Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunpose med stretch


Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk!

Går og vurderer innkjøp av denne posen, noen som har erfaring med den eller merket?

Http://www.montbell.us/products/disp.php?cat_id=3212&p_id=2321160

Eventuelt noen som vet om andre soveposealternativ som oppfølger følgende kriterier:

800 cuin eller mer.

Stretch

Varm ned til -15 grader

Alle tips mottas med stoor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Downhuggeren fikk blanda kritikk hos Stick på youtube... Skal du ha vinter- eller tresesongers pose? Har du sett på Cumulus fra Polen?

 

https://www.youtube.com/watch?v=RPLiRS20Qvo

 

Edit: Jeg fant fram denne http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/teneqa-850-104950?gid=58&vid=6&cms_user=f45c9ce91e3ebd0f9bb98c2680364792

 etter ett kort Google søk, matchet kriteriene dine og så og si samme vekt, men er rimeligere og de trekker fra 20% på prisen iom at Norge ikke er i EU(er du heldig så glipper den igjennom hos posten uten at du må betale mva her :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mountain Equipment Snowline http://www.xcsports.com/merkevarer/mountain-equipment/soveposer/extreme-sl-range/snowline-sl/ Se brukertest http://www.ukclimbing.com/gear/review.php?id=5328 Den er kostbar, men ypperste kvalitet. Ytterstoffet har høy vannsøyle. Sikler på denne selv.

 

Kan du fravike fra kravet om stretch ville jeg nøye vurdert Western Mountaineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downhuggeren fikk blanda kritikk hos Stick på youtube... Skal du ha vinter- eller tresesongers pose? Har du sett på Cumulus fra Polen?

 

https://www.youtube.com/watch?v=RPLiRS20Qvo

 

Edit: Jeg fant fram denne http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/teneqa-850-104950?gid=58&vid=6&cms_user=f45c9ce91e3ebd0f9bb98c2680364792

 etter ett kort Google søk, matchet kriteriene dine og så og si samme vekt, men er rimeligere og de trekker fra 20% på prisen iom at Norge ikke er i EU(er du heldig så glipper den igjennom hos posten uten at du må betale mva her :)

 

Mulig jeg overser noe her, men jeg ser ikke at denne posen har stretch? 

 

Har tenkt meg en tresesongers, men må ha en som går ned til minst -10. Var på fjellet nå midt på sommeren og det var en 5-6 minusgrader, så jeg skjønner ikke helt hvorfor tresesongersposene ofte har -5 som comf temp  :logik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equipment Snowline http://www.xcsports.com/merkevarer/mountain-equipment/soveposer/extreme-sl-range/snowline-sl/ Se brukertest http://www.ukclimbing.com/gear/review.php?id=5328 Den er kostbar, men ypperste kvalitet. Ytterstoffet har høy vannsøyle. Sikler på denne selv.

 

Kan du fravike fra kravet om stretch ville jeg nøye vurdert Western Mountaineering

Må ha stretch dessverre, hvis ikke hadde det vært veldig lett.

 

Den du linker til har bare stretch øverst ser det ut som, tenker meg en med stretch hele vegen ned. Må kunne flytte beina uten å få klaus i mente.  :) Men ellers tusen takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si noe om posen, men har en montbell dunjakke, og kvaliteten er topp!

Regner med at du har planer om å bestille fra d store utland?

 

Ser ut som det er eneste alternativ å bestille fra nettbutikken deres i usa dessverre. Kjekt å høre at kvaliteten er i topp ellers, det er jo et bra tegn :) 

 

@Geenie takk for tilbakemelding, supert å høre om posene. Hvor mye kan den strekke seg ut? Jeg ser heller ingen UL utgaver på hjemmesiden deres, hvem av dem er det? Har en Dreamcatcher 650 nå, men den er litt for stor og litt for kald til høstturene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje dunposen men ein syntetisk stretchpose frå same produsent (Burrow Bag 3). Er veldig fornøyd med min. Har ein først hatt stretch-sovepose er lett å bli avhengig sjøl om utvalget av produsenter er begrensa.

 

PS. Dei har ein avdeling i Sveits, bestilte den pr e-post derfrå, smertefritt og rask levering.

 

Tyske(?) Deuter har og stretch i soveposane sine, men dei har eg ingen personlig erfaring med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg en tresesongers, men må ha en som går ned til minst -10. Var på fjellet nå midt på sommeren og det var en 5-6 minusgrader, så jeg skjønner ikke helt hvorfor tresesongersposene ofte har -5 som comf temp :logik:

Minusgrader i fjällen kan ske när som helst.

Logiken här är att en säck för -15 blir väldigt varm en natt med 15 plusgrader, medan en säck för -5 kan lätt boostas ner till -15 om man har en fleecetröja och rejäla ullstrumpor på, och evt byxor om man blir kall på benen.

Jag har själv bytt från en säck med komforttemp på +6 till +10 nu, då jag fortsatt haft mer problem med att det blir för varmt många nätter. Den gamla säcken har jag använt problemfritt ner till -10 och då sovit gott med extra kläder på.

Vi sover med olika känslighet för kyla och värme, den rekommenderade -5 för tresäsong är en säck där "genomsnittspersonen" har en någorlunda problemfri sömn de flesta nätter under tre säsonger.

Se absolut inte på dessa temperaturer som absoluta, utan som jämförelse mellan olika säckar. Det är DU som vet vad du behöver, 10 grader över eller under rekommendation. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er eneste alternativ å bestille fra nettbutikken deres i usa dessverre. Kjekt å høre at kvaliteten er i topp ellers, det er jo et bra tegn :)

 

@Geenie takk for tilbakemelding, supert å høre om posene. Hvor mye kan den strekke seg ut? Jeg ser heller ingen UL utgaver på hjemmesiden deres, hvem av dem er det? Har en Dreamcatcher 650 nå, men den er litt for stor og litt for kald til høstturene :)

Mine poser er noen år nå, og ser heller ikke UL utgavene på MontBell siden. Mulig de har droppet denne betegnelsen nå. Når det gjelder stretchen kan man vri og vende seg som bare det i dem. De er superstretchy. Meget behagelig kontra en vanlig pose etter mitt syn. Jeg valgt vinterpose i #1 utgaven og sommerpose i #5 utgave. Sommerposen er er ekstremt lett og kompakt. Imidlertid kan den bli litt kald uten dunjakke og ville valgt utgave #4 istedet. Utgave #1 er for min del varm nok i massevis til vinterbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minusgrader i fjällen kan ske när som helst.

Logiken här är att en säck för -15 blir väldigt varm en natt med 15 plusgrader, medan en säck för -5 kan lätt boostas ner till -15 om man har en fleecetröja och rejäla ullstrumpor på, och evt byxor om man blir kall på benen.

Jag har själv bytt från en säck med komforttemp på +6 till +10 nu, då jag fortsatt haft mer problem med att det blir för varmt många nätter. Den gamla säcken har jag använt problemfritt ner till -10 och då sovit gott med extra kläder på.

Vi sover med olika känslighet för kyla och värme, den rekommenderade -5 för tresäsong är en säck där "genomsnittspersonen" har en någorlunda problemfri sömn de flesta nätter under tre säsonger.

Se absolut inte på dessa temperaturer som absoluta, utan som jämförelse mellan olika säckar. Det är DU som vet vad du behöver, 10 grader över eller under rekommendation. :-)

Er kjent med dette med komf temperaturene og at man kan ta på mer klær og dermed klare seg igjennom en litt kaldere natt, men det funker nok ikke like godt for alle. Det er nok, som du sier, veldig individuelt. Jeg kan bare drømme om å booste posen min til at den holder ekstra -10 med litt ullklær og en fleece. Sover alltid med ullklær og må slenge på ekstra ull og dunjakke med en gang tempen kryper ned mot null. Har til gjengjeld ingen problem med å slenge av meg posen om det blir for varmt og vil heller slippe ullgenseren om natta og sove uten pose om morgenen.  

 

Når jeg vil ha en med lavere komf temp er det fordi den jeg har nå, har vist seg å være for kald ca 20% av nettene denne sesongen. Jeg fryser lett og må ha pose deretter. Har funnet ut at jeg ligger et par grader over damekomforttemperaturen på posene, regner i tillegg med at Mont Bell har gitt seg selv en litt for lav temp siden den ikke er EN ratet, så -18, som kanskje er -15, pluss 4 for dame pluss at jeg fryser som en chiahuahua på Karl Johan. Det burde ende der jeg vil ha det. 

 

Stemmer nok at dette er en slags gjennomsnittsperson som synes 0 er en fin temp for tresesongers. Sånn litt off topic, men jeg synes ofte at herretemperaturene ofte det som passer for tresesongers, mens siden damene er et par grader over, blir de ofte litt borderline. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje dunposen men ein syntetisk stretchpose frå same produsent (Burrow Bag 3). Er veldig fornøyd med min. Har ein først hatt stretch-sovepose er lett å bli avhengig sjøl om utvalget av produsenter er begrensa.

 

PS. Dei har ein avdeling i Sveits, bestilte den pr e-post derfrå, smertefritt og rask levering.

 

Tyske(?) Deuter har og stretch i soveposane sine, men dei har eg ingen personlig erfaring med.

 

Takk for tilbakemelding, flott å vite at de funker! Jeg skal sjekke om det er forskjell på fraktkostnadene fra Sveits vs USA, den sveitsiske hjemmesiden så bare ås utrolig hjemmesnekret ut, så jeg endte med å maile med amerikalinjen. Ser Deuter har stretchposer, men det er bare syntet. Håper de begynner å lage i dun. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downhuggeren fikk blanda kritikk hos Stick på youtube... Skal du ha vinter- eller tresesongers pose? Har du sett på Cumulus fra Polen?

 

https://www.youtube.com/watch?v=RPLiRS20Qvo

 

Edit: Jeg fant fram denne http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/teneqa-850-104950?gid=58&vid=6&cms_user=f45c9ce91e3ebd0f9bb98c2680364792

 etter ett kort Google søk, matchet kriteriene dine og så og si samme vekt, men er rimeligere og de trekker fra 20% på prisen iom at Norge ikke er i EU(er du heldig så glipper den igjennom hos posten uten at du må betale mva her :))

Angående Cumulus.

Bestilte en Quilt 150 fra dem, helt topp og rask levering.

Riktignok levering med DHL, så moms slipper du ikke unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jepps, jeg vet, har synmat 7lw. Er nok bare en frossenpinn :) men takk for tipset, viktig detalj.  

Ei på jobben er også frossenpinn, så ikke uvanlig det for kvinner :) Hun endte opp med denne til vinter og senhøstbruk http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-equipment-everest-light-ocean.html I de fleste tilfeller vil denne være for varm til høstbruk. Hun er svært tilfreds med denne. Nå er jo ikke denne aktuell for deg siden den ikke har stretch. Hun er liten og tynn, men har ikke noe problem med at det innvendige rommet blir for stort.

 

På tur skal man ikke fryse - går utover turgleden. Selv bruker jeg Mountain Equipment Xero 550 til høstbruk (-8 EN og -11 etter MEs egen anbefaling). Etter hva du beskriver bør kanskje din høstpose inneholde 750gram med topp dunkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en WM alpinlite som 3 sesongspose.

Den har EN rating på -9 (limit)og jeg føler ikke for å gå for noen tynnere pose.

Nå er jeg riktig nok lite på tur om sommeren, men jeg ligger alltid med ullundertøy, og blir det for varmt, så åpner jeg bare posen. Siden jeg da har undertøy på vil jeg ikke bli kald heller.

Er veldig fornøyd med den posen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei på jobben er også frossenpinn, så ikke uvanlig det for kvinner :) Hun endte opp med denne til vinter og senhøstbruk http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-equipment-everest-light-ocean.html I de fleste tilfeller vil denne være for varm til høstbruk. Hun er svært tilfreds med denne. Nå er jo ikke denne aktuell for deg siden den ikke har stretch. Hun er liten og tynn, men har ikke noe problem med at det innvendige rommet blir for stort.

På tur skal man ikke fryse - går utover turgleden. Selv bruker jeg Mountain Equipment Xero 550 til høstbruk (-8 EN og -11 etter MEs egen anbefaling). Etter hva du beskriver bør kanskje din høstpose inneholde 750gram med topp dunkvalitet.

Den posen der hadde jo faktisk std systemet til ME, så den har faktisk stretch:) blir litt heftig for tredesongers selv for meg, men jeg tror hu kollegaen din og jeg har samme sjuka. Venninna mi sov med en bag som gikk med til -10 og det funket langt bedre enn min. Hun ble litt grillet de ti min mellom der sola tar tak i duken og til hu faktisk våknet da, men ellers sov hun nok bedre.

Kan få fin plass i en vanlig sovepose og, men jeg får helt klaus når jeg prøver å bevege beina i en ny vinkel og det sier stopp. Må ha stretch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@Sovjetunionen: Tidligere hadde hun Nanok som skulle holde -30. Til meg fortalte hun at hun holdt på å fryse i hjel, og at posen var klam. Med den nye fra ME sov hun som et barn igjennom vinternettene. Poenget er at topp dunkvalitet, konstruksjon, materialer etc. er meget viktig, som du også nevner i dine krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri målt hvor mye den kan stretches ut, men det er veldig lett å bevege seg i dem. Føles ikke som man ligger i en pose egentlig.

Takk for svar:D er det sånn at man for eksempel kan ligge med ene kneet ut til siden? Gjør bare de siste vurderingene før kjøp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så jo fine ut de posene til Mont Bell, men jeg kikket litt på siden deres for å finne ut noe om dyrevelferd og etikk. Produsenter som kan garantere at det ikke plukkes dun fra levende fugler skriver det gjerne på nettsiden sin. Etter en rask titt på denne siden kan jeg ikke finne noe. Nå håper jeg selvsagt at det bare er meg som ikke har sett godt nok etter, men det kan jo være greit å bruke litt tid på å sjekke før man handler.

Man sover bedre i en pose hvor man slipper å ligge og tenke på om duna er nappa av levende gjess...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.