden det er ett lite antall av den slags brenner så er det vel ikke særlig effektivt? Er det kanskje noen med erfaring med disse brennere?

Uansett takk for svarene fra en nysgjerrig nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kanskje noen med erfaring med disse brennere?

 

Jeg har brenneren fra Fire Maple, FMS-100T. Vindskjermen her er faktisk veldig god, har brukt den på høyfjellet uten at jeg har sett behovet for en ekstra skjerm. Den har også dobbelt forvarmingsrør og man kan snu gassboksen opp ned for økt effekt om vinteren. Rett og slett vel anvendte penger synes jeg. Sparer vekten en ekstra vindskjerm utgjør og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke er nok. I en liten bris så holder det, stort mye over det så har jeg opplevd at flammen har blitt blåst ut av vindkast, og det i le. 

 

Og som noen sier over her, jo mer varme du får på kjelen jo mindre gass bruker du, en vindskjerm veier mye mindre enn en ekstra gassboks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen brenner som f. eks. Soto Windmaster og Fire Maple FMS-100T med vindskjerm rundt brennerhodet. Betyr dette at man slipper å ta med stor vindskjerm eller drøyer det bare bruken av den store litt lenger ut til det blåser mer? Jeg har Trangia fra før og måtte dermed aldri bry meg om sånt. Men jeg vil gjerne bytte til gassbrenner bl.a. pga. vektbesparelse.

 

Den ene av disse to du viser til (Soto) er av typen som skrus på gassboksen, den andre (Firemaple) er med slange fra gassboks til brenner. Ikke et svar på spørsmålet ditt, bare en liten advarsel om å utvise forsiktighet når man bruker ekstern vindskjerm rundt den første typen, der man altså vil skjerme både brenner og gassboks med en ekstern skjerm.  På en Coleman boks jeg ser på nå står det at den ikke må utsettes for temperaptur over 50C. Nå har ikke jeg målt hvor høy temperaturen kan bli når man bruker vinskjerm med toppmontert brenner på en vindstille dag, men bedre føre og var og ikke lukke skjermen helt, sørge for litt lufting. Og, dette har kanskje spilt en rolle også når produsenten velger bare å skjerme selve brennerhodet...Vet ikke, men mulig vel.

 

Selv har jeg erfart at det silikoniserte håndtaket til en Optimus Crux brenner smeltet da det ble for varmt ved bruk av ekstern skjerm http://www.fjellforum.no/topic/32263-primus-micron-stove-ti-regulator-smeltet/#entry311241

Er vel det man kaler "learning by doing", eller læring fra idioti vil noen kanskje si.... :)

 

Edit: I en test av gassbrennere i Fjell og Vidde i 2013 nevner de bl.a. at flere produsenter advarer mot bruk av eksterne skjermer, sitat "fordi gassboksen og regulatoren kan bli farlig varme om man skjermer for godt." se http://artikkel.ut.no/test-av-gassbrennere-til-turbruk-1.11219727

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.