Gå til innhold
  • Bli medlem

Shimano Biomaster FB eller Stradic ci4+ FA ?


Dybben

Anbefalte innlegg

Alle snellene mine har bakbrems, men nå har jeg bestemt meg for å prøve en ny snelle med frontbrems. Jeg har studert både Biomaster FB og Stradic ci4+ FA uten å kunne lese meg frem til de store forskjellene. Jeg merker meg at det ikke følger med ekstra spole på Stradic mens det følger med på Biomaster. Jeg ønsker to spoler, men det er vel kanskje mulig å kjøpe ekstraspole til Stradic.

 

Fint om noen som kjenner disse to snellene kunne kommentere sine erfaringer eller komme med anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte Rarenium Ci4 2500 FB nå i våres og er veldig fornøyd med den. Jeg byttet fra forrige generasjon Rarenium. Ikke så store forskjellen, men den nye virker litt tightere.

Grunnen til at jeg velger Rarenium er den lave vekta. 2500-snelle veier det samme som 1000-sneller i andre serier. Jeg foretrekker 2500-sneller på grunn av større spolediameter som gir lengre kast og større bremseskiver. Med Rarenium balanserer de godt med forholdsvis lette stenger siden vekta er så lav.

Hvis vekt ikke er viktig for deg, så er det vel like greit å gå for Biomaster siden du der får med en ekstra spole du ønsker. Jeg var også før opptatt av ekstra spole, men etter at jeg begynte med PowerPro, har jeg aldri hatt trøbbel med backlash og lingnende, og har derfor heller ikke hatt behov for å bytte spole (PowerPro 0,13 holder til alt mitt fiske).

Jeg tror ikke du kommer til å angre på at du går over til frontbrems. Helt overlegent i forhold til bakbrems, spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar. Jeg ønsker også 2500-snelle av samme grunner som deg, og det er mulig jeg er for opptatt av dette med to spoler. Jeg har vanligvis mono på en og multi på den andre. Vurderte du Stradic eller Biomaster når du kjøpte Rarenium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den lave vekta på snella tiltalte meg, ble ikke de andre vurdert. Liker ikke dobbeltsveiva på stradic, og biomaster var også relativt mye dyrere enn første generasjons Rarenium.

Jeg bruker aldri mono lenger, men nå skal det sies at jeg stort sett alltid pælmer sluk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger mine to Stradic Ci4 1000 men må si meg imponert over kvaliteten på min fars Biomaster..Rett og slett deilig i bruk! Men begge snellene mine har vært helt feiltfrie og supre å kjøre fisk på. Jeg handlet en ekstra spole til min Stradic *(600kr) men bytter svært sjelden. Har multi på alle sneller, Mono er ut for min del også da multi er morsommere å fiske med, knyte og kaster langt lengre. Bruker vanligvis 0.1 eller 0.12 men bruker du 0.15 så retter du ut krokene i stedet for å slite når du sitter fast;) Av og til så kan man begynne å lure på hva de putter i de her linene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På små sneller liker jeg best at bremsen sitter på toppen av spolen. Det gir snellene et lettere og mer kompakt design.

Jeg har bevisst valgt bort Shimanosnellene på grunn av prisen. Jeg har alltid ment at det er like mye kvalitet for litt mindre penger i f.eks. en Mitchell Avocet  eller en Shakespeare. Men det er vel med dette som med de fleste andre ting, "noen liker mora og andre liker dattera". Det er sikkert mange gode argumenter både for og imot uansett hva du velger.

Du sier ikke noe om størrelsen på den snella du vil kjøpe, men uansett snelle, stor eller liten, så er det lurt å ta en tur innom en butikk og teste snella litt, helst montert på en slik stang som den skal brukes på. Ofte kjenner du ganske fort hvilken du liker best, og kvaliteten er det sikkert ikke så stor forskjell på.

Tusenkroners spørsmålet er: Skal du fiske eller skal du få fisk?

Jeg drar som regel ut for å fiske. Fangsten er underordnet og da er det ofte utstyret som teller.

Akurat som med bil.

Hvis alle bare hadde kjøpt den bilen som dekket deres behov best, så hadde det nok vert ganske mange Skoda stasjonsvogn på veien. 

Mange billige fiskestenger gjør sikkert jobben like bra som de dyrere utgavene, men så er det opplevelsen når du fisker. En lett og perfekt balansert fiskestang og snelle som sviver uten verken ulyd eller vibrasjoner er jo en liten nytelse.

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article768405.ece

post-4220-0-33692400-1438759423_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På små sneller liker jeg best at bremsen sitter på toppen av spolen. Det gir snellene et lettere og mer kompakt design.

Jeg har bevisst valgt bort Shimanosnellene på grunn av prisen. Jeg har alltid ment at det er like mye kvalitet for litt mindre penger i f.eks. en Mitchell Avocet  eller en Shakespeare. Men det er vel med dette som med de fleste andre ting, "noen liker mora og andre liker dattera". Det er sikkert mange gode argumenter både for og imot uansett hva du velger.

Du sier ikke noe om størrelsen på den snella du vil kjøpe, men uansett snelle, stor eller liten, så er det lurt å ta en tur innom en butikk og teste snella litt, helst montert på en slik stang som den skal brukes på. Ofte kjenner du ganske fort hvilken du liker best, og kvaliteten er det sikkert ikke så stor forskjell på.

Tusenkroners spørsmålet er: Skal du fiske eller skal du få fisk?

Jeg drar som regel ut for å fiske. Fangsten er underordnet og da er det ofte utstyret som teller.

Akurat som med bil.

Hvis alle bare hadde kjøpt den bilen som dekket deres behov best, så hadde det nok vert ganske mange Skoda stasjonsvogn på veien. 

Mange billige fiskestenger gjør sikkert jobben like bra som de dyrere utgavene, men så er det opplevelsen når du fisker. En lett og perfekt balansert fiskestang og snelle som sviver uten verken ulyd eller vibrasjoner er jo en liten nytelse.

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article768405.ece

Takk for svar. Jeg drar også ut for å fiske og finner stor glede med dette, - fangsten er vel ikke helt underordnet, men det viktigste er opplevelsen og roen. Jeg tenkte på snelle i størrelse 2500. Det er ikke store utvalget i de lokale sportsbutikkene så det blir vanskelig å få prøve i butikken, men jeg håper på noen flere erfaringer og gode råd før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge snellene. Biomasteren i 1000 størrelse og Stradic i 2500. For 'hvermansen' er det to forskjeller på disse. Det er vekta og utvekslingen. Begge mine sneller veier det samme, til tross for størrelsen. Stradic'en har større utveksling, og drar inn mer sene på hver omdreining. Begge har silkemyk gange og er en fryd å fiske med, og bremsen er silkemyk på begge.

Jeg leser ofte at man får lengre kast med ei 2500 snelle, enn med ei 1000 snelle. Jeg er ikke istand til å merke noen forskjell på kastelengdene på disse to størrelsene. Når det gjelder ekstra spole, kan man få kjøpt dem løse, men de er relativt dyre.

Om jeg skulle hatt kun ei snelle for innlandsfiske, hadde det blitt i 1000 størrelse. Biomasteren har overlevd ørret og røye på 1-3 kg

Lykke til med valget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Løfter opp igjen denne, da jeg står overfor samme problemstilling selv. Snellen skal stå primært på en Fenwick Ironfeather Quadrant 9" 6-24g. Dette skulle vel helst tilsi en snellestr på 2500. Jeg har stort sett alltid brukt 1000 str, og synes 2500 blir noe stort.

Det finnes vel knapt sneller mellom 1000 og 2500 her til lands? Iallefall ikke om vi snakker Shimano. Daiwa har vel noen modeller i 1500 og 2000?

Akkurat nå heller det mot Biomaster FB 1000, men er redd balansen blir noe rar med denne snella på Fenwickstanga. 

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.