Gå til innhold
  • Bli medlem

Ble sendt bort fra utmark


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

På vei mot båten over Store Namsdalsvatn trengte vi en overnatting. Vi kjørte inn på en anleggsvei. Halvveis den var det et flat stykke land inn mot en innsjø. Kilometere fra nærmeste hus eller hytte. Det var en ikke så våt myr. Etter vår mening var det selve definisjonen av utmark. Derfor parkerte vi utenfir veien og satt opp teltet (rød farge og godt synlig). Så kom det 2 karer i en båt, og kom mot oss. "Har du snakket med Kristin?" nei, det hadde vi ikke. Da kunne vi ikke telte der. Vi sa "Er dette ikke utmark, da." "Nei, dette er privat eid". Jeg tror ikke friluftsloven bryr seg om hvem som eier utmarken. Men vi ble jagd bort. Siden vi ikke gadd å sove et sted der vi ikke er velkomne, vi viste ikke hva de skulle finne på, har vi bare dratt. Deretter fant vi et annet sted, ikke langs denne annleggsveien der det ikke var noe som helst tvil om at det var utmark.

Men maken til oppførsel har jeg ikke opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en klar fel att jaga bort er från platsen, men det är ju inte så kul att sova där man inte är välkommen.

Utmark med speciella bestämmelser och inskränkningar i allemansrätten är t.ex nationalparker och naturvärnsområden.

Att marken har privat ägare spelar ingen roll, undantaget så klart om det är planlagt avverkning, byggning, sprängning eller liknande på marken under tiden ni befinner er där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut. Innmark er jo som regel veldig greit gjenkjennelig ved at det åpenbart foregår noen form for jordbruk der og vanligvis er relativt nærme gården. Jeg er selvsagt helt enig med deg i at det er heller irrelevant om det er "Kristin" eller statsskog eller ola dunk som eier utmarka.
Det punktet jeg er litt usikker på er dette med anleggsvei. Jeg vil tro grunneier kan bestemme en hel del over motorisert ferdsel på privat vei og likeledes står det ikke så mye i friluftsloven om parkering av biler i utmark.
Et skilt som opplyser om at veien er stengt for allmen ferdsel og evt en bom ville jo helt klart vært på sin plass om dette var tilfelle Men hadde det vært dette de hang seg opp i hadde de vel neppe brydd seg med å argumentere om telting i "privat eid utmark".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som flere og flere prøver å stenge folk ute fra sin eiendom, selv om bestemmelsene om allemannsretten gjelder. Det er kjipt når folk skal "true" andre. Selv om det ikke er direkte trusler føler man seg jo uvelkommen når noen kommer bort og sier at man ikke får lov å være der. 

 

Man har da to valg, komme til enighet om å få bli eller true med å tilkalle politiet. Og tilkaller man politiet vil man uansett dra for man ønsker jo ikke å sove et sted hvor det kan være aggressive folk. 

 

EDIT: Syns for øvrig infoen på denne siden gir god beskrivelse av hva som er lov og ikke lov.:

 

http://www.aktivioslo.no/info/allemannsretten/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å jage / true / skremme folk fra å oppholde seg, eller vandre over eiendom i utmark er heldigvis ikke vanlig. Men det skjer . Jeg har aldri opplevd det, men har likevel opplevd ubehagelig oppførsel. Ett kort grunneiere har i ermet er dette med bilen. Fri ferdel i utmark gjelder ikke bilen. De kan nekte deg å parkere med de problemene det medfører. I noen situasjoner må man kanskje vurdere å trosse bøllene og se om de " walk the walk, eller bare " talk the talk " ? Men en sunn risikovurderinger bør da foretas med de tiltakene det innebærer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi skjønte at dette med bilen på anleggsveien kunne være et poeng. Vi sjekket ved inngangen til veien og der stod det ingenting om forbudt å kjøre. Men veien virket noe privat og vi kunne kanskje bli bortvist derfra. Men det sa mennene ingenting om.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å ikke være så grei med sånne. Kommer noen og skal jage meg vekk fra et sted, får de bevise at det ikke er utmark, eller eventuelt få politiet til å komme og vise meg vekk. Ellers kan det da like gjerne være jeg som telter der og irriterer dem, enn at de skal irritere meg med å hevde retter de ikke har. Heller, faktisk, hvis de ikke har retten på sin side selvfølgelig.

Hvorvidt jeg faktisk kommer til å gjøre det er jeg ikke like sikker på, for jeg har ikke opplevd noe sånt egentlig. Men jeg skal prøve å beine meg opp i nesen, den dagen det eventuelt skjer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at "Aktiv i Oslo" har tolket allemannsretten riktig så:

Du har rett til:

bla..
bla..
bla..

  • å kjøre på og parkere bilen langs privat vei
    Med mindre eier har forbudt det

 

En må jo da anta at så lenge det ikke er opplyst om annet så er det fritt frem å kjøre og parkere der. Skal grunneier forby noe så må han nesten opplyse allmenheten på det på en eller annen noenlunde effektiv måte. Det nytter liksom ikke å sitte hjemme ved middagsbordet og fortelle ungene at man har bestemt seg for at allmenn ferdsel langs veien er forbudt. Et skilt må man nesten kunne kreve.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltingen burde de vel ikke kunne si noe på, det er vel fritt frem å telte i utmark selv om den er privateid, og hvis det var teltingen som var problemet her vil jeg si dere burde være på trygg grunn (men jeg ser at det ikke er noe trivelig å bli på et sted hvor man er uønsket)  

Når det gjelder bilen er vel det mer tvilsomt, nå vet ikke jeg hvordan denne anleggsveien så ut med det må være en vei opparbeidet med tanke på bilkjøring med vanlig bil for at man skal kunne kjøre der (og parkere langs den). Dette reguleres av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag. 
 

[...] Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil. [..] Traktorveger f.eks regnes som utmark selv om man fint kan kjøre der med 4-hjulstrekk.

 

Edit: dersom det ER en vei som er opparbeidet for bilkjøring heter det seg visst at ". En vei regnes derfor som åpen for alminnelig ferdsel dersom den ikke er spesielt stengt med bom eller forbudsskilt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje litt underlig å argumentere for at man vil telte i utmark med hjemmel i allemannsretten, når man har kjørt dit...?

 

Men det hørtes jo ut som en dustete oppførsel av de i båten.. 

Vet ikke helt det. Det er allemannsretten som gjør at du kan ta med deg din giktplagete svigermor (om du har en slik) på biltur opp i lia for å plukke blåbær på annen manns grunn men rett ved veien. Kan ikke se at allemannsretten skiller mellom brukstype annet enn at du må holde deg et stykke unna bebyggelse om du vil telte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien var tilrettelagt for vanlige biler. Det vat en typisk vei mot en kraftstasjon eller lignende. Veien var ikke utmark. Terrenget ved siden av var det. Ikke noe forbudsskilt ved veien og byggeprosjektet skulle vært ferdig i 2014. Det viste seg å ikke være ferdig, siden det kom er par personbiler fra enteprenører og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Allemannsretten slik den er lovfestet i dag speiler et samfunn slik det var i Skandinavia for 20 år siden og bakover. Lovene som sikrer den står på ingen måte skrevet i stein slik utviklingen går nå. Store utmarksiendommer kommer over på private hender og ferdselstrykket øker i alle områder. Både fra privatpersoner og kommersielle. Det å telte i utmark med bil har jeg gjort mange ganger, det er en luksus, og har aldri hatt problemer av noe slag. Men det er ikke noe prinsippiell forskjell på dette og såkalt "villcamping", som ofte ses på med ublide øyne. Og hvorfor det? Det er uforholdsmessig mye forøpling fra folk som camper i bil. Det er tømmimg av latriner i veikanter etc. Tyskerne er flinke til dette og det er egne guider i salg der nede som viser hvordan man kan omgå campingplassene. De siste åra har polakkene oppdaget Norge, ut over sentrale strøk. Jeg kjenner ikke til kulturen de har i utmark. Men det kan bli utfordrende å få stadig nye brukergrupper til å implementere en noenlunde avtrykksfri og bærekraftig bruk av naturen. Og blir det for mye nedsøpling og uvettig bruk er det lett å forstå at eiere ikke ser seg tjent med allemannsretten i den formen vi har i dag. Det gjelder også offentlige eiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kjører en tur i fjellstrøk i Sør Norge på vanlige ferdselsveier , slik som foreks. over Valdresfjellene , så ser man at nesten alle plasser der man kan lure en bil av veien for å campe er blokkert på en eller annen måte. Ofte av en solid kjetting.  I tidligere tider da jeg som unge dro på tur med foreldrene mine , på 60 tallet og tidlig 70 tall , var det akkurat på slike steder foreldrene mine likte å campe. I dag kan vi ikke det mange steder. På en måte forstår jeg grunneiere som gjør dette, og en annen del av meg forarges over det. For nå er det ikke norske arbeidere med husteltene sine  og den overlastede folkevogna som villcamper, men bobiler og store campingvogner. Og avtrykket er også større. Jeg forstår grunneierne, men liker det ikke når det hindrer meg å gjøre det jeg har lyst på. Ett lyspunkt er veien over Hardangervidda. Der er det enda mulig å sette fra seg en bil og campe mange plasser nær veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har møtt på et par som bare var ute etter å markere seg. Da jeg reiste sørover etter en tur med hund og sykkel til Nordkapp, stoppet jeg for overnatting i veikanten på en fjellovergang. Da jeg våknet morgenen etter dukket det opp et elgjaktlag som tydelig viste at jeg burde komme meg pokkerivold raskest mulig, til tross for at jeg forklarte at jeg ikke skulle ut i terrenget. De så da også sykkel og henger bare noen meter fra veien. Men så er jo elgjakta hellig, da, og ingen må gå i veien. Selv ikke en reisende langs E6 som kun vil overnatte i veikanten. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, flere km til nærmeste hus og hytte... hvor kom disse karene fra..? Om dere kom dit på kvelden og det var skumring kan det være mulighet for at dere ikke har sett alt? Ting er jo som sagt ikke bestandig slik det kan se ut som. Grunnen til at jeg nevner det er fordi jeg selv har hatt turister på min eiendom som har ment at de har vært på utmark.. det har de ikke vært. Nå skal det være sagt, jeg har ingen problem om de vil slå opp telt på innmarka mi, men da får de spørre om lov først. Det er desverre endel turister som tar seg til rette, bråker, forsøpler og gjør det utrivlig for andre. Og når begeret er fullt så desverre kan man da virke litt streng. For min del toppet det seg for noen år siden når de i tillegg tok de plassene hvor jeg parkerte bilen min, da snakker jeg 20m fra husveggen min. Og når de i tillegg ikke skjønte hvorfor de ikke kunne stå der.. da holdt jeg på å gå i koma for å være helt ærlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nevnes bare utmark og innmark / dyrket mark, men det finnes andre typer mark som ikke er utmark og som heller ikke er definert som dyrket mark og det er noe som kalles kulturbeite. Dett kan både være innegjerdet eller uten noen form for gjerde. Det er nok at eieren gjødsler dette og bruker det som beite for dyrene sine. På innhegnet kulturbeite gjelder ikke loven om fri ferdsel og om ikke området er innhegnet så kan eieren fritt definere dette som kulturbeite og da er det bare å følge det loven sier om innmark eller dyrket mark.

https://www.politi.no/nord_trondelag/natur_miljo_og_sjotjeneste/friluftsliv_og_ferdsel/

 

Definisjon av innmark og utmark

Med innmark forstås gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått, og kulturbeite eller liknende område hvor allmennhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Udyrkete, mindre grunnstykker som ligger i dyrket mark eller engslått eller er gjerdet sammen med slikt område, reknes like med innmark. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området var ikke innhegnet. Karene kom fra en båt, siden de var på fisketur. Det var ikke skumring, siden det var i nordnorge i juli. Men det var rundt kl 20:00. Vi forsøpler ikke. Jeg tar til og med brukt toalettpapir med tilbake. Men jeg skjønner at grunneiere ikke vet dette. Jeg ser også ofte forsøpling på fjellet i form av aluminiumsfolie i bålplassen, blikkbokser, whiskyflasker.

I dette tilfelle var det som nevnt ikke noe hus i nærheten og derfor falt det ikke naturlig å spørre noen om lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte å sjekke om området kan være kulturbeite er å se etter ville markblomster. Hvis det er er normalt mangfold av blomster så har ikke området blitt gjødslet med kunstgjødsel og hvis det i tillegg ikke er gjærer så ville nok også jeg vurdert området som utmark.

Men noen mennesker praktiserer sine egne lover og er man besøkende så er nok det enkleste bare å si unnskyld og ta med seg sakene og dra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kjører en tur i fjellstrøk i Sør Norge på vanlige ferdselsveier , slik som foreks. over Valdresfjellene , så ser man at nesten alle plasser der man kan lure en bil av veien for å campe er blokkert på en eller annen måte. Ofte av en solid kjetting.  I tidligere tider da jeg som unge dro på tur med foreldrene mine , på 60 tallet og tidlig 70 tall , var det akkurat på slike steder foreldrene mine likte å campe. I dag kan vi ikke det mange steder. På en måte forstår jeg grunneiere som gjør dette, og en annen del av meg forarges over det. For nå er det ikke norske arbeidere med husteltene sine  og den overlastede folkevogna som villcamper, men bobiler og store campingvogner. Og avtrykket er også større. Jeg forstår grunneierne, men liker det ikke når det hindrer meg å gjøre det jeg har lyst på. Ett lyspunkt er veien over Hardangervidda. Der er det enda mulig å sette fra seg en bil og campe mange plasser nær veien.

Veien over Valdresflya og nedover Sjodalen er full av turister. Det er allmenning helt ned til Randsverk, og jeg synes fjellstyrene har gjort en meget god jobb. Det er lagd egne villmarkscamper som er utrolig fine, og som nesten ikke koster noen ting. Før de gjorde dette, sto det bobiler "over alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter det slik at telting var lovlig og at kjøringen muligens var lovstridig. Er ikke veien farbar med en vanlig personbil er det gjerne å regne for terrengkjøring, samme gjelder parkering på siden av veien om det ikke er grusdekke. Så firkanta kan vel lovene tolkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.