Gå til innhold
  • Bli medlem

Hagle silma pointer m80 og gåsejakt


røyken

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjenner ikke dette merket, men så lenge du har utskiftbare choker så burde den vel gå greit til gåsejakt.

Før så fantes det noen hagler som ble kalt "gåsehagle." De hadde ekstra langt løp, men jeg vet ikke hvordan trangboringen var. 

I dag så er det chokene som bestemmer trangboringen og jeg vil anta at den trangeste choken vil vil gjøre det mulig å bruke den på gåsejakt.

Gås er en sky fugl, og når en flokk kommer flyvende så pleier de å sirkle over området en god stund før de lander. Enten det er kveld eller morgen så får du som regel bare en sjanse til å skyte før flokken forsvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke stort om silma pointer m80.

Litt Googling viser at den er cal .20, og det vil jeg tro passer fint, for typiske "gåsehagler" er/ var vel cal .20 da jeg drev å jaktet for 20-25 år siden også.

 

http://www.njff.no/jakt/Last%20nedsider%20for%20jakt%20skyting%20og%20hund/Last%20ned%20jakt/NJFFs%20g%C3%A5sejakthefte%20%28POD%29.pdf

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/article290543.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silma pointer m80 kommer vel i flere kaliber?

Jeg har ikke erfaring med kal 20 fra andre våpen enn en gammel enkeltløpet Remington produsert på Kongsberg våpenfabrikk i 1876.

Jeg tror helt sikkert at Silma kommer både i kal 16 og i kal.12 / 70.

Noe annet ville være rart fra en Italiensk våpenprodusent. 

http://www.clay-shooting.com/features/super-silma/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaliber 20 er ikke egnet til gåsejakt (men den Silmaen kommer jo i kal 12 også).. Gåsa krever grovt kaliber. Det sjeldne kaliber 10 kalles jo for gåsehagler.

Gåsejakta på land åpner jo tidlig, men det er en forskrift om den frie jakten på hav og fjord, jf viltloven § 32, fra svenskegrensen til og med Vest-Agder fylke som sier at man ikke kan jakte gås før 10. september. Og da er det gjerne for seint på fjorden..

Det er mange steder gåsa beiter på innmark, og da må du ha tillatelse fra grunneier. Bare å begynne å ringe på dører..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaliber 20 (eller 20g) blir litt puslete på gåsa. Jeg tviler ikke på at den faller i optimale situasjoner, det er fart og treff som teller, men gåsa er stor og hardskutt, og du kan komme til strekke holda. Da blir det for lite haggel i en 20 gauge (bruker ganske grove haggel på gås). Ei grågås kan runde 5 kg, og kanadagåsa opp i 7 kg så det er noen skikkelige rugger som komemr flygende.

 

Ei 12g hagle, helst med utskiftbare choker som sagt overnfor, er gulle god. Du ønsker ofte litt trangere choke på gås enn feks rype (om du skal bruke hagla til litt av hvert).

 

Silma er helt greit, i mine øyne stiller den i billigklassen som Baikal og tyrkerhagler (har selv Baikal) så ikke bruk mye penger på en Silma. Sjekk også bruktmarkedet, kan være mye fint der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart det er .cal 10 på de jaktbare gjessene   :yes: 

Må ha tenkt på den mer sjeldne trostegåsa :whistle::D

Det jeg så da jeg googlet: Google turned up very little on this 20 gauge over-under. I know it's Italian made

 

Beklager - var ikke meningen å prøve å villede noen.

Jeg har skutt 5,5kgs candagås med 12/70 Baikal og det funket det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har sett og prøvd av Silma, ligger i sjiktet over tyrkerne og Star. Både bedre fabrikering (tettere og sammenføyninger og mindre friksjon) og bedre treverk i stokken.

Skal man bruke hagla til litt forskjellig, fra gås til rype, er det er veldig stor fordel at den har utskiftbare choker. Siden en del av gåsejakta foregår ved vann, må hagla også kunne tåle allslags ammunisjon. Eldre bruktvåpen er etter min mening ikke å anbefale. Særlig gåseammunisjonen er hardt ladet, og bør ikke puttes i et gammelt våpen uten at det er trykktestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Vet ikke hvor i Buskerud du bor, din profil forteller ikke noe om det.

 

Nå er det ikke all gås, som det er lov til å jakte på. Og den som er i Drammensområdet, tror jeg ikke er lovlig, ellers hadde jeg også vært interessert. Jeg vet det er blitt felt en del (som skadedyr), da det har vært problemer i Eiker bygdene med nedbeiting og møkk over alt. Men, jakta er nok overlatt til lokale jegerforeninger, med disp. Mulig det er noe lengere nord i Buskerud, men jeg tviler. Da ville jeg nok hørt om det. Så gåsejakt er nok ikke utbredt her. Kan hende det er noe i nordre Vestfold, men jeg tviler  der også. Det er nok helst lengre syd, eller sørlandet og oppover/nordover langs kysten, en finner jaktbar gås.

 

Det er kal. 10 og kal 12 som brukes mest og gjerne de lengste patronene i kal 12 (12/76 og 12/89) Har ikke hørt noe spessielt negativt om hagla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kal 10/ har jeg ikke sett enda i min korte kariere som jeger.. Ikke vet jeg om man får kjøpt kal 10 ammunisjon heller...

 

Kaliber 12/ 16/ og 20/ er de vanlige, hvor jeg vil tro at over 90% av norges hagler er 12/...

 

Så kalibrene det er verd å sjekke ut er 12/ og 20/.

Men 20/ er for "finskyting" på duer ender og "småfuggel"..

 

Kal 12/ er egentlig eneste reele alternativet når det kommer til Gås, Grevling, Rev osv...

 

Silma selges av XXL, ikke mitt førstevalg når det kommer til våpenkjøp.

(Mere pga selgeres erfaring/anbefaling, mye rart å høre om man står ved våpenavdelingen en stund. Nesten like komisk som på Elkjøp. ((Ja det er også mange, sikert de aller fleste, svært flinke selgere som kan sitt fag)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt den silmaen pointer m80 og det er kaliber 12..Håper og tror jeg skal bli fornøyd..Skal på gåse jakt til fredag i fredrikstad og var og kjøpte haglepatron av typen silver selection magnum 52g..tenker de vil gjøre susen..Kjøpte hagla hos jaktdepoet og virket som de visste hva de pratet om..

 

Bor i midtbygda i buskerud og der er det nok jorder og trene på duer men lite gås..Eller håper jeg og få til en overnattings tur eller tre i finnemarka etter fugl og overnatte på lunaas hytta..Så er det noen som vil bli med på tur så skrikk ut.

 

Takker for svar så langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips : Hvis man nettopp har kjøpt hagle og ikke har hatt hagle før, så anbefaler jeg 1000 skudd på en leirduebane før man skyter på dyr...

       Forranhold, skytestilling, sving, siktepunkt, osv, osv.

 

Når man skyter på leirduer ser man hvor håpløs man faktisk er/har vært. ;) egenerfart

 

Gratulerer med Hagle, safe shooting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips : Hvis man nettopp har kjøpt hagle og ikke har hatt hagle før, så anbefaler jeg 1000 skudd på en leirduebane før man skyter på dyr...

       Forranhold, skytestilling, sving, siktepunkt, osv, osv.

 

Når man skyter på leirduer ser man hvor håpløs man faktisk er/har vært. ;) egenerfart

 

Gratulerer med Hagle, safe shooting

Har skutt en del med hagle noen år og vet at man kan være ganske så håpløs hehe.. Er ikke helt grønn hva jakt og våpen gjelder men gøy og høre med andre om erfaringer og slikt,lærer mye av det..

 

takk for gratulasjon forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kal 10/ har jeg ikke sett enda i min korte kariere som jeger.. Ikke vet jeg om man får kjøpt kal 10 ammunisjon heller...

Jeg nevnte kal 10 som motsats til kal 20. Tror heller ikke det er i salg her til lands lenger, men det var dette kaliberet som ble kalt gåsehagle. Jeg hadde flere esker kaliber 10-skudd liggende, men leverte dem til politiet i fjor sammen med annen ukurant ammunisjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kal 10/ har jeg ikke sett enda i min korte kariere som jeger.. Ikke vet jeg om man får kjøpt kal 10 ammunisjon heller...

......

Ammo .cal 10 får du flere steder

http://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/haglepatroner/10

 

Husker jeg jobbet som vikar hos Norma/Jaktpartner midt på '90-tallet og da lånte vi ut en hagle .cal 10/89, tror det var Browning, til en kjent tidligere langrennsløper i fmb at "Gutta på tur" skulle på rypejakt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.