Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny skallbukse og skalljakke


fanden

Anbefalte innlegg

Har nå spart opp noen grunker som jeg vil investere i gode turklær.

Jeg har ikke tidligere hatt gode klær, har kun hatt billige jakker og bukser. 

Sist fisketur revnet buksen i skrittet (fra fronten og heeeeele veien rundt), jakkens borrelås rundt håndleddet gikk av og ja... dere skjønner nok tegningen.

 

Jeg ønsker meg derfor klær som holder, klær av kvalitet som puster og helst som er vann og vindtett.

 

Har nå i noen dager lest meg opp på de forskjellige produktene som finnes, da jeg er litt kresen og vil gjerne ha det beste jeg kan ta meg råd til, men jo mer jeg leser, jo mer usikker blir jeg.

Var i går hos Gsport og testet fjorårsmodellen til Bergans "Glittertind" skalljakke.

Denne kanjeg få med 15 % rabatt siden de ønsket å tømme butikken før årets nye modeller kommer.

 

Mitt bruk er i dag noen toppturer, noen fisketurer og noen korte dagsturer. 

Jeg har blitt far til tvillinger nylig, det er også viktig å ta med her, for jeg ønsker å gi barna så mye friluft i oppveksten som mulig.

Jeg vil derfor ta de med på fjelltur, fisketur osv. i årene som kommer slik min mor og far gjorde til meg og min søster når vi var små.

 

Mitt spørsmål blir da noe så åpent og løst som "hva anbefaler dere som har mer erfaring enn meg?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at det er fjellforumrabatt på fjellsport.no :) 

Jeg har hatt noen Norrønajakker, noen Bergansjakker men faller alltid tilbake på Arc'Teryx. Nå har jeg en Arc'Teryx Theta SVX. Koster 5999 men med rabatten fra forumet så ender den på fine 4800 :) 

På buksefronten har jeg ikke så mye å anbefale, der kjøpte jeg nylig en skikkelig bukse til meg selv. En Arc'Teryx Sabre BIB til 1650kr med en del rabatter fra Fjellsport.


Det beste tipset har du fått fra Steinar dog, gå innom (Styr unna Gsport og sånne butikker, de har generell kunnskap som regel) Skandinavisk Høyfjellsutstyr, Oslo sportslager (om du er der) og butikker av den typen. Der får du kundehjelp fra folk som spiser og puster friluft og ekstremvær. 

Min anbefalning oppsummert

Jakke : Arc'Teryx Theta SVX - Halvlang modell, når deg ned på låret. 5999veil
Bukse: Her kommer jeg kort, se på Norrøna Trollveggen, Arc'Teryx Alpha, Theta og Sabre modeller. Ligger vel på 4000 ish veil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med "ThomasOH".

 

Jeg kan varmt anbefale Arcteryx Theta AR jakker! 

 

Har over tid prøvd mye forskjellig, deriblant Bergans Glittertind. Denne holder kanskje mål første året i bruk, men deretter faller den helt gjennom uansett vask og impregnering. Min Theta AR er nå i bruk på fjerde året og jeg kan ikke lovprise den nok. Den holdt meg tørr i seks timer med heftig regnvær sist høst, puster bra, er vindtett, har en utmerket hettekonstruksjon, er relativt lett og har lite pakkevolum, men knitrer nok litt ved bevegelse. Jakken e nå moden for sin første impregnering. 

 

Når eg finner slike gode produkter så ser eg ingen vits i å bytte/etterprøve den mot andre merker. 

Lykke til i valg av ny turjakke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt litt forskjellig, men jeg ender opp med den 10 eller 11år gamle pinewood dressen min hver gang. Den har overlevd alt annet jeg har hatt og det er den som har vært mest brukt. Så om du kan gå i noe som er jakt og fiske preget så har du hverfall en dress som tåler det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på svarene dere gir.

Jeg skal ta rådene deres og dra til en mer seriøs forretning enn gsport, og prøve bl.a. noe ArcTeryx jakker og bukser. Nærmeste her blir nok Platou i Molde.

Som en sidenote, vil dere si ArcTeryx lager gode sekker også? Vil jo anta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at jeg ikke har eid mange nok skalljakker til å kunne anbefale en enkelt. Når det er sagt, så må jeg si at Arc'teryx-jakken min så langt knapt bærer preg av slitasje, og den brukes hver dag (med sekk) (både til hverdags og til friluftsliv). Det samme kan ikke sies om min forrige Falketind-jakke.

 

Skalljakker er så dyre at jeg føler at en må bruke god tid på å prøve dem. Liker du hetten? Kan den strammes og tilpasses slik at den sitter godt på hodet (noen kan strammes om hals, panne og vertikalt, andre kun ett sted)? Er det bra nok lufting under armene (og er det to glidelåser)? Er det nok lommer og er de store nok (innerlommer/ytterlommer)? Kan du åpne og nå lommene når du har på deg sekkene dine (prøv)? Legg ting i lommene (gjerne telefon, om du har planer om å ha det i jakkelommen) og sjekk om f.eks. om hoftebeltet kommer over gjenstandene i lommene. Kan du stramme inn jakken slik at den sitter godt? Er den lang nok (sett deg på huk)? Test gjerne også hvordan jakken føles med kun t-skjorte under, og med tykkere, varme klær.

 

Jeg ser sikkert ut som den raringen når jeg prøver jakker. Det er litt av en prosess.

 

Jeg kan også anbefale Skandinavisk høyfjellsutstyr. De er veldig behjelpelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bästa skaljacka jag köpt på många, många år en än från Norheim. Köpt på salg för ca 600 NOK. Då fick jag med ett par byxor också. Lite tunga men helt OK.

Bästa jacka av fiint märke som jag köpt på många år är en Klättermusen Allgrön. Också köpt på salg för ca 2800 SEK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke den erfaringen samtlige andre i denne tråden har. Eneste jeg har å bringe er en gammel Norrøna Recon, men den er ikke lenger i markedet. Rådene du har fått er antagelig gode, men her er en ting du sier selv:

 

 Far til tvillinger som ønsker å ta barna med ut på tur.

 

Hurra! Flott!

 

Men det betyr at de neste 0 til 12 årene vil kravene dine til fjelldress være lavere enn før. Du var en villmann og måtte ha utstyr deretter, Nå er du pappa og justerer utstyret til barna. Du trenger ikke "Det Beste", Du trenger noe som virker under forhold hvor ungene får gode minner. Kanskje får du og fem-åringene et forhold som gjør en ukes regnvær til en knalltur, men sannsynligvis kommer far til å styre turen i retning av noe tørt.

Og der burde jeg slutte fordi jeg ikke kjenner det aktuelle markedet like godt som andre i tråden. Men her er en tanke: softshell (vesentlig billigere enn membran) og billig regntøy/poncho/fjellduk. Bare nevner at du i en passe stor fjellduk er som et vandrende telt for dine barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye på tur og har veldig sansen for Norrøna.

Har flere jakker og bukser til sitt bruk, og er superfornøyd.

Falketind til sommerbruk og Trollveggen/Lofoten til vinterbruk.

 

Har tydeligvis ikke hard bruk på mine klær, ettersom 10 år gamle plagg er like fine som nye. 

Men jeg er på tur 2-3 ganger pr uke. Og tar jeg med trening, så er jeg på farten hver dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak det @Grimner skriver om fjellduk osv. Basert på det du skriver er dagens friluftsaktiviteter og det som du håper blir aktivitetene fremover ville jeg i grunn også holdt meg unna Platou, Skandinavisk Høyfjellsutstyr og de lokale flaggskipene i hovedstaden. Ja, du vil bli tilbudt gode jakker av kvalifiserte selgere, men de jakkene du vil bli tidlbudt på G-Sport, XXL osv tror jeg vil være mer enn nok for fisketurer og dagsturer med unger på slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare føye inn at det kan være lurt å tenke litt over om du vil ha en lang jakke, kort jakke eller halvlang jakke også. Jeg er som andre over her frelst på Norrøna (Softshellbuksene deres og andre "småting" ).Derfor var det åpenbart for meg at jeg skulle ha Trollveggen jakka når jeg skulle ha ny goretex. Men den har klatresnitt, kort mao. Så fort jeg bøyde meg ned så hadde jeg ryggen på jakka helt opp i nakken. Det er kjipt hvis du står på fjellet i dårlig vær eller det bare blåser kaldt generelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan varmt anbefale arcteryx alpha sv. Min egen ble kjøpt i 2009 og blir brukt året rundt i all slags vær både til hverdags og høyt til fjells. Nesten flaut at den ser fortsatt helt ny ut i stoffet!! :-) (bortsett fra noen slitemerker fra hoftebelte til ryggsekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger, og alle tips er notert.

Fjellduk er noe jeg absolutt skal vurdere når barna blir store nok til å bli med mer aktivt på turene.

 

For meg falt valget til slutt på Norrøna Falketind jakke og bukse da jeg fikk et meeeget bra tilbud på de.

 

Jeg gleder meg veldig til å få prøve de ut, og i den sammenheng lurer jeg på følgende:

- hvordan kler dere dere i skallklær?

 

For meg er skallklær noe nytt, og jeg skjønner at man skal kle seg i lag på lag, men jeg tenker spesifikt på hvordan disse klærne er uten noe spesielt under ved høye temperaturer?

Jeg har en softshellbukse fra før og vil anta disse passer bedre til turer i 20 grader eller mer, men jeg har så lyst til å få testet ut klærne så jeg lurer på om det er behagelig å bruke de i slike temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitet: Gå gode stykker eller hvor jeg blir svett

Ull (Brynje/Aclima) innerst
Skall bekledningen utenpå

Ikke noe mer

Skal jeg være i ro eller i en aktivitet som ikke gjør meg svett:

Ull (Brynje/Aclima) innerst
Mellomlagsjakke (Her har jeg ArcTeryx Atom Lt, en lett dunjakke mao)
Er det kaldt så har jeg også en softshellbukse
Skallbekledningen utenpå. 

Viktig at blir du svett så må du ha så mye lufting som mulig, full åpning under armene på jakken og en god åpning i buksebenet. 

Er det kaldt vær så sper jeg på under med varmere klær. 


TLDR: skallbekledningen er som navnet sier, skall. Det du ville brukt av turklær på en dag med sol (enten det er kaldt eller varmt) er det du har under. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Jeg gleder meg veldig til å få prøve de ut, og i den sammenheng lurer jeg på følgende:

- hvordan kler dere dere i skallklær? (...)

Har selv Falketind jakke og bukse i Gore-Tex. Det er flotte klær, men for min del blir de stort sett liggende i sekken med mindre det regner eller snør. I aktivitet hvor man blir varm, synes jeg det blir for klamt med skallklær. Da foretrekker jeg heller ei softshell-bukse og evt vindtett jakke hvis det blir for kjølig å bare gå i ulltrøya. Når man er mer stillesittende (og man derfor blir kaldere) kan skallplaggene være lune å dra frem, også evt i kombinasjon med et varmere mellomlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
On 20/08/2015 at 8:41 AM, Baconpåtur said:

Har selv Falketind jakke og bukse i Gore-Tex. Det er flotte klær, men for min del blir de stort sett liggende i sekken med mindre det regner eller snør. I aktivitet hvor man blir varm, synes jeg det blir for klamt med skallklær. Da foretrekker jeg heller ei softshell-bukse og evt vindtett jakke hvis det blir for kjølig å bare gå i ulltrøya. Når man er mer stillesittende (og man derfor blir kaldere) kan skallplaggene være lune å dra frem, også evt i kombinasjon med et varmere mellomlag.

Hvordan har du opplevd slite styrken på Falketind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, emstu skrev:

Hvordan har du opplevd slite styrken på Falketind?

Falketind har kommet i flere utgaver (og dermed slitestyrker) opp gjennom årene. Den første utgaven jeg kjøpte (tror det var i 2009) var i Gore-Tex Paclite. Den var veldig lett, og ikke spesielt slitesterk. Dagens utgave (som jeg kjøpte for et år siden) er i tre lags Gore-Tex, og er vesentlig mer slitesterk. Har ikke opplevd problemer, men siden jeg stort sett foretrekker vindtette klær fremfor Gore-Tex, så har jakka og buksa heller ikke blitt satt på de store prøvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.