Gå til innhold
  • Bli medlem

Hele Norge på en brikke til 1300 kr.


Tom B

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 uker senere...

Noen som har kjøpt dette kartet og kan dele litt informasjon?

 

Er det en fil som dekker hele landet, eller er det delt opp i mindre områder slik eldre Garmin topo kart?

 

Personlig synes jeg de litt eldre topokartene jeg har er litt "rotete", spesielt mtp bruk på PC/MAC som planleggings verktøy. Det jeg tenker på da er layouten og fargene på kartet. 

Siden jeg jobber på båt og ikke har tilgang på raskt internett er ut.no, lommekjent.no statskart.no eller lignende utelukket for mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt eg kan skjønne ut frå det som står her (https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/prod523862.html), så dekker dette 1:50000-kartet heile landet på ein brikke.

 

Men eg stusser litt på det som står under Krav:

- Merk: Nedlastingen installeres direkte på enheten eller microSD-/SD-kortet og er ikke tilgjengelig på datamaskinen.

- Du må ha en enhet med spor for microSD- eller SD-kort for at du skal kunne vise og bruke kartene på dette kortet. Kart på microSD-/SD-kort kan ikke kopieres eller vises på en datamaskin.

 

Betyr dette at det ikkje er mogleg å sjå kartet i BaseCamp for å planleggje turen? Eller betyr det at GPS-en må vere plugga til for å sjå kartet? Nokon som veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Walle

For å kunne se på kart offline på mobil, nettbrett og PC, så har Kartverket et bra gratis alternativ:

http://www.kartverket.no/Kart/Gratis-kartdata/Hele-Norge-rett-i-lomma/

 

Nice - den hadde jeg ikke fått med meg.  Men må nok dessverre vente drøye 3 uker før jeg får lastet det ned ;)

 

 

Ellers håper jeg det noen som kan svare på spm vedrørende kartbladet.  Jeg bruker Basecamp som primært planleggingsverktøy siden jeg laster sporene jeg lager til både Oregoen og Fenix'en min.

Hadde jeg hatt internetthastighet til det, hadde jeg brukt lommekjent.no som jeg har sansen for.  Veldig lett å bruke mtp ruteplanlegging, i tillegg er det lett å importere/eksportere spor. (.gpx filer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt eg kan skjønne ut frå det som står her (https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/prod523862.html), så dekker dette 1:50000-kartet heile landet på ein brikke.

 

Men eg stusser litt på det som står under Krav:

- Merk: Nedlastingen installeres direkte på enheten eller microSD-/SD-kortet og er ikke tilgjengelig på datamaskinen.

- Du må ha en enhet med spor for microSD- eller SD-kort for at du skal kunne vise og bruke kartene på dette kortet. Kart på microSD-/SD-kort kan ikke kopieres eller vises på en datamaskin.

 

Betyr dette at det ikkje er mogleg å sjå kartet i BaseCamp for å planleggje turen? Eller betyr det at GPS-en må vere plugga til for å sjå kartet? Nokon som veit?

Jeg har endel kart som er installert/lagret direkte på minnebrikken, og disse kan følgelig kun vises når gps'en er tilkoblet datamaskinen.  Jeg vil tro det samme vil gjelde for dette kartet.

 

Forhåpentligvis så er det kanskje noen på forumet som allerede har kjøpt seg en versjon av dette kartet og kan svare om det er tilfelle, samt på spm om antall kartfiler :)

 

Siden jeg i flere tilfeller planlegger ruter over flere kartblad, må jeg lage to ruter for at Basecamp skal greie å henge med. Hvis ikke mister jeg høydeprofilen på ruten jeg har lagd når jeg bytter kartblad for å fortsette på ruta.  I tillegg fungere ikke ruteplanleggingen der man setter inn waypoint langs en sti på kartet slik at Basecamp automatisk aligner sporet jeg lager med denne stien.  I det man bytter kartblad så blir hele ruta du laget i forrige kartblad ødelagt siden Basecamp ikke lenger "finner" stien og dermed legger sporet i hytt og gevær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker norgeskart-appen til android. Såvidt jeg husker, så slettes kartene etter 2 uker, så litt upraktisk hvis du ikke har tilgang til nett med jevne mellomrom. Funker bra ellers, veldig høy kvalitet på kartene. Ser at bekker osv som ikke er tegnet inn på vanlige 1:50000 papirkart er med. Minuset er at den ikke viser hvor store høydekotene er når man zoomer inn/ut. Plusset er at du får veldig høy oppløsning med høydekoter ned i en meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper SD kort versjonen så er den låst til det kortet og ved kjøp på nett med nedlasting så låses den til den spesifikke gps´en.

Det e greit med kart for hele norge på et kort men utfordringen er at det kortet som følger med er bare på 2 gb, slik at den takler ikke mye ekstra info eller spor før det e fult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Et lite spinoff spørsmål i forhold til dette. Er det mulig å velge utsnitt av et område fra kartverket sin serie på nettet - f.eks. hele Helgeland - og laste dette ned som en IMGfil eller en brukbar kartfil for bruk i en Garmin GPS?

Dette er et spørsmål som jeg også har lurt på og som det hadde vært SUPERT om noen kunne gi et godt svar på.

Jeg _tror_ svaret er ja, men jeg tror også det krever ganske omfattende kunnskaper om hvordan kartdata gjøres om til det jeg oppfatter som et "kart". I hvert fall stoppet det opp for min del, og den eneste "løsningen" jeg har kommet til er å laste ned fylkesdata i mrsid format og vise det på telefon/nettbrett med GeoViewer. Det fungerer noenlunde for å se på kartet med en indikasjon på hvor jeg er, men ellers uten den funksjonaliteten jeg er vant til fra GPSen. (Ja, jeg har noen av de vanlige kartene fra Garmin, men synes de er vesentlig dårligere enn Kartverket sine)

Kanskje dette spørsmålet kunne skilles ut som en egen tråd med en catchy tittel som tiltrakk seg oppmerksomhet fra kartkyndige på forumet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.