Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykle Trondsbu - Besso


valle

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei :-) Ifølge lovdata.no ang. sykling på Hardangervidda:  "Sykling utafor godkjende traktorsleper og Tinnhølvegen er forbode". Så, Jeg tror at det er flott å sykle fra Trondsbu, og at det går traktorslep inn til Sandhaug, men ikke lenger :-)

 

Har vært diskutert litt på terrengsykkel.no om temaet også :-) 

 

http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=936801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TEEDJAY Har sett traktorslepe videre ned i Kvennadalen som kommer fra Sandhaugtraktene. Men om det er lov å sykle der veit jeg ikke. Men er det forbudt burde traktorkjøringa der i høyeste grad vært det også...

 

Denne traktoren kjører vel forsyninger til Sandhaug turisthytte, eller fjellhotell.... Mye mat og brensel skal inn og søppel skal ut. Hardangervidda er som kjent en nasjonalpark som også brukes av bønder og som beiteområder, og jeg har sett kjøring med overskuddslager-militærbil fra Solheimstulen til Lågaros.   

 

post-2943-0-23054600-1438944775.jpg

 

 

Hva i alle dager er det der, tenkte jeg da jeg kom gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thoreau har nok observert trafikk til Hansbu ved Kvenna. Der er det ikke ' fjellhotell', men en hel landsby av fiske/jaktbuer. Om det er hotellstandard der vet jeg ikke helt, men jeg tror det er diverse sjenkeløyver i slike buer.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne traktoren kjører vel forsyninger til Sandhaug turisthytte, eller fjellhotell.... Mye mat og brensel skal inn og søppel skal ut. Hardangervidda er som kjent en nasjonalpark som også brukes av bønder og som beiteområder, og jeg har sett kjøring med overskuddslager-militærbil fra Solheimstulen til Lågaros.   

 

attachicon.giffor_web_side_handelsplass_volvo_erik_5.jpg

 

 

Hva i alle dager er det der, tenkte jeg da jeg kom gående.

En Volvo feltvogn.

Fra Sandhaug går slepet ned til Hansbu som noen nevner her, godt mulig det er mindre kjøring dit fra Sandhaug enn det er til og fra den turisthytta - men andre hytter på vidda (mener Rauhelleren gjør det) bruker kløvhest. Ikke det at det ikke kan bli slitasje av hest heller, men noen ganger må sjøl jeg godta litt tydelig sti;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge https://lovdata.no/dokument/MV/forskrift/1981-04-10-4830 pkt 4.6.4 skal forvaltningsplanen definere kva som er godkjente traktorsleper.

I forvaltningsplanen står ikkje slepa Sandhaug - Hansbu blant dei godkjente traktorslepene, men er nevnt i eige punkt: http://tilsynsutvalet-hordaland.net/?p=333

Slepene Sandhaug - Hansbu og Fossane – Høgehæ – Eitro - Låghelleren, utan sideslepe til Steinstøl, er godkjende for bruk av traktor i samband med villreinjakta og tre dagar før og etter denne.

Om det betyr at det også kan syklast der, men bare i samband med villreinjakta og tre dagar før og etter, eller kva dette betyr for sykling, kan sikkert avklarast ved ein henvendelse til tilsynsutvalet.

Men denne slepa går uansett ikkje forbi Besso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thoreau har nok observert trafikk til Hansbu ved Kvenna. Der er det ikke ' fjellhotell', men en hel landsby av fiske/jaktbuer. Om det er hotellstandard der vet jeg ikke helt, men jeg tror det er diverse sjenkeløyver i slike buer.

EirikW

 

 

Den traktoren gikk nok til Sandhaug, siden Hansbu ikke har lov til kjøring utenom villreinjakta. Dette var i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig problemstilling som kommer opp i denne tråden : Har man lov å sykle hele året på sleper som har begrensninger ?

Iflg Forvaltningsplan kan en del sleper kun benyttes til garnfiske, husdyrbeite og villreinjakt.

 

Forvaltningsplanen gir lov til å trille sykkelen, så de siste 3-4 kilometerene til Besso kan tilbakelegges lovlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.