Gå til innhold
  • Bli medlem

Feilsøking av Kovea Supalite / Weber gass


belowyn

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er relativt ny på forumet, og det er godt mulig jeg har mistet tråder der dette er beskrevet, men jeg brukte noe tid på lesing og søking før jeg opprettet, så håper på enten hjelp eller en lenke til en plass hvor dette allerede er diskutert.

 

Jeg fikk min Kovea Supalite forige uke, og siden det er et lite stykke til Biltema og gassboksene de har der så plukket jeg opp en gassboks på Jernia. Det var en 445g Weber butan/propan-flaske som jeg tenkte ville fungere bra til testing, så får jeg heller stocke opp med 225g-boksnee neste gang jeg skal til Biltema.

Jeg brukte den til å koke morrakaffen en morgen forige uke, og det fungerte kjempeflott. Når jeg skulle prøve stekepanna som fulgte med settet for å frese opp litt kjøtt i går så gikk det fint, men etter noen minutter var det mye mindre trykk i brenneren, og så bare slukket den.

Når jeg justerte på gasstilførselen kom det ikke noe gass ut. Jeg lukket den, og ristet på beholderen, og der skvulpet det bra inni, så nok av gass. Når jeg prøvde å fyre på den på nytt virket den, men igjen kun i noen minutter. Hver gang så måtte jeg riste godt på beholderen for at jeg skulle få den til å virke noen minutter til.

 

Det var vel rundt 15 grader eller deromkring i går, så skulle ikke tro at det var for kaldt. Det var også rikelig med gass i beholderen, og jeg trodde en butan/propan-blanding skulle virke, men muligens det var dumt å kjøpe boksen fra Weber? Jeg tenkte første at det kunne være noe galt med brenneren også, men når det brant fint etter å ha ristet på boksen så virker det ikke som om noe er tett der heller.

 

Noen som har mer erfaring enn en nybegynner som meg som har noen råd og tips for å finne ut av dette? Jeg er iallefall glad for at jeg prøver ut dette før jeg er på langtur og er helt avhengig av at ting virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en "Safari Chef" bærbar gassgrill, bruker den i camp til grilling og steking av morgenfrokost til 4-6 personer på fjellet ca i en uke en gang i året. Temperaturen varierer fra 2-15 grader.

http://www.cadaceurope.com/products/product.php?pid=261 Boksen står oppreist skrudd inn fra bunnen av grillen. I prinsippet er det en stor gassbrenner med diverse plater for varmefordeling.

 

Til den har jeg alltid brukt Biltema eller Jula gass, det fungerer fint helt til 3/4 av innholdet er brukt opp. Da synker effekten såpass at det tar mye lengre tid å få maten ferdig.

For å bruke opp gassen flytter jeg da boksen over til en Omnifuel og kjører denne i opp-ned modus for vann og kaffekoking, da får jeg brukt opp hele boksen.

 

En kamerat hadde med seg en Weber boks i år, og når du sier det så synes jeg at det var merkbart mindre futt i den boksen, vi prøvde sågar å varme den opp med et T-lys som vi satte delvis under (med stor forsiktighet selvsagt). Dette har vi aldri gjort med noen av de andre boksene, og jeg har brukt 5-7 bokser i året de siste årene på denne måten.

 

Det kan altså være at det er mindre propaninnhold i Weber boksen, og at når den er brukt opp blir det dårlig fordamping i boksen. Tar jeg ikke feil så blir gassboksen i Weber griller for engangsgass skrudd inn liggende, slik at de da kjører "Liquid feed mode", da er egentlig ikke blandingsforholdet så viktig.

 

Det jeg ville gjort var å skaffe en ny boks fra Jula/Biltema og prøve denne, så virker det forhåpentligvis.

Når du rister boksen så vil mer gass fordampe, det kan forklare at det er mer futt like etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg skal prøve med Biltemaboks, siden 225g-boksene går inni kjelen for plassbesparelse, og for bedre pris. Jeg ble bare overrasket over at det gikk så fort. 5min vann (kaffe)-koking burde ikke ha tatt futten så fort, men om det er feil blandingsforhold kan det muligens være problemet.

Jaja, da får jeg komme meg raskere til Biltema enn planlagt :)

 

Har en Spider fra Kovea på vei også, som takler boksen snudd opp ned. Gikk for Supaliten først, da den kom med kjel og pannesett, og ypperlig med en liten boks når man kun skal ha kaffen eller varmvannet på småturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplved at enkelte brener og bokser ikke helt spiller på lag. Da har de brent bra noen minutter som du sier, så har effekt blitt dårligere. Løsning da har vært å etterstramme brenner/kobling på boksen.

Problemet ble merkbart mindre når jeg strammet den godt til fra start. Så vidt jeg husker skjedde dette med merket powergas, men husker ikke hvilken brenner.

Bruke en slik weber 450 boks på tur i sommer på en Primus Easyfuel og der fungerte den supert.

Ellers har jeg bare gode erfaringer med Biltema sine bokser på alle mine brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.