Gå til innhold
  • Bli medlem

Snart vinter


Anbefalte innlegg

Nå nærmer det seg heldigvis snart vinter og snø. Eg kommer til å kjøpe meg nye fjellski. Men er i tvil om eg skal ha Ingstad eller Amundsen. Kommer til å gå i variert terreng en del skog og noe fjell. Planlegger en tur over Hardangervidda i påska, men tror eg stort sett kommer til å bruke skiene utenfor preparerte løyper på høyder fra 200-600moh så bredde og fleks er jo åpenbart ein fordel. Men eg er i tvil, merker eg skulle hatt begge egentlig. Kommer forresten til å bruke 75mm voile binding og alfa sko. Og skal dra en del pulk. Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt Ingstad-skiene med 75mm binding i noen år og er egentlig ganske fornøyd med de. Jeg synes de er veldig allsidige, og bruker de både på topptur og på viddetur. De er kanskje ikke de mest stabile bortoverskiene og har heller ikke like mye spenn som amundsen-skiene. Men, jeg har brukt de på langturer på svalbard og hardangervidda (med pulk) og det har egentlig aldri plaget meg. Hvis jeg ikke husker feil, så finnes det vel en modell med egenskaper noe midt i mellom skiene du nevner, kanskje verdt å undersøke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge typene, Ingstad med Voile 3pin Cable, disse er oppbygd med Voile 10mm plater. Fikk tak i disse hos Tromsø Ski og Sykkel som de eneste som hadde platene. Hadde først Rottefella 10mm, de sprakk i filler etter 3 turer. Monterte bindingene med Quiver Killer Inserts og det tålte ikke platene... Nb Voile platene monteres med 4 hull, og så skrus bindingene i plata med 3 skruer.

Amundsen har jeg med BC manuell og med BC magnum, de siste har jeg ikke prøvd enda.

Så til forskjellene. Begge skiene er gode og lette og lage egne spor med og flyter godt, er underlaget løst kan du gå med kortfell stort sett hele tiden. Er det hardt streker Ingstad skiene vesentlig mer fordi de subber på midten også med smurning. Jeg velger løsere underlag om mulig med Ingstad selv om det egentlig er fast spor der jeg går. Dette er ikke noe problem med Amundsen, de går som langrennski og subber ikke i spor heller. Er litt rette i tuppen så de skjærer litt i krappe svinger i sporet, men det er ikke noe problem. Det som evt subber i et ferdig spor er støvlene om du har store sko. Ingstad kan du glemme i oppkjørte løyper.

Jeg har Crispi Svartisen i 75 og Crispi Stetind i BC. Kjøpte begge parene samtidig, men hadde valgt Svartisen i begge om jeg skulle gjort innkjøpe igjen. Svartisen er faktisk mer behagelig å gå med, men måtte file av klemfestet på bindingen litt fordi det gnagde på gummikalosjeringen. Går med plastspennene åpne men festet sammen så de ikke skal falle av.

Alle mener at kjøreegenskaper er viktig, men uansett ski og støvler skal du være ekstremt dyktig på ski for å utnytte de, jeg har kjørt telemarksvinger i slalåmbakken med Amundsen, med Alfa Skarvet støvlene jeg hadde før Stetind hadde jeg vært glad for bare å komme helskinnet ned, så stor forskjell er det. Noe forskjell i kjøreegenskaper vil du også få ved at du kanskje velger Ingstad kortere enn Amundsen. Problemet er oftest at snødybde og føre er sånn at det er vanskelig å kjøre uansett hva du har, eller om du er så god at du kjører bra uansett hva du kjører med. Bottom line er at jeg opplever ikke Amundsen som ekstremt tungkjørt og Ingstad som spesielt lettkjørt.

Men det er forskjell på bindingene, BC er MYE lettere å gå med, de veier mindre og det er ikke motstand i støvelen for hvert tak. Jeg velger Amundsen til de lange / flatere turene og Ingstad til de kortere / brattere.

Skal du ha smale ski som Amundsen, velg BC magnum ikke ødelegg gåegenskapene med for tunge bindinger, det er stivt nok i nedkjøringene med de rette støvlene. Samme gjelder om du velger Gamme som er enda smalere. Velger du Ingstad sett på 10mm Voile plater på de. Svartisen støvlene er et godt valg til begge bindingene.

Grunnen til at jeg har 2par Amundsen er fordi jeg liker de veldig godt, og når XXL solgte de for 1500,- med binding kunne jeg ikke la være. Det er nemlig 10-15cm forskjell på plasseringen av kortfellefestet på de to parene jeg har, Åsnes flyttet dette bakover på alle modellene for to år siden for å få mer "riktig plassering " av festet. Så pass på at du får siste utgave.

Og, jeg gleder meg også til vinteren:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.