Gå til innhold
  • Bli medlem

Er en stor boks gass nok?


Tom42

Anbefalte innlegg

Holder på å pakke sekken for Hardangervidda, fra Synken, Mår og inn til det innerste Sletteidvatnet. For første gang skal jeg basere meg på gass, i tillegg til bål. Er det ok med en stor boks gass, for 8 dagers tur, eller bør jeg ta med en liten boks som reserve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg synes det høres lite ut for en 8-dagers tur. Helt avhengig av hvor mange varme måltider og type mat. Jeg har med 1 1/2 boks på 4-5 overnattinger. Kunne klart meg med en stor, men liker litt sikkerhetsmargin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med @Tessatroll här, det behövs mycket fler upplysningar.

Med 1-2 varma måltider om dan av typ Real turmat där vattnet kokas upp på for exempel en Jetboil zip kan det gå att klara sig på en 100 g gas.

Är ni tre-fyra personer som ska koka och steka, äter tre varma mål om dagen och har några kaffepauser går det fort åt både två eller tre stora (450 g-behållare), speciellt om kokkittet inte har vindskydd.

Som "normalförbruk" brukar anges ungefär en 230 g behållare per person och vecka. Så är då spörsmålet vad som är normalt. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal kokes kun til meg, og jeg har "kastet" alle kokesystemet, og gått tilbake til stormkjøkkenet mrd Trangia gassbrenner. Akkurat nå sliter jeg med å holde ønsket vekt, 18 kg, men siden 100 ml rødsprit har havnet i sekken, tar jeg også med en "soda can stove"

Grimmer har i alle år snakket så varmt om Espitpabeletter så det skulle ikke forundre meg om jeg kjøpe noen av dem også.

8 måltid, koke opp 1/2 liter vann

6 måltid havregrøt. Koketid ca 3 min på hvert mål

3 måltid Bergensk fiskesuppe. 10 min småputre

1/4 kg kaffe

8 kopper te

Koke opp 1 liter vann 7 ganger til varmeflaska

Varme 8 dl vann til oppvask 5 ganger. "Grisen". 7 ganger da.

Og om jeg mot formodning skulle få fisk, håper jeg på 3 - 4 panner med edel vare.

I tillegg satser jeg på å ofte å rigge om min lette feltovn. For noen år siden slo jeg i stykker et par paller som var benyttet ifm kalking. Og er jeg riktig heldig har ingen funnet dette lageret.

Så er det sikkert noe mer oppvarming som selv ikke jeg har oversikt over.

Siden pannekaker også er nevnt har jeg med 6 Pita brød som stekes lett i panna.

Og som om ikke det er nok har jeg også begynt å ta med en isboks med Vestlandslefse. Disse skal kun fuktes med vann og legges i en plastpose ca 10 min til de blir myke. Så er det å smøre på smør og litt sukker, og sammen med en glodvarm kopp kaffe er dette riktig snadder når søtsuget melder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du klarer deg om du har noen kveldsbål. Var på en 4 dagerstur for ikke lenge siden på stor boks, da lagde vi pannekaker på brenner første kveld og det gikk mye på det, men det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp hoderegning tilsier du har behov for å varme 4-5L vann pr dag. Du har med en stor boks som vil gi ca 50gr pr dag som betyr du trenger henimot Jetboil effektivitet for å klare å koke 5L pr døgn. (Jetboil skryter av å kunne koke 10L vann pr 100gr boks, men ber oss planlegge med 6L.)

 

Nå vet jeg ikke hvor effektiv stormkjøkken med gassinnsats er, men synes selv dette høres ut til å være i grenseland. Får du kaldt vær smaker det ekstra godt med varm drikke, som kaffe og te, og forbruket øker.

Hvis du kan bruke bål noen ganger, bør det gå greit..hvis ikke ville jeg helgardert med en 230g boks i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal kokes kun til meg, og jeg har "kastet" alle kokesystemet, og gått tilbake til stormkjøkkenet mrd Trangia gassbrenner. Akkurat nå sliter jeg med å holde ønsket vekt, 18 kg, men siden 100 ml rødsprit har havnet i sekken, tar jeg også med en "soda can stove"

Grimmer har i alle år snakket så varmt om Espitpabeletter så det skulle ikke forundre meg om jeg kjøpe noen av dem også.

Kjøp en pakke med Esbit-tabletter og undersøk om det er noe for deg på en billig kjele hjemme før du tar det med på tur. Esbit-røyk er noe av det ekleste jeg har vært borti. Det føles som et kreftfremkallende industriannlegg i tablettform som legger igjen en kjemisk damp på bunnen av kjelen. Den ekstra vekten av alkohol er verdt det i mine øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Jeg tar med en stor og en liten gassboks, og håper at veden min er på plass. Nå er sekken pakket. Klarer nok ikke å holde vekten på sekken, men det er mye bedre enn før likevel. Skal bare ta ut smør og prim fra kjøleskapet og kjøpe ett brød. Og ikke å forglemme; hente Golden Rettriveren Lizz.

Og som jeg har gjort i det siste, droppet all snop. Det ble likevel spist opp første natten. Har fått litt vonde knær og skuldre etter hvert, for å si det mildt, og da sover jeg dårlig - og trøstespiser.

Monday: "1307 - here I come".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en gassboks og sjekk hvor mye den veier. (trenger ikke være full, du skal bare vite hva den veier nå). 

 

Gå ut og kok opp én liter vann. 

 

Gå inn og mål hvor mye gassboksen veier etter at du kokte en liter vann (finn differansen). 

 

Så er det bare å dele gram gass i en full boks med gram det tok å koke én liter. 

 

Andre ting å tenke på: Temperatur på turen, vindforhold, spesielt i forhold til hvordan det er når du måler hvor mange gram/liter for å koke opp vannet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.