Gå til innhold
  • Bli medlem

Padletur Gautefall 2015


borgern

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja litt leting, hvertfall når det blåste såpass som det gjorde. Da måtte vi lete etter plasser som hadde ly. Så et par andre camper men de passet ikke denne gangen.

Synes det har vært enklere noen andre steder men kanskje fordi det har vært enkelt å finne info i andres turrapporter. Her hadde jeg ikke lest noe særlig på forhånd. Men det er sikkert ikke mange vann som har campingplasser rundt hele noe sted.

Så kommer de jo også an på hvor kresen man er og hvor mange man er. Skal man ha opp ett lite telt er det enklere å finne plass enn til mange telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei!

Flott turrapport som har gått meg hus forbi her på forumet.

Idyllisk område du har besøkt som jeg ferdes mye i. Er så heldig å ha en familiehytte nord for Mjåvatn. Det er flere flotte leirplasser langs begge Breivatna. Ved Berghyl kommer vi alltid tilbake til den samme plassen ved de store steinene øst i vannet - det finnes rett og slett ikke andre steder. På Teilagsvatn er det som du sier flere bra leirplasser. Fisket er faktisk også bra i Teilagsvatn - men ørreten er større og sluere der. Jeg har fått mye mer fisk i Berghyl. Rekordfisken min på Gautefall tok jeg i Stolsvatn  i 2011, den bikket kiloen. Ellers er det vel vanlig med 250-600 gram - men med god kondisjon og flott rødfarge i kjøttet - spesielt fiskene i Breivatna hvor marflo og kreps er på menyen. Om du noen gang tar turen til Stolsvatn kan du glede deg til en skikkelig villmarksfølelse, nydelige leirplasser og godt fiske. Skal inn med kano nå i juni! Merker jeg gleder meg enda mer etter å ha lest din fine rapport. Håper bare knotten holder seg unna, den har en tendens til å yppe seg i juni...

(Hva gjelder Canvas hotell og terrengsyklistene er jeg ikke like begeistra. Har ingenting imot terrengsykling og at andre bruker området, jeg har selv syklet der, men jeg provoseres av "tilrettelegginga" med trebroer over både myrer og vann (prøv å fløte kanoen din mellom breivatna nå - sundet blokkeres av en ny bro) samt fresing av stier slik at de blir brede og stygge. Et sted ved Tollbutjønn har de til og med anlagt det som nærmest kan kalles en grusvei.)

 

Endret av Kikut
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er fint der nede. Vi så den plassen med steinene ved Berghyl men det var vind fra nordvest så det ble helt feil side av vannet. Vi fant ikke noe egnet plass ved øya. Klart det går å campe der hvor bekkene renner ut men der passerer jo også en av sykkelstiene.
Som jeg så vidt nevner har jeg vært i området før. Fikk låne plass på p-plassen til Canvas og gikk derfra med sekk og bikkje. Ruslet da inn til Hanetarmane og sjøsatte der. Vedlig fint området der inne. Så ikke en eneste person der inne heller. padlet litt rundt der men hadde samme camp, skulle bare være 2 netter på vei til besøk hos noen på sørlandet. Litt dumt det ikke ble tur inn dit på turen i fjor også men været for ta litt av skylden. Reisefølge er heller ikke så glad å jobbe for mye på tur, skal helst være et sted å slappe av. Jeg liker bedre å se meg om litt. Så det blir helt klart en tur dit igjen, men neppe i sommer. Når den tid kommer så blir det nok å starte mye tidligere å komme seg til Berghyl eller Teilagsvann første dagen. Så drar videre til Hanetarmene dagen etter og ta noen flere netter innover. Skal huske tipset om Stolsvatn. Kan hende turen også blir gjennnom hele omrdet og så trille ned veien siste biten til Tutlamoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.