Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis meg din bålplass/bålteknikk


Larsdx

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er så smått i gang med et lite bokprosjekt på siden av andre og mer gravalvorlige dokumentarprosjekter. Boken skal handle om bål, tradisjonell bålkunst, svartkjeler og andre ting som løst kan knyttes til meningen med livet og kommer forhåpentlig på et større forlag i løpet av 2016 eller 2017. 

Hvis du har en spesiell bålplass, en teknikk for å fyre bål, en svartkjele med en spesiell historie, en kniv eller øks eller noe annet du gjerne vil vise frem, ta gjerne kontakt. Stort og smått er interessant. Jeg er interessert i å komme i kontakt med folk fra hele landet. 

 

Send pm her på forumet eller mail: lars (punktum) akerhaug (ætt) gmail (dot) com 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting du kanskje bør ta med er at en del folk, journalister, forfattere etc. som ikke har friluftserfaring har en tendens til å kalle alle bål for en nying.

"Så tente de en nying og fant frem kaffekjelen". En nying er ikke et hvilket som helst bål, men en spesiell type bål.

post-4220-0-82180800-1438241178_thumb.jp  post-4220-0-57932900-1438241194.jpg  

 

Her vest er vi ikke så utskjemt med godt vær og tørr ved er ofte en luksus som vi sjelden kan glede oss over. Derfor blir det ofte en form for firkantbål eller pagodebål som fyres fra toppen. Da drysser glørne ned gjennom bålet og forvarmer / tørker den veden som ligger nedover i bålet.

Jeg pleier alltid å kløyve / splitte all ved som er tykkere enn en finger. Da tørker den raskere og brenner mye bedre.

Jeg unngår om mulig bjørkeved med bark på. Den er som regel våt uansett vær. Furu er mye bedre.

Vinterstid blir det ofre samme type bål bare da legger jeg et par lag med tykke vedskier / stammer nederst for at ikke bålet skal forsvinne ned i snøen.

Bålet smelter nok noe snø og synker litt nedover, men det kommer litt an på hvor mye fuktig / våt ved som ligger i bunnen av bålet.

 

Hvis jeg f.eks. er på kanotur og bare skal lage en keffeskvett så kan det hende at jeg tar med en tørr kubbe hvor det er skåret et kryss eller et stjernemønster med en motorsag fra toppen og ca. 3/4 nedover i kubben.  Litt tørr opptenningsflis og så brenner denne kubben lett en time.

http://www.andersdk.dk/sider/indhold/skovkomfur/skovkomfur.htm

 

En slik kubbe kan også lages ved at det bores et hull med diameter tilsvarende et T-lys fra toppen og ca. 3/4 ned i kuben. Så bores et eller gjerne 2 - 3 luftehull med samme diameter, fra siden og inn mot bunnen av det vertikale hullet. Denne kubben kan tennes opp med flis eller en lysestump. 

Slike kubber er fine til å sette kaffekjelen på.

Tørr opptenningsved kan være medbrakte tyrifliser, "Tendersticks", bjørkenever eller hvis alt annet er vått så så plukker jeg de tynneste tørre kvistene på en einerbusk. Både bjørkenever og tynne einerkvister brenner ofte uansett vær. 

post-4220-0-49677000-1438241511_thumb.jp

 

Her er noen båltyper som vi lærte bort til ungene da jeg var speiderleder.

 

http://home.hib.no/ansatte/ker/uteskoleaktiviteter/lage_b%C3%A5l.htm

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.