Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakke og transportere primus


Haugelarsen

Anbefalte innlegg

Hvordan pakker dere primusen i sekken? 

 

Jeg skjønt at istedenfor å ha tre kolli (primus + kjeler + fuel), så kan man ha primusen nedi kjelen, og kjelen og stekepanna får akkurat plass i det sorte primustrekket. Men vil ikke det slite på teflonen i kjelen? Bør man evt ha en egen pakkpose rundt primusen? 

 

Skriv gjerne hvordan du pakker primus, kjele og fuel, og tips og erfaringer.  :ahappy:

 

 

Ps.

Jeg bruker Primus Omnifuel og har to kjeler + stekepanne fra primus. Bruker som regel rensa bensin på 0.6 l flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har brennaren i ein plastboks i kjelen. Men dette er sjølvsagt enklare å få til å passe med ein sylindrisk brennar som Svea 123r. Plastboksen beskyttar belegget i kjelen både mot riper og mot eventuelt bensinsøl. At det heile er lett å pakke kompakt har vore viktig ved valg av både brennar og kokekar.

post-2690-0-91141100-1353513953.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har Primus-type brännare på vinterturer, då får den ligga i kastrullen, och jag har ett håndkle i botten och längs sidorna i grytan. När brännare, tändare och annat som packas i kokkärlet ligger inuti viker jag hörnen på håndkleet över alltsammans och på med locket.

Hade jag haft non-stick hade den varit skyddad, nu blir det mer för att det inte ska skramla omkring ting inuti grytan.

Jag förvarar inte bränsle i grytan, men vanligtvis i samma packpåse som grytan om det får plats. Till Primus blir bränsleflaskan för stor, det blir oftast vänster sidolomma på ryggsäcken för den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan pakker dere primusen i sekken? 

 

Jeg skjønt at istedenfor å ha tre kolli (primus + kjeler + fuel), så kan man ha primusen nedi kjelen, og kjelen og stekepanna får akkurat plass i det sorte primustrekket. Men vil ikke det slite på teflonen i kjelen? Bør man evt ha en egen pakkpose rundt primusen? 

 

Skriv gjerne hvordan du pakker primus, kjele og fuel, og tips og erfaringer.  :ahappy:

 

 

Ps.

Jeg bruker Primus Omnifuel og har to kjeler + stekepanne fra primus. Bruker som regel rensa bensin på 0.6 l flaske.

Bruk melkekartong, fortrinnsvis tom

Klipp

Riss rundt kjelen

Klipp innenfor risset ca 1,5 cm

Riss igjen rundt Orange matskål

Klipp med litt mindre diameter

Kaffekjele på plass.

Slapp opp for melkekartonger, men gjør det samme med stekepanna

Og husk: Bruk alltid tre eller plastredskaper i nonstick kjele og panne.

Ps Holder også på å lage middag, og siden jeg er mann er det problemer med å gjøre to ting på en gang derfor glemte jeg å t bilde av kartongen i matskåøla.

Hjelp, der kommer kona, jeg må fly

PS Og så er de fine som vifter når du skal få bålet til å brenne

post-6671-0-53396500-1439393937_thumb.jp

post-6671-0-44639300-1439393979_thumb.jp

post-6671-0-90666600-1439394013_thumb.jp

post-6671-0-40346500-1439394049_thumb.jp

post-6671-0-98690400-1439394077_thumb.jp

Endret av Tom 42
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle matbutikker får du pakker med filtkluter i assorterte flotte, snackse, farger (lys gul, lys blå og lys rosa).

En sånn klut er veldig fin beskyttelse. Og veldig billig. Bare klipp til etter behov.

 

Gassboks har jeg oppe i kjelen (passer perfekt med en halv klut mellom).

 

Bensin prøver jeg å ikke blande inn i mat eller kjeler - det er mest effektivt til utvortes bruk. Hadde brød og en fuel-flaske og pumpeslange/ brenner liggende i samme rom engang og den lille bensin dampen som var trakk seg fort inn i hele brødet så det måtte bare kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg pakka Omniliten i kjel, den går akkurat litt skrått nedi den minste kjelen i Gourmet-settet til Primus uten å presses for hardt. For å sikre at lokket ikke detter av, bruker jeg gummistrikken som fulgte med et sånt billig Light my Fire-sett fra XXL som er perfekt til å holde lokket på plass. Legger en liten klut eller lignende nedi for å hindre at den skrangler altfor mye, og ville ikke pakka på dette viset i en kjele med belegg, men på rustfritt stål ser jeg ikke problemet.

 

Fuel eller gass legger jeg i siderommet til sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.