Gå til innhold
  • Bli medlem

Stekepanne


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk!

Den rælete stekepanna jeg kjøpte i vår har avgått ved døden etter å ha stekt 2000 pølser til en ungeflokk på Hunderfossen. Jeg trenger derfor en ny som helst oppfyller disse kriteriene:

- non stick. Dvs at ørretten ikke behøver å frityrstekes for å hindre at halve fisken er igjen i panna.

- ikke alt for tung, ikke titan, men heller ikke jernpanna til mamma.

Noen som har en panne de har testet over tid og som klarer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKEA eller biltema. Något lagom billigt. Var försiktig så du inte eldar upp non-stick beläggningen,gas och bensinbrännar kan bli väldigt mycket varmare än en vanlig spis (komfyr, alltså).

 

Själv har jag en sådan där ultralätt sak i titan. Mer "kul att ha" en god funktion. Men man kan steka korv och bacon och sånt i den. Mat som tål att brännas vid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt litt forskjellige panner. De jeg har brukt mest er en stålpanne fra eagle products og trangia gourmet.

eagle panne er fin på bål da det er lett å bruke kvist som forlenger. Stål med kobber leder varme godt så det er ikke store bålet som trengs. Skrape ut litt glør fra bålet og sett panne på. Du kan svi belegget hvis du kjører for mye varme.

trangia panna er vel den beste allround panne jeg har hatt. Panne har høye vegger og det følger med lokk. Lokk gjør det enklere å steke tykke kjøttstykker, omelett etc. Har hatt panna i ca 10 år og det fungerer fint fortsatt. Veldig slitesterkt non stick i den. Virker litt mer slitesterkt enn eagle panna.

har brukt den klart mest på brenner og lite på bål. Liker den så bra at jeg kjøpte en ny på tilbud , så har jeg denn liggende klar når dsgens blir for slitt.

trangia har også en lett 2,5 l kjele som bruker samme lokk. Så med de 2 og ett lokk blir ikke totalvekt så ille.

ingen av disse er i kategori ultralight og de er heller ikke så dyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non stick belegg kan vær så mangt. Noen produkter bruker teflon og til turbruk mener jeg dette er helt ubrukelig. Glemmer du tørr panne på primusen i 10 sekunder så ryker belegget. Teflon tåler ikke for mye varme, men med en brenner som gir ca. 3 kv innenfor en diameter på 5 -7 cm så tar det ikke lang tid før ei tynn turpanne begynner å bli overopphetet.

Eks.:

 http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=8454236

Det står ikke hva slags belegg dette er, og det er et gjennomgående problem.

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article295131.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med REs at konvensjonelt non-stick på primus kan være risky greier

 

Jeg har imidlertid veldig god erfaring med Primus Litech Super. Mitt sett er i hvertfall 6 år gammelt og var i følge selger tilpasset bensinbrennere. Jeg har brukt stekepanna på veldig mye forskjellig med bensinbrenner som varme, med bra resultat, blant annet utallige biffer er stekt på rimelig høy varme med veldig bra resultat. Og så er panna lett, og tåler stålredskap til steking rimelig bra. Vet ikke om det fremdeles er samme materialer som brukes, men her er en link til noe som ligner veldig: https://www.primusshop.no/primus-litech-super-set-p-722-c-159.aspx

 

Til sammenligning har jeg også Primus Eta kjel 1.8 liter med varmeveksler. Denne har et slags non-stick-belegg (mulig det er denne: https://www.primusshop.no/primus-eta-pot-18-l-p-2831.aspx). Når jeg kjøpte denne panna (til vannkoking) ble jeg tydelig opplyst om at den IKKE under noen omstendigheter måtte tørrkokes da det ville ødelegge belegget. Mener det illustrere problemstillingen med belegg ganske greit.

(Når det er sagt er det et fantastisk produkt til sitt bruk, godt under halv tid til å koke opp vann og dertil redusert drivstoffforbruk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia Gourmet er ok. Non stick, relativt tykk bunn og lokk. Håndtaket kan "legges sammen" (brettes inn)

 

trangia_hog_stekpanna_307260-22699269-fr

Har flere stekepanner og dette er helt klart favoritten. Veier litt men gir god varmefordeling slik ørreten blir stekt jevnt. Pølser tar man på bål;)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med REs at konvensjonelt non-stick på primus kan være risky greier

 

Jeg har imidlertid veldig god erfaring med Primus Litech Super. Mitt sett er i hvertfall 6 år gammelt og var i følge selger tilpasset bensinbrennere. Jeg har brukt stekepanna på veldig mye forskjellig med bensinbrenner som varme, med bra resultat, blant annet utallige biffer er stekt på rimelig høy varme med veldig bra resultat. Og så er panna lett, og tåler stålredskap til steking rimelig bra. Vet ikke om det fremdeles er samme materialer som brukes, men her er en link til noe som ligner veldig: https://www.primusshop.no/primus-litech-super-set-p-722-c-159.aspx

 

Til sammenligning har jeg også Primus Eta kjel 1.8 liter med varmeveksler. Denne har et slags non-stick-belegg (mulig det er denne: https://www.primusshop.no/primus-eta-pot-18-l-p-2831.aspx). Når jeg kjøpte denne panna (til vannkoking) ble jeg tydelig opplyst om at den IKKE under noen omstendigheter måtte tørrkokes da det ville ødelegge belegget. Mener det illustrere problemstillingen med belegg ganske greit.

(Når det er sagt er det et fantastisk produkt til sitt bruk, godt under halv tid til å koke opp vann og dertil redusert drivstoffforbruk)

 

 

Støtter denne LiTech pannen. Har brukt denne på mine turer i år og har fungert både på bålet og primusen, Kjelen er også helt topp.

Kjøpte mitt sett på Fjellsport.no til 479,- med Fjellforum rabatten.

 

Jeg har stekt pizza (Polarbrød m/fyll og ost) oppå et par lag med renspikka Vierkratt kvister uten at de har tatt knekken på belegget.(lav varme såklart) i kjelen.

Så non-stick belegget tåler da noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også å kjøpe ikeapanne til turbruk. Den billigste som selges nå heter Kavalkad som koster kr 39 og veier 480 gram. Men jeg vurderer å kjøpe Skänka som har en litt tykkere bunn, slik at varmefordelingen blir bedre. Den veier 640 gram og koster kr 98. Denne panna finnes også som pannekake-panne med lavere sider som er 200 gram lettere. Men jeg tror det kan bli upraktisk med så lav kant.

Er det riktig valg å kjøpe med tykkere bunn eller er den enkleste med tynn bunn helt greit å bruke? Vi har en bensinbrenner som nesten alltid er for sterkt til steking. Og en brenner der du kan brenne kvister. Den tenkte jeg er mest egnet for steking, siden temperaturen er lettere å regulere. Jeg tenkte at stekkepanna kun blir med på de turene der lettvekt ikke er det allerviktigste.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt seriøst selv om det ser ut som spøk: Ikea Steka kostet under 30 kroner.  Rå levetid, lettere enn svenske forsvarets feltpanne, og nonstick.  Har slitt ut 2 på 5 år.

 

dsk

 

320 gram er ikke ille, men for uhåndterbar å ha i sekken. Min veier 180 gram og har innfellbart håndtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt seriøst selv om det ser ut som spøk: Ikea Steka kostet under 30 kroner.  Rå levetid, lettere enn svenske forsvarets feltpanne, og nonstick.  Har slitt ut 2 på 5 år.

 

dsk

 

Er det ikke plasthåndtak på disse da? I så fall helt ubrukelig til bålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt seriøst selv om det ser ut som spøk: Ikea Steka kostet under 30 kroner.  Rå levetid, lettere enn svenske forsvarets feltpanne, og nonstick.  Har slitt ut 2 på 5 år.

 

dsk

Du skal ikke le av Ikea. Jeg kjøpte en ståltermos på Ikea for sikkert 30 år siden og det er den beste termosen jeg har hatt. 

Min jaktkamerat har brukt opp flere termoser med fine og dyre merker på. men de har ikke vert bedre enn min fra Ikea.

Men jeg kjøpte også en gang et "stormkjøkken" fra Ikea. Det hette Jokkmokk og var totalt ubrukelig som stormkjøkken, men det var et par gryter som kunne brukes.

 

http://www.fjellforum.no/topic/3756-jokkmokk-telt/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også å kjøpe ikeapanne til turbruk. Den billigste som selges nå heter Kavalkad som koster kr 39 og veier 480 gram. Men jeg vurderer å kjøpe Skänka som har en litt tykkere bunn, slik at varmefordelingen blir bedre. Den veier 640 gram og koster kr 98. Denne panna finnes også som pannekake-panne med lavere sider som er 200 gram lettere. Men jeg tror det kan bli upraktisk med så lav kant.

Er det riktig valg å kjøpe med tykkere bunn eller er den enkleste med tynn bunn helt greit å bruke? Vi har en bensinbrenner som nesten alltid er for sterkt til steking. Og en brenner der du kan brenne kvister. Den tenkte jeg er mest egnet for steking, siden temperaturen er lettere å regulere. Jeg tenkte at stekkepanna kun blir med på de turene der lettvekt ikke er det allerviktigste.

Linda

 

Jeg tror kavalkad holder. Jeg har brukt den i noen år nå, når vekt ikke er viktig, og den holder fint til bruk på gass. Uansett mye tykkere bunn enn enhver turpanne.

Sist jeg var på IKEA kjøpte jeg meg kavalkad i topakk, en litt større (26cm) og en liten (20cm). Veldig fornøyd med den største her. Greit når man skal lage mat til flere. Den minste er fin til soloturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikeapanna har plasthåndtak, og er ikke ei bålpanne. Tykk nok til å gi bedre varmefordeling enn standard turpanner.  Har mann en primus som er vanskelig å regulere ned, eller gir ekstremt konsentrert varme i midten så er det en helt utrolig forbedring ved å legge at hermetikkbokslokk på primusen.

Ikeapannene mine veier 300 +/- 3 gram.

 

dsk

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for anbefalingene. Da blir det antagelig Ikea Kavalkad. Jeg lest i en eldrextråd på nettet at Randulf fra et friluftsblad hadde testet den gamle urgaven Steka, også over bål og den holdt overraskende greit. Jeg har tenkt å bruke den over en kvistfyrt primus. Den har ikke flammer som slår utover.

Fint med en panne med tykkere bunn en turstekepanne. Jeg har hatt noen mislykkede pannekakeforsøk i turpanne med tynn bunn på bensinbrenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min favorittstekepanne, men den veier litt så den blir bare med på dagsturer eller kanoturer.

Ingen ting er som en godt innkokt støpejernspanne fra Høyang.

Denne brukes også ofte på kjøkkenet hjemme.

post-4220-0-02648300-1439194549_thumb.jp  post-4220-0-15578900-1439194564_thumb.jp

Mitt andre valg er en lett aluminiumspanne hvor håndtaket kan brettes over pannen for transport. Denne har også et slags non stick belegg, men jeg synes ikke at det er så effektivt. Til steking av egg og bacon så setter maten seg fast hvis jeg ikke har litt fett, margarin eller olje, i panna. (Jeg bruker ikke smør av den enkle grunn at det stinker som sokkene mine når det brukes til steking.)

post-4220-0-70130900-1439194578_thumb.jp  post-4220-0-17302900-1439195084_thumb.jp

 

Jeg har også en liten aluminiumspanne med plasthåndtak og titanbelegg, men den brukes bare på primus.

Den veier ikke så mye, bare 0.879 kilo så den hender det at jeg tar med på litt lengre turer hvor jeg vet at det bare blir primus og ikke bålbrenning.

post-4220-0-41501100-1439195104_thumb.jp post-4220-0-02239100-1439195452_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei alle! Tall for supre svar. Jeg endte med å kjøpe en primus litech panne og er veldig fornøyd med den så langt. Den har overlevd to lange pannekakestekinger uten ekstra smør, så så langt ser det ut som den klarer seg på tross av høy varme. Ser at gourmetåannen er hakket bedre, men vekten gjorde utslaget her.

Tusen takk for godt engasjement og masse flotte innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.