Gå til innhold
hgmann

Teltplass på Skrim

Det er 1061 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei

Planlegger en helgetur med familien til Skrim. Tanken er en rolig familietur med fiske og litt vandring (kanskje en tur på Styggemann event.) Vi skal bruke Wiglo lt4. Dette teltet veier jo litt så en basecamp eller ikke for lang vandring før teltplass er ideelt. 

Er det noen som vet noe om det finnes gode teltplasser på Skrim med disse forutsetningene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke flust med gode teltplasser på Skrim, mye myr og kratt - men noen steder er det plass hvis man ikke ønsker å plante seg midt oppi lynga da. Ved både nord og sørsiden av Fjellsetertjern, på odden på vestsiden av Øyangen og på vestsiden av Svarttjern er det fine teltplasser med tilhørende bålplass. Er plass på Fiskelaus også, men kanskje ikke til en Wiglo. Rundt Krokvannet er det vel noen plasser og, men har ikke snust meg rundt hele dette vannet. Husk at det er skikkelig sinnsykt drøyt med Knott der nå, eller var hvertfall det for noen uker siden. På andre siden av Skrim eller med utgangspunkt fra Sørmyrseter så får du høre med @Skjult lenke - logg inn for å se den ang. teltplasser der :) God tur!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar og ikke minst knott-varselet. Mulig turen bør utsettes til litt lenger utpå høsten. Høres ut som et spennende område. Det var vel din turrapport fra Skrim som jeg leste tidligere. Fikk veldig lyst til å teste ut det området da :) Skal sjekke på ut.no-kartet på beliggenhetene du beskriver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat kommet hjem fra 3 dager på Skrim, og kan bekrefte at det ikke var skikkelig sinnsykt drøyt mye knott  :razz:

Så bra, da har det roa seg de siste ukene - da blir det behagelig for en familie på tur :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk akkurat tips om greie teltplasser rundt vannet Mykle. Det skulle visst være mulig å gå fra nordenden av Mykle til Sørmyrseter og Styggemann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk akkurat tips om greie teltplasser rundt vannet Mykle. Det skulle visst være mulig å gå fra nordenden av Mykle til Sørmyrseter og Styggemann.

Mykle er greit nok, men det kan nok være mye folk der. Om det ikke spiller noen rolle er det jo et greit campområde. Tror imidlertid det kan bli i lengste laget å gå derfra til Styggemann og tilbake på en dag. Ihvertfall om ikke barna er store. Uten at jeg har kikket nøye på kartet må det være minst 10 kilometer hver vei. Mulig du kan komme deg på grusvei noe lenger mot Sørmyrseter men tipper det er stengt med låst bom.

Jeg tror jeg heller ville satset på å kjørt opp til Ivarsbu og parkert der for så å rusle litt innover. Om dere ikke vil gå så langt med teltet så finner du helt sikkert en teltplass ved et av stølevanna eller Svarttjern :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info. Ivarsbu ser ut som et greit utgangspunkt. Kan man kjøre og parkere nærme Ivarsbu? Mener å ha lest det var en bom der som tilhører DNT-hytta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info. Ivarsbu ser ut som et greit utgangspunkt. Kan man kjøre og parkere nærme Ivarsbu? Mener å ha lest det var en bom der som tilhører DNT-hytta.

Nå på sommeren skal du kunne kjøre ganske nærme. Cirka 10 minutter gane til Ivarsbu fra parkeringa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplevde også knotten på skrim tidligere i sommer, godt det har roet seg! ang teltplass så teltet vi først en natt på nordssiden av skrimsvannet. der var det gress, vann og alt på topp unntatt knotten. derfra tok vi med teltet bort til øvre urdstjerna. her var fiskevann og 3-4km sti til styggemann. fikk ikke fisk da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplevde også knotten på skrim tidligere i sommer, godt det har roet seg! ang teltplass så teltet vi først en natt på nordssiden av skrimsvannet. der var det gress, vann og alt på topp unntatt knotten. derfra tok vi med teltet bort til øvre urdstjerna. her var fiskevann og 3-4km sti til styggemann. fikk ikke fisk da..

Takk for tips. Har hørt at det kan være MYE knott der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bekrefte det @Skjult lenke - logg inn for å se den sier om knott.Kom hjem i kveld etter to dager der oppe og knapt nok noe knott og spore. Nydelige forhold og strålende vær. Men merker at høsten er på vei inn i fjellet. Kjøligere om natta og fargene såvidt på vei i blåbærlyngen og noen trær. 

Ang teltplass på Sørmyr er det en veldig fin plass med Tverrvann. Helt i det sør-østre hjørnet er det benker og bord, samt plass til lavo eller to. Men har inntrykk av at den er populær så her gjelder det å være tidlig ute. Ellers stemmer det som Martin sier at det er ikke flust med gode lavo plasser på Skrim. Noen steder kan det være greit å ha med en xtra presenning til å ha under bunn pga fuktig myrjord. Fra tverrvann er det heller ikke så langt fra en parkering mot styggemann. Kjør tilbake mot Mykle fra Tverrvann. Ta første vei til venstre og følg den til enden. Derfra er det greit avstand å gå mot styggenmannen.

Tips!! Ta med blåbærplukkere. Bugner med blåbær der oppe i år. Hvertfall der jeg har hvert på Skrim og Vindfjell i sommer.

Ønsker god tur og skitt fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bekrefte det @Skjult lenke - logg inn for å se den sier om knott.Kom hjem i kveld etter to dager der oppe og knapt nok noe knott og spore. Nydelige forhold og strålende vær. Men merker at høsten er på vei inn i fjellet. Kjøligere om natta og fargene såvidt på vei i blåbærlyngen og noen trær. 

Ang teltplass på Sørmyr er det en veldig fin plass med Tverrvann. Helt i det sør-østre hjørnet er det benker og bord, samt plass til lavo eller to. Men har inntrykk av at den er populær så her gjelder det å være tidlig ute. Ellers stemmer det som Martin sier at det er ikke flust med gode lavo plasser på Skrim. Noen steder kan det være greit å ha med en xtra presenning til å ha under bunn pga fuktig myrjord. Fra tverrvann er det heller ikke så langt fra en parkering mot styggemann. Kjør tilbake mot Mykle fra Tverrvann. Ta første vei til venstre og følg den til enden. Derfra er det greit avstand å gå mot styggenmannen.

Tips!! Ta med blåbærplukkere. Bugner med blåbær der oppe i år. Hvertfall der jeg har hvert på Skrim og Vindfjell i sommer.

Ønsker god tur og skitt fiske.

Takk for tips :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har vi teltet ett døgn på Mykle. Det ble Mykle da vi kun hadde et døgn til rådighet. Skal helt klart utforske Skrimområdet mer ved å følge alle de gode tipsene jeg har fått her. Vi kjørte først til nordenden av Mykle. Det var som nevn her i tråden lagt opp til teltplass og toalett. Men her var det folksomt. Vi fant imidlertid en fin plass med strand midt på Myklevannet på østsiden. Legger ved noen bilder. Strålende vår og lite vind. Litt mygg, men ikke plagsomt. Takk for tips dere.

Det blir flere turer til Skrim :)

post-15172-0-74132800-1440262199_thumb.j

post-15172-0-17036000-1440262219_thumb.j

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1061 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av NattUgle
      Hei 
      Skikkelig nybegynner her. Aldri sovet ute på fjellet før og skal ikke gå så langt

Jeg trenger et telt som er LETT å bære for sekken. 2 personer kanskje om jeg får en eller ei med der ute, uansett alenetur
      Skal sove på Hardangervidda på sommerstid
      Noen kjøpsanbefalinger, tips råd, erfaringer ute, kjøpshjelp?

Gjerne produkt linker tips råd

• Av Are Mehus
      Hei, dere. Har nettopp kjøpt et marmot fortress 3p telt. Enkelt å sette opp, men barduner og strammere er ikke montert i fra fabrikk. Strammere ligger i en pose, det samme gjør bardunene. Spørsmålet er: Hvilken knute bruker man for å feste bardunene på teltet, og hvordan monterer man strammere på de? Banalt spørsmål tenker dere, men har da ikke gjort dette før. Ting har kommert ferdig montert tidligere, og det er år siden 😬😳. Håper på noen tilbakemeldinger her som gjør til at jeg får montert teltet 100% da jeg skal på tur i morgen 🤠
    • Av Sprettball
      Hei! 
      Jeg skal gå fra Juvasshytta til Tyinkrysset i sommer (rett gjennom Jotunheimen) og det er første gang jeg reiser på tur og første gang siden jeg var liten at jeg telter på tur. Har sett over reiseruten på kart over oppmerka ruter og laget meg en egen tur-rute ut ifra dette. 
      Hvordan er turen fra Juvasshytta til Spiterstulen? Er det bratt ned til grusveien? Jeg spør fordi jeg har høydeskrekk og UT.no sa at dette var en krevende tur selv om det ikke er mange km mellom hyttene. Er det så bratt om man går om Heimresætre?
      Turen fra Spiterstulen til Gjendehytta er neste mål. Dette er en lang etappe og jeg legger inn en overnatting mellom (om ikke terrenget er veldig flatt og fint). Hvordan er terrenget i Urdadalen? Det ser ganske flatt og fint ut på kartet, men jeg spør for sikkerhets skyld.

Turen går så fra Gjendehytta, ned til Bygdin og mot Tyinkrysset. Hvordan er terrenget her?

Til sak nr 2
      Jeg har med meg en venninne og hun er veldig redd for at vi skal møte på bjørn, ulv, jerv eller rev. Av den grunn har jeg lagt ruta nærme hytter i tilfelle hun blir redd og vi kan gå litt nærmere en av hyttene. Er det mye rovdyr på fjellet eller kan jeg "trygt" ta henne med i Urdadalen og overnatte der uten mye lyd fra dyr utenfor teltet? Vil at denne opplevelsen skal bli fin for henne sånn at hun ikke blir skremt fra å bli med meg på tur senere

Ingen av oss har gått så langt før, i flere dager, men har gått topper med 15-18 km på 2-3 timer med god stigning. Planen er å komme fram til Tyin på 5 dager. Klarer vi det?

• Av Terka
      Det har vært en del tråder forumet om lette telt den siste tiden, og jeg har fungert litt på dette selv for egen del, og måtte regne litt på vekt av utstyr i dag.
      Konklusjonen er at jeg aldri kommer til å bli en dedikert lettpakker, men er en som likevel har litt fokus på vekt og pakkevolum OG andre egenskaper på turutstyret.
      Min økte fokus på vekt startet når jeg begynte å dra på telttur alene med to små barn. Kun telt+soveposer+liggeunderlag veide alene 14.74 kg på de første turene. Hvert liggeunderlag veide 1.8 kg og hadde samme dimensjonene som et Bamse Exteme når de var rullet sammen. I tillegg kom klesskift, bamser, mat, kokeutstyr, etc. Omtrent alt skulle i eller utenpå sekken min.
      I dag har jeg endt opp på litt forskjellige løsninger ut fra ulike typer turer, noen eksempler på dette:
      - På vinteren med pulk: Lite fokus på vekta, mye fokus på ikke fryse og komfort i teltet gitt sannsynlighet for en del telttid.
      - Vår/sommer/høst, ikke værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 4 personer: 7.81 kg (trekk fra 1.4 kg når vi er 3 personer)
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 4 personer: 8.54 kg (trekk fra 1.4 kg når vi er 3 personer)
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 2 personer: 4.67 kg
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+sovepose for 1 person: 3.27 kg
      - Vinter, bære "lett" sekk, 1 person: telt som veier 2.1 kg og sovepose/liggeunderlag ut fra temperatur.

Noen av tankene og vurderingene mine:
      Hvorfor ikke gå enda lettere? Jeg har nå valgt telt ut fra ønsker rundt vekt, pakkevolum, komfort, og robusthet ++. F.eks. teltene for "værutsatte" turer i vår/sommer/høst- sesong er testet til å tåle minst 25 m/s og 29 m/s vind, mens det letteste teltet jeg har for 4 personer nok ikke tåler i nærheten like mye vind. (men dette har et stort fortelt som gir økt komfort på sin måte.)
      På soloturer betyr ikke komfort så mye for min del, er vi flere sammen betyr det mer, og har jeg med barna betyr kos, komfort, og trivsel mye.
      Etter å ha bært en del for meg og barna, så blir sekken for soloturer nesten lett uansett..
      Jeg klarte fint å gå lange turer før med det (tunge) utstyret jeg hadde da. Nå er kroppen nesten 10 kg tyngre en den gang, formen dårligere, og turutstyret mye lettere. Det er for meg ganske åpenbart hvor fokusert bør settes inn om jeg synes det er tungt å bære egen kropp + det turutstyret jeg har nå. 😅
      Letteste er jo forresten å gå uten telt, da lander jeg på 1,285 kg for sovepose og liggeunderlag. (Men da er man også værutsatt (regn/fukt).)
      Hvordan tenker dere andre? Hvor høyt teller kravet om lav vekt ift andre kriterier som komfort, robusthet, osv.?
    • Av Mads Folkestad
      Hei, dette er første gang jeg spør om råd i forumet. Pleier kun lese andres erfaringer 😊 Nå skal jeg kjøpe nytt telt, og fruen er mer kresen en meg. Jeg solgte nettopp mitt orion extreme, da jeg syns dette ble litt tungt, og jeg falt ikke helt for det. Mitt nye telt skal primært være 3 sesonger for 2 personer og kansje en hund om 1 år eller 2. Kan godta telt rett over 3kg hvis det kan brukes til 4 sesonger. Lommebok og bodena vil helst kun ha 1 telt👍
      Telt jeg vurderer fåreløpig er, reinsfjell sl 2 eller 3, allak, abisko view. 
      Reinsfjell er kansje det mest aktuelle pga vekt, men har ikke mye erfaring med Sl telt. Bunnduken og hund eller størrelsen på forteltene, 2 store sekker skal inn på 1 side. 
      "våre" krav er som følger:
      Helst under 3kg
      Selvstående 
      Takhøyde minimum 105cm
      Teltet slår seg opp samlet helst
      Greit fortelt
      Helst 2 inganger
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.