Gå til innhold
  • Bli medlem

En-manns telt med sideåpning/god utsikt


DoktorGjørelite

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et nytt, lett en-manns telt, helst med sideåpning og god utsikt

 

Jeg vurdere å kjøpe et telt nummer 2 som skal være et en-manns telt og vesentlig lettere enn Nammatj 3, men jeg vil heller ha et solid telt på 1,5 kg enn et skrøpelig telt på 900 gram.

 

Jeg går endel turer alene og har brukt endel tarps. Det jeg liker med tarp er at jeg kan ha utsikt på minst 180 graders vinkel og at jeg kan koke maten "ved siden av meg", mens i tunneltelt må jeg ligge på magen og lage mat.

Under tarp kan jeg også bruke Bushbuddy-lignende kokeapparat, og det vil jeg gjerne fortsette med i mitt nye telt. 

 

Etter å ha blitt vant til tarps tror jeg ikke jeg kan bo i et telt som føles veldig innelukket, "utsikt" er viktig. 

 

Bittesmå enmanns-telt som blir mere som en slags "bivy" er jeg ikke interessert i.

 

Pluss om teltet er veldig vindstabilt og kanskje kan brukes på snille vintersturer. 

 

Telt jeg har vurdert er 

- Tarptent Rainbow 1 (0.9kg,259 $ +frakt+moms+)

- Exped Vela Extreme 1 ( min 1,4kg, 3500 kr) 

- Hilleberg Unna (min 2kg,5000 kr) 

 

Tarptent er litt kult, men jeg er litt skeptisk siden det er enduks med veldig tynn duk, Unna er sikkert knallbra men tungt og dyrt telt fra Hilleberg har jeg allerede, så jeg heller kanskje mot Exped Vela Extreme 1. Jeg har også vurdert litt eksotiske amerikanske telt fra Marot Tungsten 1P or Rei Quarter Dome 1, men jeg er usikker på om disse tåler noe særlig norsk fjellvær. 

 

Er det noen som har noen erfaringer eller tips som kan hjelpe meg i mitt valg?

 

Edit:

En annen kandidat kan være Lunar Solo LE:

http://www.sixmoondesigns.com/tents/SoloLE.html

 

Jeg bruker gåstaver/gåstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil jo gjerne argumentere for at du anskaffer en Duomid, helst gitt at du da bruker gåstav(er?), og aller, allerhelst to: da er teltet et palass inni.. Når teltet tåler Andrew Skurkas rundturer i Alaska alle fire årstider, tåler det nok det meste du kommer ut for her i landet óg. Teltet er lett (+/- 5-600g), kan kjøpes med innertelt (+ca 2-300g), og kan fint fyres i med Bushbuddy/Caldera eller endog småbål uten for mye gnistfyk.

Jeg vet det er mange haters der ute som mener alt annet en Skandinaviske Tunneltelt er tøys for ultralight-pakkere, men jeg føler meg i alle fall bombesikker i min Mid. Dessuten er det et telt det er gøy å "modde"; internettet er fullt av tips til å fikse ekstra bardunpunkter, egne inner-løsninger etc.

post-12824-0-79560100-1438868007_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Duomid med et solomid innertelt, dette gjør at jeg har et rimelig stort fortelt hvor jeg kan kokkelere etc....

På turer der jeg ikke bruker staver bruker jeg en skytestøtte fra Biltema som jeg har moddet(kappet litt), denne kan justeres opp til ca 160cm og veier 220g.

Man kan enten ha en dør åpen som på bildet over, man kan ha begge åpne, man kan ha en delvis åpen, eller lukke helt igjen alt etter hvordan været er

Er man veldig opptatt av å spare vekt, kan man kjøpe den i cuben fiber

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Marmot Tungsten og hvor mye vær det holder. Spurte samme spørsmål til importøren og de svarte følgende:

"Jag skulle klassa Tungsten 1 som ett "2-3 säsongstält”. Om amn använder stormlinor så klarar det ganska hårt väder men då Tungsten är vår instegsserie (vilket ju även reflekteras av priset) så rekommenderar vi lite mer ”basic” användning dvs. inte exponerat på ett stormigt fjäll eller på en klippa längst ut i skärgården. Detta sagt, jag har själv sett ett Tungsten 2 klara upp till 20 m/s i ytterskärgården samtidigt som 3 gånger dyrare tält plattades ihop."

Ellers passer nemlig Tungsten til kriteriene dine, men du får ta værvurderingen selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et telt du kanskje kan vurdere er Six Moon Designs Skyscape - i en eller annen tapping.

 

 + Du kan åpne begge sidene og samtidig ha myggnetting. God utsikt i ca 300'. Full sympati med ønsket ditt her - fullmåne på en side og et stille tjern på den andre...

 + Vindstabilt så lenge du passer på vindretningen. Jeg har hatt dette oppe i "kuling i kastene" på Hardangervidda og selv om det så stygt ut, så holdt det.

 + Lett og raskt og få opp. Står med tre plugger, fem i regnvær, seks for litt ekstra rom i fotenden.

 + Grei pris så lenge du ikke forelsker deg i cuben versjonen.

 

 - Kondens vil du antagelig få når alt er lukket. Løses med håndklede.

 - Du bør ikke være for lang - folk rundt 2 meter bør se seg om etter noe annet - se punktet over.

 - I regn og vind vil reimene som kommer med teltet glippe - skift ut (spør om du er i tvil).

 - Myggnettingen har bare en glidelås... gitt at du kan åpne ytterduken på begge sider, så er dette en "stupid light" sak. Jeg ville mye heller hatt to utganger/åpninger enn å spare 10-20 gram.

 - Avgjørende minus for meg: teltet settes opp med to staver/gåstaver. De kobles med et kort karbonrør som virker utmerket... så fremt du ikke roter den bort.

 - Kjøkkenkroken har du ikke i dårlig vær. Sidene er bratte og jeg skal vedde på at en hvilken som helst fyring vil smelte duken før du har kokt opp vannet. I godt vær, vel, da er jo duken rullet opp.

 

På vinteren vet jeg ikke, men ut i fra det jeg har lest, så bør du nok ha en god lévegg for å unngå snø i teltet. Jeg liker teltet og har det fortsatt, men den kritiske delen som er lett å minste for rotehoder som meg ble det siste argumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er til tarptent's og bruger stave, så ville jeg gåe efter et stratospsire 1 eller 2.

Bruger selv et protrail og ville ikke være bekymret over at brugde på fjellet, kæver dog mere viden om valg af plads end et kuppeltelt med 3 krydsende stænger :)

 

Se evt http://nielsenbrown.com/2014/09/07/what-works-for-me-shelters/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag försöker finna ett lätt vintertält, jag är mer och mer inne på HMG:s 2-mans Ulta-mid.

Kanske det vore något för dig.

1,1 kg med innertält, 0,5 kg utan. Med t.ex Tyvek som bottenduk borde det hamna runt 7-800 g när det inte är insektssäsong.

Det går öppna upp en hel sida, och det verkar tackla starka vindar väldigt bra. Gott om plats är en fin bonus.

https://www.hyperlitemountaingear.com/hiking-climbing-shelters/mids.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går å funderer litt på Black diamond Hilight.  de veier vell litt over 1,5kg med fortelt men er vell svært solid/stabilt?   Det er jo også ett tomannstelt så med litt forsiktighet kan man droppe fortelt og heller fyre inne i teltet om det er ruskevær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Marmot Tungsten 3p. Det er et veldig enkelt og greit telt, og man får nok mye telt for prisen. Fordelen er at man kan åpne hele siden, slik at man får god utsikt. På 3p er det en dør på hver side, men det er det vel ikke på 2p og 1p. I godvær kan man i tillegg droppe overteltet helt, og bare bruke myggnettingen. Da det er veldig mye netting i innerteltet får men god utsikt. Når det gjelder matlaging må man nok ligge på magen med kokeapparatet på utsiden evt. sitte, det er god takhøyde.

Hvordan det vil stå i norsk fjellvær vet jeg ikke da jeg ikke har testet det der ennå. Det stod derimot greit på bredden av et skogsvann på ca. 450 moh med en god del vinn fra vannet og uten bardunering. Bardunene på teltet er det bare å bytte med en gang. Jeg kjøpte en pakke fra helsport Jeg har også kjøpt en pakke med plugger da det kun følger 6 med teltet. Jeg har byttet ut disse med 10 helsport plugger. Dette øker nok tyngden, men også tryggheten.

Et problem jeg kan se for meg med dette teltet på fjellet er at ytterduken ikke går helt ned til bakken. Får vinden et godt tak under der kan det bli spennende. Har også lest på forumet her om en som også bardunerte selve stengene under overteltet. Dette har ikke jeg prøvd, men det kan nok fungere på siden(e) med åpning.

Alt i alt får man nok et bra telt til den prisen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

duoinnrnetmid.jpg

Hvor lang er karen som ligger inne i DuoMiden? Ser litt snaut ut med oppblåsbart underlag dog. Kjedelig å sove med tærne brettet opp slik. :ermm::)

Kan tänka mig det blir bra med ett duomid.. om man skippar innertältet. Eller är halvannan meter lång. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med at jeg ikke ønsker "skrøpelige" telt så tenkte jeg litt på duk-rivestyrke og vindstabilitet. Exped Vela Extreme 1 har 40D ripstop i ytterduk, mens superlight teltene til Helsport for eksempel har 15D, for ikke å snakke om Cuben. Tarptent og Duomid er vel 30D nylon og er i grenseland, synes jeg.  

 

Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg vil gjerne ha "litt lett" telt med slitesterk duk enn "superlett" med svakere duk, det går både på forventet levealder på teltet, det går litt på bruk av bushbuddy i nærheten og det går litt på bråk og generell trygghetsfølelse i stiv kuling. Hvis mitt neste telt veier 1,5 kg og har liten pakkvekt så kan jeg antagelig bruke mindre sekk, som betyr at jeg har spart 1,5 kg i telt pluss kanskje 0,5-1kg i sekkens egenvekt, samt at en mindre sekk gir et bedre tyngdepunkt. Da er jeg har spart nok vekt, og har ikke lyst til å legge mere penger i for å få noe som er enda lettere men kanskje mere ømfintlig, det er bare min personlige preferanse.

 

Mulig jeg er litt konservativ her, det er altså ikke om å gjøre for å meg å finne det letteste teltet, mitt neste telt må finne dekke mellomrommet mellom tarp og et vintertelt, dvs: 

  • tåle vind og høyfjellsvær mye bedre enn en tarp 
  • være lettere og være mere åpen for omgivelsene enn et Hilleberg Nammatj/vintertelt.

 

RoyN og LightDan er inne på en ulempe med pyramidetelt, som er at du kan risikere å sove med både tærne og nesa oppi duken hvis teltet er for lite iforhold til lengden din. Det ser ut som om duomid innertelt er 90 tommer, dvs 228 cm, mens ultramid har lengde 96 tommer/243cm på innerteltet. 

 

@LightDan: jeg tror ikke Ultra-mid er noe for meg, det blir dyrt.

 

@RoyN og @LightDanDet finnes også en Duomid XL som er 94 tommer(fyren i bildet er 185cm):

 

triomidlaydowninnet.jpg

@Kristian den ukristne: jeg ser at det er såpass mye bra telt å få på rundt 1.5 kg, eller til og med mindre, så jeg tror nok ikke jeg ender opp med Unna. 

 

@Sovjetunionen og @Phbb: Marmot Tungsten 1P er jo greit vektmessig på rundt 1.5kg, den burde jo også tåle litt i og med at den har to kryssende stenger i full lengde, så jeg vil holde den som en outsider. Iføge reviews på REI tåler den "strong winds", men hvis han som skrev dette er fra California, så tror jeg ikke hans ide av strong winds er den samme som min, vanskelig å vite sikkert. 68D polyester burde ihvertfall tåle litt, Jeg liker at man bare kan sette opp innerteltet og at det er stort sett mesh i innerteltet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@DoktorGjørelite Riktignok kryssende stenger ja, men det blir jo som et rektangel med mye flate for vinden å ta tak i dersom vindretningen skulle bli helt riktig. Men det kan jo også bardurneres.  

 

Har skrevet om mine erfaringer her: http://www.fjellforum.no/topic/35547-marmot-telt/?hl=marmot+tungsten#entry328284

 

Jeg endte med å kjøpe Hilleberg soulo, det var min konklusjon på stabiliteten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg ikke har det selv, og derfor ikke kan gi førstehånds erfaring, lurer jeg på om du har vurdert Trailstar?

 

Samme produsent som Duomid. Ut fra en haug med bloggere fra England som bruker dette i de skotske fjellområdene, der været virker å være nokså likt norsk fjellvær, er det både værbestandig og gid utsikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trailstar er ikke noe dumt forslag det, det eneste minuset med denne (i mine øyne) er at det ikke er noen innertelt som fungerer optimalt da styrken til denne "tarpen" er at den kan endre form etter vær og vind. Men om du har tenkt å bruke den utenfor insekts sesong eller er komfortabel med å sove i en bivypose med myggnett så er ikke dette noe problem.

 

Fordelen med en Duomid over Trailstar er at den er mye raskere å sette opp(raskere en noen telt jeg har vært borti), det finnes innertelt som passer fint siden den har en konstant form og man har 360 grader beskyttelse.

 

Bakdelen er at du ikke kan ha begge dørene åpne i ordentlig ruskevær(Det klassiske bildet man finner av Duomid overalt på internett)som gjør at man mister utsikten du har under en Trailstar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert Helsport RIngstind 2 Light da. Da får du god plass, fin sideutsikt. Veier riktignok 1,7 kilo.

 

Selv bruker jeg dette som solotelt https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/copperspurul2

Veier 1,4 kilo og har god plas. Selvstående med inngang på begge sider. Settes normalt opp med innertelt først, ikke alle her på berget som er like glad i det. Ikke vært noe problem for meg. Har ekstra bunnduk så jeg kan sette yttertelt først. Evt droppe hele innerteltet i innsektfri sesong. Har ikke hatt det på fjellet i hard vær så jeg kan ikke gi erfaringer der. Mye netting i innertelt men det har duk et sykke opp så tar trekken. De lufter veldig godt så kondens er fraværende. Ikke blir man kokt om morgenen heler når sola kommer. Vet folk i US bruker det også vinterstid i snilt vær pga god lufting.

Hatt mitt 4 år nå og ingen feil eller synlig slitasje så langt. Som regel brukt med bikkje i teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at Hilleberg ikke lager et enmannsinnertelt til Unna, vet det kan bestilles fra Ooksworks men det er jo rimelig risikabelt etter hva jeg har lest.

Da hadde man fått et selvstående enmanstelt med stort fortelt og god overdekning over innertelt slik at man kunne hatt døren åpen i de fleste tilfeller. Vekten hadde vel sikkert havnet på rundt 1,6-1,7kg.

 

La oss starte en underskriftkampanje til Hilleberg :D

 

http://oookworks.com/OookBlog/?p=77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye bra tips her. 

 

Et annet alternativ kan være Tarptent Scarp 1. Det er et telt som veier 1.5 kg, har to åpninger og dermed god utsikt, man kan bestille det med mesh innertelt (uten å betale 1300 kroner ekstra, jeg ser på deg, Hilleberg), og det tåler såpass vind at det har større anvendbarhet enn en tarp. Det er vel laget i 30D sil-nylon som etter hva jeg forståer er det samme som Kerlon 1200 til Hilleberg er (mulig jeg tar feil her, kan godt være Kerlon 1200 er sterkere, hvem vet.)

 

Scarp 1 kommer sterkt anbefalt ihvertfall:

 

https://blogpackinglight.wordpress.com/2013/01/04/tarptent-scarp-1-long-term-review/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.