Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til førstegangskjøp av turkjøkken


joddm

Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste.

 

Er ute etter mitt første turkjøkken! Det er en jungel av utstyr der ute, derfor henvender jeg meg hit, hvor litt mer rutinerte folk holder til.

 

Brukerne av det blir meg og madammen. Har til nå bare gått på sommerturer, men kommer nok også til å bli brukt på høsten, under jakt o.l. Er usikker på om det blir noe vinterbruk, men det er kanskje greit å gå for en multifuel slik at man har mulighet?

 

Kom med råd og tips! Pris er ikke så vesentlig, så lenge det er utstyr som holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig med noe man føler seg trygg og komfortabel med, hvor interessert du er i utstyret, eller helst bare vil skru av/på...

 

Fra gass til flytende brensel er det et stort sprang der. 

 

For meg som liker dette så er flytende absolutt best da det virker også de gangene det er kaldt.  

 

Det neste er å definere vind, og behov for vindskjerming.

 

Deretter regulerbarhet, eller bare høy effekt.

 

Er vekt viktig?  Korte turer, eller over mange dager?

 

Bære langt eller ikke?

 

 

Uten å vite noen ting så vil jeg anbefale å starte med trangiasett med gassbrenner, for senere å utvide med evt multifuel.

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein jungel av utstyr der, men alt i den jungelen vil gjera jobben for deg. Gass er enkelt å bruke, og kokeapparatet er billig og lett. Vintertid er det bare flytande brennstoff som fungerer, men kokeapparatet er dyrt, og ikkje like enkelt å bruke.

Til behovet du har skissert, vil eg anbefale ein enkel, billig gassbrennar. Når du ser at du har behov for brennar til vinterbruk, kjøper du det i tillegg. Dei brennarane som fungerer på både gass og flytande brennstoff, er langt dårlegare gassbrennarar enn reine gassbrennarar. Så dersom meininga er å brenne gass, kan eg ikkje anbefale multifuel. Kjøp heller to, det treng ikkje verte dyrare. Og den dyre brennaren for flytande brennstoff vert ikkje slitt¹ ut på turane der du likevel brukar gass.

¹OK, du slit ikkje så mykje på brennaren ved bruk. Men mykje bruk og mykje pakking i ein trang sekk, slit litt her og litt der, så levetida er ikkje uendeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale stormkjøkken fra Trangia (http://komplettfritid.no/nettbutikk/turutstyr/turbrennere/stormkjokken), fungerer veldig godt for turmatlaging på vår, sommer og høst. Fra 700 og oppover får du et komplett sett med både panner, kasseroller og kaffekjele i tillegg til rødspritbrenneren.

 

Siden Trangia har vært lenge og vil være lenge på markedet så er det enkelt å skaffe ekstradeler, tilleggsutstyr osv.

 

Nå har rødspritbrenner betydelig mindre kraft enn gassbrenner eller de fleste multifuelapparater, så det kan hende du savner mer kraft. Da finnes det en Trangia gassbrenner som passer til deres stormkjøkkensett http://komplettfritid.no/product/trangia-gassbrenner-gb74, eller Trangia multifuel som er et godt alternativ for å kunne bruke stormkjøkkenet året rundt, http://komplettfritid.no/product/trangia-multifuel-x2.

 

Jeg bruker selv rødspritbrenneren stort sett på soloturer for å spare vekt, og multifuelen på soloturer på vinteren for å fyre med bensin. På teltturer med konen min så pleier vi å lage ganske avanserte matretter som krever mer futt enn hva en rødspritbrenner har, så da bruker vi også multifuel fra trangia sammen med stormkjøkkenet. 

 

Når alt det er sagt så fungerer jo stort sett alt som er på markedet for vår-sommer-høst turkjøkken, så det blir litt smak og behag. Fordelen ved Trangia som første turkjøkken er at det er enkelt og trygt i bruk, og krever lite vedlikehold(med rødspritbrenneren), deretter kan man se ann hvilke behov man har og kjøpe seg en gassbrenner eller multifuel. Da får man et turkjøkken som fungerer også under ekstreme forhold(med multifuel), men som da også krever mer kompetanse på bruk og vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ymse brennerar i heimen, trangia stormkjøkken i ulike storleikar, toppmontert brenner og brennerar til vinter. Problemet med alle mine "sommarbrennerar" er at dei er crap på steiking. Har difor bestemt meg for å kjøpe ny brenner, for skikkeleg matlaging. Landa på Primus Gravity. Stort brennarhaud gir ENORMT mykje betre effekt og steiker jamnare, til dømes pannekaker. Betydelig forskjell faktisk, i tidsbruk. Eg hadde nyrensa gassbrennar i stormkjøkkenet på siste Svalbardtur, og så hadde sambuaren min ein lånt Gravity. Me såg str på hovudet på brennar, og bestemte oss for å "steike omkapp". Innan eg hadde steikt to hadde han steikt opp resten av røra (røre til 10 pannekaker). Hans var og betre og jamnare steikte. Og den som no kjem med ein kommentar om kokken får seg ein slapp :D

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Primus Gravity har god varmefordeling. Men heile brennaren ser så skjør ut, at eg har aldri teke sjansen på å pakke han ned i ein sekk. Primus Mimer og MSR superfly er breittbrennande alternativ for toppmontering.

Gassbrennaren i Trangia stormkjøkken har også litt mindre effekt, truleg for å unngå at aluminiumen i stormkjøkkenet skal smelte. Steikepanne på Trangia stormkjøkken eignar seg eigentleg ikkje uansett på grunn av avstanden til brennaren, i tillegg til at vindskjerminga vert dårleg når panna ligg litt over vindskjermen. Det er derfor ingen grunn til å skulde på kokken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar dere!

 

Det er viktig med noe man føler seg trygg og komfortabel med, hvor interessert du er i utstyret, eller helst bare vil skru av/på...

 

Fra gass til flytende brensel er det et stort sprang der. 

 

For meg som liker dette så er flytende absolutt best da det virker også de gangene det er kaldt.  

 

Det neste er å definere vind, og behov for vindskjerming.

 

Deretter regulerbarhet, eller bare høy effekt.

 

Er vekt viktig?  Korte turer, eller over mange dager?

 

Bære langt eller ikke?

 

 

Uten å vite noen ting så vil jeg anbefale å starte med trangiasett med gassbrenner, for senere å utvide med evt multifuel.

 

dsk

 

Kort sagt, så er jeg ute etter en den beste "all-rounderen". En som er enkel i bruk, men likevel stabil og robust. Det blir både dagsturer og turer opp mot 3-5 dager. Vekt er jo litt viktig vil jeg si, man vil jo holde det lett.

Det blir litt kokkelering, ikke bare vannkoking, så da er vel en som har god regulerbarhet.

 

Det gjelder å holde tunga rett i munnen her ja!

 

 

Jeg vil anbefale stormkjøkken fra Trangia[...]

 

Trangia-settene ser jo praktiske ut i og med at man kan pakke dem sammen i en kasserolle, men kanskje litt lite futt i en rødspritbrenner?

 

 

Det er ein jungel av utstyr der, men alt i den jungelen vil gjera jobben for deg. Gass er enkelt å bruke, og kokeapparatet er billig og lett. Vintertid er det bare flytande brennstoff som fungerer, men kokeapparatet er dyrt, og ikkje like enkelt å bruke.

Til behovet du har skissert, vil eg anbefale ein enkel, billig gassbrennar. Når du ser at du har behov for brennar til vinterbruk, kjøper du det i tillegg. Dei brennarane som fungerer på både gass og flytande brennstoff, er langt dårlegare gassbrennarar enn reine gassbrennarar. Så dersom meininga er å brenne gass, kan eg ikkje anbefale multifuel. Kjøp heller to, det treng ikkje verte dyrare. Og den dyre brennaren for flytande brennstoff vert ikkje slitt¹ ut på turane der du likevel brukar gass.

¹OK, du slit ikkje så mykje på brennaren ved bruk. Men mykje bruk og mykje pakking i ein trang sekk, slit litt her og litt der, så levetida er ikkje uendeleg.

 

Slik som det ser ut nå, så heller jeg mer mot å kjøpe en gassbrenner, for så å utvide med en multifuelbrenner hvis/når behovet skulle melde seg.

 

 

Jeg tror at en brenner med slange vil være bedre enn en toppmontert, med tanke på varmeutvikling ifb. vindskjerming? Sikkerhet og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Trangia-settene ser jo praktiske ut i og med at man kan pakke dem sammen i en kasserolle, men kanskje litt lite futt i en rødspritbrenner?

 

 

 

Jo, en rødspritbrenner har mindre futt enn andre brennere.. Har laget både egg og bacon, og wok med indrefilet av svin på stormkjøkkenet med rødspritbrenner, men det tok lang tid.

Men derfor kan man som jeg sa i min post supplementere med gassbrenner/multifuelbrenner som fungerer i samme sett. Så kan man ta med brenner tilpasset turen. 

 

Multifuelbrenneren bruker jeg som sagt selv på turer hvor jeg vet at jeg trenger mer futt, eller at forholdene er for kalde for både rødsprit og gassbrennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjølvsagt lettare å vindskjerme ein brennar som står på bakken, og denne vil også stå stødigare enn ein toppmontert. Sikkerheit kan derimot diskuterast. Dersom du er redd for at kokeapparatet skal velte, er ein slangebrennar meir sikker, men ein slangebrennar er langt meir utsatt for lekkasje. Det finnst føtter til å plassere under gassboksen for at han skal stå stødigare. td: http://www.primus.se/fotstodog http://www.optimusstoves.com/seen/optimus-products/products/katadynshopconnect/optimus-zubeh246r/optimus-st252tzfuss-f252r-gaskartuschen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangebrenner for gass er sikkert det enkleste, har den forvarmingsrør kan den også brukes i temperaturer som er et stykke under 0.

Firemaple FMS-100T, Optimus Vega, MSR Windpro II, Primus Spider & Easyfuel II er eksempler på brennere av denne typen.

Har selv diverse brennere både multifuel, kun gass og kun bensin.

Siste innkjøp var en MSR Windpro II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjølvsagt lettare å vindskjerme ein brennar som står på bakken, og denne vil også stå stødigare enn ein toppmontert. Sikkerheit kan derimot diskuterast. Dersom du er redd for at kokeapparatet skal velte, er ein slangebrennar meir sikker, men ein slangebrennar er langt meir utsatt for lekkasje. Det finnst føtter til å plassere under gassboksen for at han skal stå stødigare. td: http://www.primus.se/fotstodog http://www.optimusstoves.com/seen/optimus-products/products/katadynshopconnect/optimus-zubeh246r/optimus-st252tzfuss-f252r-gaskartuschen/

 

Skjer det ofte at slangebrennere blir utsatt for lekkasje?

 

 

Slangebrenner for gass er sikkert det enkleste, har den forvarmingsrør kan den også brukes i temperaturer som er et stykke under 0.

Firemaple FMS-100T, Optimus Vega, MSR Windpro II, Primus Spider & Easyfuel II er eksempler på brennere av denne typen.

Har selv diverse brennere både multifuel, kun gass og kun bensin.

Siste innkjøp var en MSR Windpro II

 

Takk for konkrete forslag! Skal titte nærmere på disse :)

 

 

Primus ETA kan være et godt alternativ til Trangia. Alt-i-ett kjøkken med gassbrenner og mulighet for å kjøpe multifuelbrenner senere.

 

Har blitt litt skeptisk til slike varmeveksel-kjeler o.l. etter at jeg leste at det produseres opptil 20 ganger mer karbonmonoksid med disse.

 

Jo, en rødspritbrenner har mindre futt enn andre brennere.. Har laget både egg og bacon, og wok med indrefilet av svin på stormkjøkkenet med rødspritbrenner, men det tok lang tid.

Men derfor kan man som jeg sa i min post supplementere med gassbrenner/multifuelbrenner som fungerer i samme sett. Så kan man ta med brenner tilpasset turen. 

 

Multifuelbrenneren bruker jeg som sagt selv på turer hvor jeg vet at jeg trenger mer futt, eller at forholdene er for kalde for både rødsprit og gassbrennere.

 

Ser at de har Trangia-sett med gassbrennere, men jeg ser ikke at det står noen oppgitt effekt på disse? Eller er det bare jeg som er blind...

 

 

Foreløbig er det slike kokesett som ser mest interessante ut, siden man får pakket både kokekar og brenner ganske kompakt. Hva er f.eks forskjellen mellom Primus Power Stove og Spider Stove?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt litt skeptisk til slike varmeveksel-kjeler o.l. etter at jeg leste at det produseres opptil 20 ganger mer karbonmonoksid med disse.

 

 

Greit å ha det i bakhode, men det utgjør ikke noe problem i praksis slik jeg ser det. Om jeg kokkelerer i teltet så gjør jeg det i forteltet hvor det er godt ventilert. Skulle du ønske å fyre brennern for å få litt varme i teltet så vil du antageligvis ikke ha kjelen på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det ofte at slangebrennere blir utsatt for lekkasje?

Nei, det skjer nok ikkje ofte, men det kan skje, og det vil skje før eller sidan. For propananlegg, er det anbefalt å bytte slange kvart 3. år. For små turkokeapparat som det handlar om her, er det neppe nokon som bytter før det skjer noko. Forhåpentlegvis oppedagar ein lekkasjen før det skjer noko alvorleg, men utan reservedeler er ein utan kokeapparat for resten av turen.

På eit kokeapparat utan slange, skjer det ikkje. Men også desse apparata har nokre pakningar som har begrensa levetid.

Har blitt litt skeptisk til slike varmeveksel-kjeler o.l. etter at jeg leste at det produseres opptil 20 ganger mer karbonmonoksid med disse.

Ute i friluft betyr det ingenting. I den varme årstida er det bare i dårleg vær at ein kokkelerer inne i teltet (pass i så fall på brannfaren). Og i dårleg vær, er det aldri vanskeleg å få god nok ventilasjon, og kokkeleringa skjer i eit veldig begrensa tidsrom. Vinterstid er det ein heilt annan sak, med snømelting som gjer at kjelen står på kokeapparatet i lengre tid, samtidig med at ein gjerne vil begrense varmetapet frå teltet, og derfor luftar litt dårlegare.

Men ein skal sjølvsagt vera obs på faren, og sørge for ordentleg god ventilasjon, men det vil du ha uansett, bla anna på grunn av mykje kondens ellers.

Ser at de har Trangia-sett med gassbrennere, men jeg ser ikke at det står noen oppgitt effekt på disse? Eller er det bare jeg som er blind...

Det er oppgjeve i bruksanvisninga som du finn på trangia.se
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten faktainformasjon rundt Trangia / Primus sine brennere:

Det er Prmius som produserer Trangia Multifuel X2 brennerne, så samme repairkit osv fungerer på begge. Såvidt jeg har skjønt er eneste forskjellen på primus omnifuel og trangia multifuel x2 utformingen for at modellen Primus produserer for Trangia skal passe i Trangia sine stormkjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Såvidt jeg har skjønt er eneste forskjellen på primus omnifuel og trangia multifuel x2 utformingen for at modellen Primus produserer for Trangia skal passe i Trangia sine stormkjøkken.

 

Og for å få han til å passe i stormkjøkkenet, er reguleringa på brennaren fjerna. I tillegg er effekten redusert for at det ikkje skal bli for heitt i stormkjøkkenet. Trangia sin versjon vert levert med mindre dyser enn Primus til versjon, så rep.sett frå Primus har heller ikkje dei riktige delane til Trangia sin versjon. Det vert derfor 2 brennarar med temmeleg ulike eigenskapar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 sesonger:

Jeg kan si så mye som at jeg er veldig fornøyd med Optimus Vega gassbrenner. Ingenting negativt å si om den foruten at litt av den grønne lakken har flasset av på bøylen og justeringen ved gassboksen. Men det er ikke akkurat noen show stopper. Bruker den om jeg skal kokkelere eller er i utsatt område med kulde og vind

 

Går det bare i tørrfôr så jeg bare skal koke vann bruker jeg cat stove med rødsprit.

 

Vinter:

På vinteren bruker jeg en skikkelig bensinbrenner uten masse fuss - den bare funker (Coleman Feather). Veldig bra justeringsmuligheter og veldig stille sammenlignet med alt annet jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Primus Gravity har god varmefordeling. Men heile brennaren ser så skjør ut, at eg har aldri teke sjansen på å pakke han ned i ein sekk. Primus Mimer og MSR superfly er breittbrennande alternativ for toppmontering.

Gassbrennaren i Trangia stormkjøkken har også litt mindre effekt, truleg for å unngå at aluminiumen i stormkjøkkenet skal smelte. Steikepanne på Trangia stormkjøkken eignar seg eigentleg ikkje uansett på grunn av avstanden til brennaren, i tillegg til at vindskjerminga vert dårleg når panna ligg litt over vindskjermen. Det er derfor ingen grunn til å skulde på kokken.

 

Denne har vore pakka rimeleg hardhendt av oss, og flytta hit og dit, blitt trakka over, rundt og slengt hit og dit på tur over fleire veker. I telt, med 3 born. Dette var overhovudet ikkje nokon "blåbærtur" (misforstå meg rett, eg elskar blåbæretur), så alt av utstyr har fått juling. Denne har tolt det like godt som alt anna utstyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det ofte at slangebrennere blir utsatt for lekkasje?

 

 

 

Takk for konkrete forslag! Skal titte nærmere på disse :)

 

 

 

Har blitt litt skeptisk til slike varmeveksel-kjeler o.l. etter at jeg leste at det produseres opptil 20 ganger mer karbonmonoksid med disse.

 

 

Ser at de har Trangia-sett med gassbrennere, men jeg ser ikke at det står noen oppgitt effekt på disse? Eller er det bare jeg som er blind...

 

 

Foreløbig er det slike kokesett som ser mest interessante ut, siden man får pakket både kokekar og brenner ganske kompakt. Hva er f.eks forskjellen mellom Primus Power Stove og Spider Stove?

Ser absolutt ut som om du har trukket essensen ut av de beste rådene.  Levetid på utstyret er avhengig av bruk og behandling.  Etter 35 år med over middels interesse for kokeapparater så har jeg etterhvert endret holdning i forhold til hva som er viktig.

Denne eldgamle testen viser at til Trangia kan du tilpasse "alt" http://www.aye.dk/multifuel/

Hvis du velger noe lettere må du sørge for god vindskjerming, hvis ikke må du bære mer drivstoff.

Hvis vi ser bort fra nostalgi-brennere så har jeg en favoritt i Optimus Nova (gammel type med Made in Sweden på reguleringshendelen)

Av likevel blir det mer og mer Coleman som blir med på tur, Hjemmelaget vindskjerm av tynn aluminium. Ikea stekepanne, og trangia-kjeler.

Coleman har en del brennere som ligner på denne: http://tinyurl.com/p5pyndl eller denne:  http://tinyurl.com/ohrv4qg her er vindskjerming litt vanskeligere.  Det veier litt mer enn de letteste uten å være supersolid, men fantastisk lett å bruke, og å regulere ned til svak varme.  Kjøpes pent brukt på EBAY.  Pakkes i en matboks eller spesialboks.

Slange kan byttes, jeg brukte Biltemas ståkomspunnede bensinslange. 

 

dsk

 

http://tinyurl.com/pcgxba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denne har vore pakka rimeleg hardhendt av oss, og flytta hit og dit, blitt trakka over, rundt og slengt hit og dit på tur over fleire veker. I telt, med 3 born. Dette var overhovudet ikkje nokon "blåbærtur" (misforstå meg rett, eg elskar blåbæretur), så alt av utstyr har fått juling. Denne har tolt det like godt som alt anna utstyr :)

Det var godt å høyre. Eg har bare dømt han utfra utsjånad. Så min Gravity har bare vorte brukt i nærleiken av bilen. Men eg har heller ikkje vore komfortabel med lagring av gass i solvarm bil, så til den bruken er heile greia er erstatta med parafin og ein Primus 210 sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.