Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur med barn Bergensområdet


KHF

Anbefalte innlegg

Trenger tips til steder i området hvor det er bra å telte.

Bør ikke være for langt fra vei siden jeg må bære utstyr for 3 ;)

Ønsker at det er rimelig uforstyrret og at jeg kan fyre bål uten å få noen på nakken.

Kjøretid fra Bergen kan være opp til 1,5t

Håper noen har gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gullfjellet i Indre Arna området. områdene innenfor/ovenfor Ulrikken. Kvamskogen har mange fine plasser. Osterøy har flere spennende plasser, Kysttelting ute i Øygarden er koselig, men krever gjerne selvstående telt og sanking av stener til og stramme opp duk og snorer.

Sett deg ned med kart og en kaffe/øl/rødvin og let deg frem til plasser som ser spennende ut, alle de nevnte plassene over har jeg funnet på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herdla helt nord på Askøy, parkerer du på snuplassen er det 2km på grusvei til den beste teltplassen "Paddhøla" helt ytterst. Ellers er det sikkert også mulighet å slå opp telt på stranda til venstre etter Herdlabroen før golfbanen, eller på stranda noen 100m fra snuplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips. Hadde en liten testtur nå i helgen i nærområdet. Ble litt drøy sekk på meg (30kg), men det går greit så lenge det ikke er for bratt og langt. Er i gang med å planlegge neste tur :)

Jentene mine på 6 og 9 synes det er storveis med telttur. Bare synd mor ikke er fan av telt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun på 9 kan jo bære sekk selv med sovepose etc i, så blir det ikke så mye på deg, og hun på 6 kan bære litt enkle ting og!

Det er slik vi gjør det. Heldigvis er vi to voksne som deler på å bære ting og, men letter likevel mye for oss at de bærer enkle ting og dermed øver seg på oppakning.

Hva med telt er det hun ikke liker da? Burde kanskje klare å legge tilrette for at hun blir med en natt av og til slik at hun kan bli glad i det og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke innspill til turområdet, men det med "å ikke like telt" går det som oftest an å gjøre noe med. Mange har dårlige erfaringer fra enten billige, dårlige telt eller alt for trange tunnelltelt. 

Min bedre halvdel har blitt veldig glad i teltlivet etter å fått være med i romslige kuppeltelt og fått en skikkelig sovepose og expedunderlag. Min erfaring er at mange har dårlige opplevelser med dårlig utstyr fra barn/ungdommen som sitter i ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge to hadde sekker med egne klær og noen småting, men har ikke funnet god nok sekk til hun eldste ennå så hun kan ta sovepose.

Skal jo sies at jeg hadde med bl.a 4l vann og 2-3kg ved i sekken. Med sekk på 135l er det jo plass til mye så.....

Har båret mye tunge sekker før på 30 og helt opp til 50 kg, men er visst litt ute av trening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal han på straks 6 få deuter climber til bursdagen og han på straks 8 får osprey ace 38. Begge er sekker som er godt anbefalt. Turlaget har deuter sin i tillegg til deuter fox 30 og 40, og chillout ved hotell norge har osprey - anbefales å ta ungene med og prøve! Han eldste vår valgte sjøl osprey sin - synes den satt best på.

Joda, kan ikke akkurat si at telt er luksus, men en natt i ny og ne klarer de fleste! Jeg sliter med rygg og bekken, så min plan er å kjøpe et skikkelig komfy liggeunderlag, evt alltid ha med ticket to the moon hengekøyen vår sånn at jeg får den alene og ikke ligger trangt med ungene.

En kan alltids gjøre ting mer behagelig! Kjenner mange som har begynt å like teltlivet etter at den bedre halvdelen kom på gode løsninger for å bringe med litt mer luksus. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at deler av gullfjellet er nedslagsfelt for drikkevann og følgelig ikke alltid alle steder er lov å telte, likedan noen steder på byfjellene...

 

Godt poeng. Men gjelder vel ikke første del av turen jeg linket til, det er jo på nedsiden av Svartavatnet (som er drikkevann)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.