Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til førstegangvandrer på Hardangervidda


Fjeldabe

Anbefalte innlegg

I mine til nå 25 år har jeg aldri vandret på Hardangervidda, men nå er det på tide å endelig få tatt noen dager på Vidda. I den forbindelse har jeg en del spørsmål, som f.eks. hvor er et fint sted å gå første gangen? Hvor kan jeg parkere? Må jeg betale parkeringsavgift? Hva koster fiskekort? Hvor går man fra parkeringen? 

 

De eneste ønskene jeg har er at det er snøfritt (Øst Hardangervidda antar jeg). Et område der man ikke går i kø med andre turgåere, og at det finnes et noen lunde greit fiske. 

 

Spørsmålene blir da om hvor det er fint å starte min utforskning av Hardangervidda. Jeg ser for meg en tredagers tur med telting og fiske. Hva bør jeg ellers huske på? 

 

Håper noen med erfaring kan komme med noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søk på Hardangervidda gav 524 000 treff !   Ta utgangspunt i det området som er nærast utgangspunktet ditt, eller bestem deg for austvidda, og sjekk f.eks ut.no. Fiskekort finn du på inatur.no  Parkering finn du alltids når du kjem til eit naturleg startpunkt. Ta med kontanter i tilfelle bomveg eller parkeringsavgift i klingande mynt. Skitt fiske! Vidda er vakker same kvar du går! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du parkerer på Tinnhølen og går retning Besso. Sør for Besso er et veldig fint område. Kjenner ikke fiskemulighetene der. Mange vann, men tror noen av dem er private.

 

Ellers er sørvidda en god ide. Kjør til Synken innafor Kalhovd og vestover over høyden. Masse vann innover derfra.

 

Ta med myggstift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker det litt kupert er det flotte områder rundt Hardangerjøkulen. Utgangspunkt fra Dyranut, Halne eller Finse :-) Ellers er det fint å gå fra Tinnhylen, da er man godt inne på vidda, flatt og enkelt å gå. Det er utrolig fint inne ved Nordmannslågen på nordsida med holmer og strender, ta også en tur oppom Nordvatnet.   Ellers er det jo en fantastisk tur å bli kjørt opp til Hjølmo (Eidfjord) og gå innover vestvidda og ned til Hardangerfjorden (ikke glem Hårteigen på turen hvis du har tid). Kinsarvik eller Lofthus er nok den aller fineste turen ned, men ellers Børve, Lofthus, Sekse, Espe og ikke minst Ringedal som jo er etveldig flott skue med utsikt over Folgefonna og mulighet for å gå på Trolltunga. Fiske er bra alle steder, men mye smått i elva Veig tror jeg, men i vannene innover er det bra   :-) Sør- og øst er det vel mye private vann (?), men der har jeg ikke vært så mye.

 

Som nevnt er det mye snø i år, men utgangspunkt fra Tinnhølen burde være et sikkert valg :-) Gratis parkering (var det hvertfall sist jeg var der). En fin tredagers tur kunne være:

1.dag. Gå langs Tinnhølen til Blyttsbu/Kleivshovdtjørn. Kort etappe på en times tid. Fiske i Snero og tilstøtende vann. Dag2. Gå videre til Nordmannslågen, hold nordvest mot elva fra Nordvatnet. Flott område. Bruk et par dager på fiske i Nordmannslågen, Nordvatnet og Heisantjørna :-)  Retur over Ruvlenuten, langs Langavatnet og bro/sti fra Snero til parkeringsplassen. God tur! Send gjerne en turrapport :-)

 

PS! Ta med mynt til bomvei på Tinnhølvegen.

 

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.