Gå til innhold
  • Bli medlem

Sverige - Stjørdal


Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

Vi var tre som gikk denne i 2010 (står som nummer 56 som har fullført turen) Pr. i dag så er det registrert 880 fullførte. Den gangen så gikk vi i tre dager før vi møtte første person. 

En ble syk på Ramsjøhytta og ble hentet ned fra fjellet.

Neste ble syk mellom Storerikvolden og Nedlashytta. 

 

Mine erfaringer fra denne turen tilbake i 2010:

 

1. Alene på fjellet, du møter nesten ikke folk, men tror det er mange flere nå. 

2. Det er sjukt mye mygg og klegg i området, ta med myggspray, også litt mer myggspray. Spesielt de tre første dagene så er det plagsomt. 

3. Prestøyhytta var det dårlig med proviant på (kornmo og joika var det eneste). 

 

Jeg var den eneste som ikke ble dårlig på denne turen, men det var omgangssyke på Schylzhytta hos de som jobbet der, og det smittet mange på fjellet denne sommeren. Så litt dårlig erfaring derifra. 

Siden siste ble syk på vei til Nedalshytta fikset vi transport ned samme dag, så jeg løp fra Nedalshytta og inn til sluttpunktet og tilbake for å fullføre turen. Brukte totalt 6 dager. 

 

 

Husker også at første dag var drøy, og at siste etappe gikk gjennom ett trist landskap (mye sår etter kraftutbygging). 

 

Får du muligheten så legg fra deg sekken mellom Schulzhytta og Ramsjøhytta, og stikk opp på Fongen for ekstra flott utsikt, det er ikke store avstikkeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått selve turen, men har gått en del i områdene ruten går i. Jeg ville startet i Stjørdal, så kan du bruke dager du måtte ha til overs i Sylan før hjemreise. Det er lite folk som ferdes i traktene før du nærmer deg sylmassivet.  Det var i alle fall status siste jeg gikk i traktene. Jeg ville gått inn til blåhåmmaren fjellstasjon eller sylarnas fjellstasjon som siste punkt når man først er i området. Med utreise via Storilen eller Storulvån. Blåhammeren har fellesbastu  med gedigent vindu med utsikt mot norskegrensen, gode dusjer og fantastisk gode middager, kan vær en fin avslutning på turen før siste etappe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for gode svar og informasjon.

 

Tenkte kun å bruke teltet på turen, utenom kanskje på Blåhammeren ( hørtes flott ut ).

Satser på å reise den 20aug, og da er det nok mindre folk. 

Noen andre tips å gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til myggen, så tror jeg du har gode sjanser for å slippe den med start den 20. I juli... huttetu.

Har ikke gått akkurat den turen, men kjenner området. Står på Storlien med nesa vendt sørover denne helgen.

 

Mellom Storerikvollen og Nedalshytta har det vært omlegging av stier. Etter hengebrua skal du rett opp gjennom bjørka. Antagelig ikke noe problem lenger, men for noen år siden var det mulig å komme over på den gamle stien - som garantert er svært våt i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk denne turen, dog frå vest til aust, med born i 2012. Grei tur, men djevelsk med klegg første to dagane på strekka stjørdal - kvitfjellhytta - prestøyhytta. For meg, som har eit lett anstrengt forhold til trøndermyra (beklager trønderar, eg er oppvokst i ura) var første delen av turen eigentleg berre måteleg sjarmerande.

 

Delar av etappen mellom Kvitfjellhytta og Prestøy begyndte det komme seg, likeins vidare til Schultzhytta. Frå schultzhytta og vidare til Ramsjøhytta, Storerikvollen, Nedalshytta og grensa var den definitivt finaste delen av turen.

 

Dei to første dagane av turen er områder eg neppe besøkjer på. Resten var flott, og vert truleg vitja igjen :) Dog med telt (utruleg mykje sjarmerande områder for telting).

 

Borna har snakka om å gjere turen oppatt, men med ski. Om vi gjer det blir vi nok å gå frå aust til vest. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.