Gå til innhold
  • Bli medlem

Bobil og hund i Jotunheimen


PederB

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og mitt følge fra Sør-Europa planlegger en tur til Jotunheimen i august i år. Vi er først og fremst ute etter en fin naturopplevelse, uten alt for mye fysisk anstrengelse ;-)

 

Vi reiser, som tittelen tilsier, til Jotunheimen med bobil, og ønsker å overnatte en til to netter i fjellheimen. Mitt første spørsmål er da, hvor i Jotunheimen lar deg seg gjøre å parkere og overnatte? Hvis det er lov/mulig, kan man stå utenfor campingplasser?

 

Vi skal ta med vår mellomstore, sporty hund på turen. En av dagene ser vi for oss å gå på en topptur. Mitt følge er ikke de mest sporty, og siden vi har med hunden, vil det passe best å gå en topptur som ikke er for luftig, og helst uten særlig klyving, men med en god utsikt, og gjerne opp mot 2000 høydemeter eller over. Det vi da altså trenger, er et sted å parkere bilen, slik at vi kan gå opp (ca 3 timer til toppen fra bilen skal gå greit) og ned igjen. Kjenner noen til/har noen erfaring med en slik topp i Jotunheimen?

 

Til slutt, til de av dere som har erfaring med hund i fjellheimen; er det noe spesielt viktig man bør ha med seg på turen med tanke på hunden? F.eks. fett til potene? Sokker?

 

Takk på forhånd,

 

Hilsen Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bobiler hører hjemme på campingplasser.(!)
I utmark kan du overnatte hvor du vil, men det er ikke lov å kjører bobil (motorisert) i utmarka. Det er ikke tillat at overnatte på offentlige vei/rasteplasser/parkeringsplasser - selv om mange utenlandske (og innalandske) campister tilsynelatende tror det... Du kan "raste" altså hvile om du blir sliten og ikke kan kjøre forsvarlig mer, men å campe er ikke lov.

 

Finn en campingplass i nærheten av Jotunheimen, og bruk den til overnatting.

Kjenner ikke noen 2000' man kan nå på 3 timer uten å være ganske så sprek. Skal man ferdes i Høgfjellet bør man og ha de nødvendige ferdigheter (for eksempel kunne læse kort, og planlegge ture).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobiler hører hjemme på campingplasser.(!)

I utmark kan du overnatte hvor du vil, men det er ikke lov å kjører bobil (motorisert) i utmarka. Det er ikke tillat at overnatte på offentlige vei/rasteplasser/parkeringsplasser - selv om mange utenlandske (og innalandske) campister tilsynelatende tror det... Du kan "raste" altså hvile om du blir sliten og ikke kan kjøre forsvarlig mer, men å campe er ikke lov.

 

Finn en campingplass i nærheten av Jotunheimen, og bruk den til overnatting.

Kjenner ikke noen 2000' man kan nå på 3 timer uten å være ganske så sprek. Skal man ferdes i Høgfjellet bør man og ha de nødvendige ferdigheter (for eksempel kunne læse kort, og planlegge ture).

 

 

Jeg tror ikke dette stemmer, RAS. Har du noen link eller noe som dokumenterer dette?

Nettstedet allemannsretten.no skriver noe annet: http://allemannsretten.no/2014/08/12/bobilen-og-allemannsretten/

 

Mitt forslag til 2000-meter topp er Galdeberget, start fra Fondsbu/Eidsbugarden, ca 2 mil, 6-7 timer. Mange fine steder å stoppe med bobil langs Tyin. Dette er jo i tillegg et fantastisk turområde for enklere turer.

 

Til hunden: Potesokker og ev. labbefett i beredskap. Om hunden trekker er det viktig med en god sele. Du bør kanskje også vurdere om du bør ha en løsning med magebelte og strikk slik at den som går med hunden kan ha begge hender fri. Blir lettere å gå langtur da... 

 

God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en litt mer grundig tolking av retten til å overnatte på/ved offentlig vei:

http://www.klikk.no/motor/bobil/article921623.ece

Det er ganske tydelig at det er fullt tillatt å overnatte i bil på offentlige rasteplasser og parkeringsplasser/avkjøringer dersom det ikke uttrykkelig er forbudt. Jeg har i hvert fall gjort det masse ganger uten at det har gitt problemer. Et poeng som nevnes er jo langtransportsjåfører som er pliktig å hvile i noen timer etter en tids kjøring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.jvb.no/?module=Articles&action=Article.publicOpen&id=532

Det er ofte en og annen bobil på parkeringen på Eidsbugarden, dette er en privat avgiftsbelagt parkering.

Galdeberg er nevnt, det ser du på web kameraet mot øst. Anmarsjen langs vannet før det går oppover tar ca 1t, deretter er det ca 1000 høydemeter som skal forseres, så det tar mer enn 3t opp.

Er det klarvær er den desidert beste utsikten du kan få i området fra Horntind (Hødntind på lokal-mål ), med sine 1454m imponerer dette ingen, men den ligger fritt så du har 360° utsyn. Fra den ser du hele Jotunheimen -beltet fra Hurrungane til Valdresflya, andre veien Filefjell -Tyinkrysset og Vangsmjøse og heiene mot Hemsedal .

Det tar 2t opp, stien starter ca 1km inn på grusveien mot Eidsbugarden, der er det en liten plass til parkere noen få biler. Stien begynner med en liten traktorvei med et enveis-kjøring-skilt litt opp i bakken og er "V" merket (Valdres turlag) helt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange 2000 m topper innenfor 3 timer. Fra Valdresflye, Fra Leivassbu, Fra Spitersulen, Fra innkjøringa mot Glittertind, Fra Hindseter, Fra Bessheim. Fra Koldedal. Dvs de aller fleste i randsonen av Jotuheimen + mange fra de enkelte turishyttene (med veg) når du på 3 timer. Så det er bare å velge og vrake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Du har fått noen gode råd. Men husk nå kart og kompass og forsikre deg om, at du kan bruke det før turen. Selv på en korte tur (i fjellet), kan du bli overrasket av dårlig sikt og miste stien, selv merkede stier! Flere går seg bort hvert år, av nevnte grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk alle sammen for svar :-) 

 

Hvis været tillater det, blir det tur. Da tar vi hensyn til vår egen fysiske form og har respekt for fjellet og andre. Så får vi se om det blir topptur eller om vi heller tar en enklere tur!

Hilsen Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig bobil verre enn bil + lavvo? Tror vel ikke jeg er alene om å synes at sistnevnte er en super lavterskel-måte å komme seg ut på, spesielt med ungene. Finne en sætervei med passende p-lomme og sette opp lavvo i veikanten? Legger meg ikke oppi noens hyttevegg, altså.

En konkret anbefaling i "nabolaget" mitt er nesten helt inn mot bommen på veien til Sålell i Lom. Passe isolert, grei parkeringslomme, vann rett ved. Kvitingskjølen (2060/64) når du fint på 3 timer (en vei). Har ligget her i lavvo/lagstelt flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vagvær Synes ikke bobil er verre enn bil + telt/lavvo. For de som kan spandere på seg en slik. Man veit heller ikke hvordan helsa si er i framtida og de fleste blir vel ikke yngre med åra heller, for de som ikke har hytte med kort vei å gå eller ønsker se forskjellige steder i tillegg men av ulike årsaker ikke kan bære så mye eller gå lange turer men likevel kan ta småturer i terrenget fra bilen.

En bobil kan gi mer komfort i seg sjøl da som en bil ikke kan gi blir jo en slags mobil hytte på en måte. Når det gjelder framkommelighet på veldig dårlig vei etter kraftig regn(som kanskje er aktuellt nå etter et par dager med litt nedbør som vi har hat nå..) eller noe så trur jeg ville ha satsa på G-vogna mi og telt/lavvo. Eller en ombygd Unimog som bobil om en hadde råd til det, da hadde en ikke hatt de utfordringene med dårlig vei som de fleste vanlige bobiler kan ha;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.