Gå til innhold
  • Bli medlem

Rossignol X7 eller Alfa Skarvet


s971001

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal kjøpe meg fjellski (Åsnes Rago) for loffing utenfor løypa på fjellet (ikke toppturer eller ville nedkjøringer). Jeg har funnet to par støvler som virker bra, men de ser ut til å være basert på helt forskjellige prinsipper og materialer. De skal sitte i en Rottefella BC binding.

Kan noen fortelle meg fordeler/ulemper med disse to støvlene? Bortover? Nedover?

Rossignol X7: http://www.oslosportslager.no/product/2670/2767/342575/Rossignol_X7.html

Alfa Skarvet: http://www.oslosportslager.no/product/2670/2767/342573/Alfa_Skarvet.html

Noen med erfaringer? :D

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv Alfa Skarvet og er storfornøyd med dem..

Oppdaget i dag følgende på Sportsnett sine sider...

Alfa Skofabrikk har valgt å legge ned produksjon av skisko og er nå helt utsolgt for Alfa Skarvet. Det vil ikke komme mer på lager fra dem.

Nevnte sportsbutikk kjører samtidig en kampanje på disse skoene, så da er vel det meste sagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre dersom det er sant at Alfa Skarvet ikke skal produseres lengre. Jeg har nettopp kjøpt meg et par og er fornøyd så langt.

Du spurte om forskjellen. Mitt inntrykk er at disse er laget for 2 forskjellige målgrupper. Du må selv finne ut hva du egentlig trenger:

Alfa Skarvet (Ekstremstøvler):

er en ekstremstøvel i lær som tåler litt mere kulde og slitasje. Den er laget for den som skal være ute over tid og gjerne m/overnattinger og kulde. Den er meget komfortabel og tåler etter det jeg har hørt å bli brukt over lang tid uten at sømmene går opp og sålen løsner osv. MEN husk å ta deg god tid i butikken og gå noen runder med det antall tjukksokker du trenger i dem slik at du er sikker på å få rette størrelsen. Dette er meget viktig. For små støvler blir fort kalde, for store støvler brekker seg gjerne på midten og du får ubehag oppå rista. Jeg har gjennom mange år prøvd begge kombinasjonene, så; ta deg god tid altså.

Lær stivner iløpet av natta og må ofte brekkes til for å få dem på foten om morningen. Anbefaler at du legger dem i soveposen på morningen noen minutter før du tar dem på. Problemet er selvsagt når du våkner på natta i 20 blå og må opp og pisse, da tar du deg gjerne ikke tid til å lunke støvlene i soveposen. Da er det bare å bite tenna sammen og 'hoppe i det'. Men det er jo godt å kjenne at en lever da!!! :wink:

Denne støvelen er antagelig bedre å gå med som vanlige sko, altså uten skia på.

Rossignol (Sportsstøvlene):

er en mere sporty støvel som er laget for en tur over fjellet og deretter inn i varmen på hytta. Litt kulde tåler de selvsagt men ikke i forhold til Alfa Skarvet. Jeg har inntrykk at disse også er komfortable sko å ha på, ikke noe dårlig valg. Til dette bruket tror jeg denne støvelen er grei nok, den koster noe mindre... Støvelen er laget av kunstige stoffer, altså ikke lær. Jeg ville ikke kjøpt denne dersom jeg skulle ut på overnattingsturer som varer noen dager. Jeg tror ikke støvelen tåler like mye juling i lengda. MEN det er de færreste som til syvende og sist bruker fjellskia så mye, har inntrykk av at mange tørker støvet av dem 1-3 ganger i året. DA betyr ikke slitestyrken så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den samme meldingen på Sporsnett sine sider.

Har de siste par årene vurdert å kjøpe Skarvet, så jeg dro ned i full fart for å sikre meg et par.

Ekspeditøren i butikken kunne opplyse om at de hadde fått signaler om at det muligens blir skiskoproduksjon alikevell, men med Rottefella system istedet for.

Men han viste ikke om dette var sikkert.

Jeg ble uansett en lykkelig eier av et par Skarvet sko, og kjøpte like godt en pakkeløsning med

Åsnes Rago ski samtidig, da mine gamle smørefrie Fischer ski er moden for skraphaugen.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over at kun en person har merket seg at trådstarter fokuserer på at støvlene skal brukes i Rottefella BC.

Alfaene er laget for Salomon sine SNS-bindinger - og vil pga sålen, ikke passe i en Rottefella BC-binding, kort sagt: velger man Alfa, må man over på Salomon-bindingen.

Kanskje ikke en stor sak, men viktig for en person som skal veie kriterier mot hverandre.

Selv kjøpte jeg nylig Rago-pakken, med BC auto på Oslo Sportslager. Støvelvalget havnet på Crispi, nærmere bestemt Stetind.

Mulig at innlegget mitt gjør at diskusjonen om BC auto/manuell blusser opp igjen.

Jeg ble ihvertfall beroliget med at autobindingene nå er fylt opp med fett, noe som begrenser muligheten for ising inne i låsemekanismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at man måtte ha Salomon binding til Alfa støvler! :lol: Men skiene er ikke kjøpt ennå så da ber jeg jo bare om en binding som passer de støvlene jeg vil ha.

Tror forresten jeg heller mot X7 støvlene. Jeg har jo ikke tenkt meg til Nordpolen, bare på typisk hytte-til-hytte på Hardangervidda, Josten på langs o.l. , og litt vinterjakt etter rype. Da virker de ganske fornuftige. Dessuten tror jeg ikke jeg vil ha sko med Gore-tex. Jeg svetter mye på bena, og har noen fjellstøvler med gore-tex som egentlig gjør meg våtere enn sko uten på sommerturer...

Noen som forresten vet noe om Jette Trysil BC støvlene på XXL? Er det bare bambus, eller er dette brukbart på korte turer. http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____38181.aspx

PS: Takk til GuttPåTur for glimrende oppsummering.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at man måtte ha Salomon binding til Alfa støvler! :lol: Men skiene er ikke kjøpt ennå så da ber jeg jo bare om en binding som passer de støvlene jeg vil ha.

Tror forresten jeg heller mot X7 støvlene. Jeg har jo ikke tenkt meg til Nordpolen, bare på typisk hytte-til-hytte på Hardangervidda, Josten på langs o.l. , og litt vinterjakt etter rype. Da virker de ganske fornuftige. Dessuten tror jeg ikke jeg vil ha sko med Gore-tex. Jeg svetter mye på bena, og har noen fjellstøvler med gore-tex som egentlig gjør meg våtere enn sko uten på sommerturer...

Noen som forresten vet noe om Jette Trysil BC støvlene på XXL? Er det bare bambus, eller er dette brukbart på korte turer. http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____38181.aspx

PS: Takk til GuttPåTur for glimrende oppsummering.

Petter

Kjøp isåfall Alfa Kikut! Lillebroren til Skarvet, har den selv. Meeeget godt fornøyd, ingen klam gore-tex og klapper foten din inni mens du går :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke ut Alfa Kikut!

Når det gjelder X7, så viste praktisk prøving i butikk at dette ikke var skoen for meg. 8)

Den var alt for tynn i lesten og foten gikk såvidt nedi. Det var knotete å stramme lisser og trekke igjen glidelåsen fordi skoen var for trang, og dessuten satt glidelåsen seg fast. Dette er nok ikke skoen man vil sloss med i teltet på fjelltur!

Noen som forresten har erfaringer med Crispi Sondre? Har ikke funnet noe bilde av den, men de har den visst på Oslo Sportslager: http://www.oslosportslager.no/product/2670/2767/342569/Crispi_Sondre.html

I følge teksten: "Stabil og prisgunstig. Lett og stabil fjellskisko i klassisk utførelse."

Edit: Sondre var visst 75 mm og ikke BC. Da er den ikke interessant.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet noen av skoene selv, men selger noe av det du nevner på jobb. Bl.a X-7. Og etter en visuell vurdering sitter jeg med samme inntrykk som deg. Dette er ikke en sko beregnet på virkelige fjellturer (folk har ikke snøring på hva det vil si å gå i fjellet lenger). Virker alt for lite gjennomtenkt til dette, og skoen har alt for mange fancy løsninger. Det enkle er ofte det beste, så var jeg deg ville jeg valgt en plain skinnstøvel og supplert med gamasjer. Da vet du hvertfall hva du har!

Ang salomon bindingen visste jeg ikke at det engang ble produsert fjellstøvler til disse. Kan da umulig være like stabilt som BC bindingen fra rottefella?

Jette Trysil BC ville jeg styrt langt unna, så sant du ikke har veldig store bein (ikke lange, men stor :)). Disse skoene er utrolig romslig, noe som ofte fører til svært dårlig passform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet noen av skoene selv, men selger noe av det du nevner på jobb. Bl.a X-7. Og etter en visuell vurdering sitter jeg med samme inntrykk som deg. Dette er ikke en sko beregnet på virkelige fjellturer (folk har ikke snøring på hva det vil si å gå i fjellet lenger). Virker alt for lite gjennomtenkt til dette, og skoen har alt for mange fancy løsninger. Det enkle er ofte det beste, så var jeg deg ville jeg valgt en plain skinnstøvel og supplert med gamasjer. Da vet du hvertfall hva du har!

Ang salomon bindingen visste jeg ikke at det engang ble produsert fjellstøvler til disse. Kan da umulig være like stabilt som BC bindingen fra rottefella?

Jette Trysil BC ville jeg styrt langt unna, så sant du ikke har veldig store bein (ikke lange, men stor :D). Disse skoene er utrolig romslig, noe som ofte fører til svært dårlig passform.

Salomon sin er akkurat like god som Rottefella sin...tror det ville vært marginale forskjeller her.

Noen spes. grunn til at du tror Rottefella er så mye bedre?

Bare nysgjerrig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to typer salomon-bindinger:

"vanlig" Salomon (SNS?), og Salomon BC. BC-bindingene er kraftigere og mer robuste enn de andre.

Jeg fant meg et par Alfa-sko med feste til Rottefella-binding av en modell som ligner på Kikut på en butikk i Trondheim i jula :) De må ha ligget der i noen år.

Jeg såg på andre sko også og Crispi hadde modeller som såg bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salomon sin er akkurat like god som Rottefella sin...tror det ville vært marginale forskjeller her.

Noen spes. grunn til at du tror Rottefella er så mye bedre?

Bare nysgjerrig... :roll:

Bare bra å være nyskjerrig. Som jeg skrev så visste jeg ikke at salomon produserte BC bindinge. Noen som har bilde av en slik en? Visste ikke engang at den eksisterte, så da har jeg igrunn ikke noe grunnlag å si at den er dårligere. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bra å være nyskjerrig. Som jeg skrev så visste jeg ikke at salomon produserte BC bindinge. Noen som har bilde av en slik en? Visste ikke engang at den eksisterte, så da har jeg igrunn ikke noe grunnlag å si at den er dårligere. :D

Her har du'n!

http://www.oslosportslager.no/product/2670/2770/342667/Salomon_SNS_X-ADV_Raid.html

Tror det er veldig lite forskjell på Rottefella BC og denne...ihvertfall hvis du sammenligner med BC manuell. Holder dog kanskje en knapp på Rottefella BC Magnum hvis det er brede ski som Fischer 109 f.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Har nå vært en uke på skitur og testet skia og støvlene jeg nevnte over.

Bindingen er av typen Salomon SNS XA, og den er HELT RÅ!!!!

Utrolig solid og meget lettvint å koble støvlene av og på. Anbefales på det sterkeste. Alfa Skarvet støvlene var helt optimale. Varme og meget komfortable. Måtte gå endel på asfalt med skia i hånda, det gikk også helt optimalt. Hadde ikke andre sko med på turen.

Jeg må innrømme at Fisher E99 ble litt brede i nypreparert løype, der bremser de endel. Skulle gjerne hatt dem 1 cm smalere. Men utenfor løypene er det helt sjef med slike ski! Jeg anbefaler å sjekke at skiene ikke blir fullt så brede for dem som skal gå i oppkjørte løyper.

post-983-133474411454_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindingen er av typen Rottefella SNS XA, og den er HELT RÅ!!!!

Det er vel en Salomon SNS XA du har tenker jeg.

Rottefellas variant heter NNN BC.

Rottefella og Salomon har hver sine systemer som ligner ganske mye på hverandre, men dessverre er de ikke kompatible slik at man kan bruke SNS støvler på NNN bindinger og omvendt.

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.