Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold i Galdhøpigg- og Glittertindområdene?


ArveS

Anbefalte innlegg

Har planer om en helg der vi tar begge toppene på sensommer/høst, men lurte på om noen kjente til om det er snømengder av betydning. Jeg vet at Vestlandet har ganske mye snø fortsatt, men hvordan er det i Jotunheimen?

 

-Arve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan kun svare for Galdhøpiggen fra Juvass. Flott føre, bart opp til breen og et godt stykke opp. Snø det siste stykket før toppen.
Jeg gikk fra Spiterstulen i juni, da var det mye snø. Fra det jeg så var mye gått, men sikkert endel igjen da det er minusgrader om natta.
I juni var det MYE snø opp til Glittertind, men har dessverre ingen anelse hvordan det er nå. 
Generelt er det vel mere snø enn normalt i Jotunheimen i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Galdhøpiggen i går.

Ganske bart å fint å gå, men er som alle andre steder også mer snø her enn normalt . Men du kan gå uten om det meste , og det er godt opptråkket oppover.

Er egentlig lettere å gå på snøen ned igjen enn på steinene.

Vi hadde med plast poser og kunne ake helt frem til vi så spiterstulen og de siste bratte bakkene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på Glittertind sist uke og her var det jo selvfølgelig snødekt på toppen, men utenom dette var det egentlig overraskende lite. Kun noen få "renner" med snø som man kan gå utenom, men er stort sett like greit å gå over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så da høres det jo greit ut... Hvor lenge utover høsten holder det da? Ut september? Oktober? Jeg vet man kan vente snøfall året rundt, men lurer på når det begynner å legge seg for vinteren.

 

-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

September er som regel en fin fjellmåned, men har opplevd å måtte snu etter å ha slitt meg gjennom 30 centimeter løssnø på 1800 meter cirka 10 september. Samtidig har jeg gått fine, helt snøfrie turer i starten av oktober. Men det sistnevnte er relativt sett en sjeldenhet, i alle fall på 2000+ meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Jeg leker med tanken på å bestige Glittertinden til uken, og i den anledning er jeg interessert i å få svar på følgende:

Er der noen som har vært i området i den senere tid og vet hvorledes sneforholdene er? I en post på Facebook fra 18. september står der at der er sne ned til 1600 moh.

Hvis der viser seg at der er megen sne i området, trenger jeg da annet utstyr utover gode sko og nok klær (fjellski er selvfølgelig med hvis der er sne nok til det)?

 

Alle svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg leker med tanken på å bestige Glittertinden til uken, og i den anledning er jeg interessert i å få svar på følgende:

Er der noen som har vært i området i den senere tid og vet hvorledes sneforholdene er? I en post på Facebook fra 18. september står der at der er sne ned til 1600 moh.

Hvis der viser seg at der er megen sne i området, trenger jeg da annet utstyr utover gode sko og nok klær (fjellski er selvfølgelig med hvis der er sne nok til det)?

 

Alle svar mottas med takk!

 

Det er ikke mye snø, så fjellski kan du nok droppe med mindre det kommer mye snø nå i helga/uka før du drar. Var i området i helga, var ikke mye mer enn 30cm nysnø på 2300m, lite snø under 2000m.

 

Webkameraet på Juvasshytta sier litt om snøforholdene på 1900m-2100m.

http://www.skiinfo.no/ostlandet/galdhopiggen-juvass/webcams.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen!

Yr sier om Glitterheim at der skal falle nogen sne iløpet av uken, på det meste 2,4 mm, og at der på Glittertinden ikke skal komme nogen sne; dog vil jeg følge utviklingen frem mot avreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.