Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp i teltjungelen


slip

Anbefalte innlegg

Heisann! 

 

Først og fremst må jeg takke for et flott forum. Utrolig mye kunnskap ute og går, noe jeg håper å benytte meg av nå :) 

 

Jeg er på utkikk etter et telt, i utgangspunktet for meg og guttungen på 4 år, men må etterhvert ha plass til også kona og minstejenta. Jeg er 192cm, og etter det jeg leser på forumet her er det flere av tunnelteltene som da blir i korteste laget?

 

Dette er teltene jeg har lest mest om til nå: 

 

Hilleberg Kaitum 3
Fjellräven Akka Dome 3
Helsport Svea Camp 3
Helsport Blefjell 4 
Bergans Wiglo LT4
 
Store forskjeller på størrelse og ikke minst vekt i listen over ser jeg. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bruke mer enn ca 4000kr, så skjønner jo at det kan hende man må kjøpe brukt. 
 
Forslag tas i mot med takk :) 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Wiglo og er veldig fornøyd med det. Har brukt det på turer med guttungen siden han var 3,5 og før det brukte vi et tunneltelt. Jeg er veldig glad for at poden kan stå oppreist når han kler på seg, jeg kan sitte oppreist (jeg er så kort at jeg nesten kan stå i Wigloen jeg også) og vi har god plass. Tre utganger gjør at jeg slipper å klatre over poden på vei inn/ut fra teltet og vi har god plass til bagasje, sko osv. når vi er 3-4-5 stykker på tur også. Har ikke noe erfaring med noen av de andre du nevner da, så kan ikke komme med noen sammenlikning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Må si at Wiglo frister veldig, eneste minus må være vekt - det er jo endel tyngre enn flere av de andre jeg listet opp. Men kanskje størrelsen man får er verdt de ekstra kiloene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så länge du har små barn går du nog inte så långa turer med tältet på ryggen, så vikten är inte viktigaste kriteriet.

Se hellre till utrymme, barn som knappt orkat ta sig till lägerplatsen får plötsligt en massa energi inne i tältet. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men jeg ser også for meg å kunne bruke teltet på jaktturer uten kids. Det ser jeg jo hadde vært greit å nevne i første post  :whistle: I så måte spiller vekten litt større rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Helsport LavvoLight: http://www.helsport.no/lavvo-light kanskje det eneste som er lett og har god plass til 4.

 

Tror det kan være vanskelig å finne noe annet som passer til hele familien samtidig som du ønsker noe lett som du kan bruke alene. Jeg ville kjøpt et litt større billigere telt/lavvo til turer med mange folk, og ett mindre og lettere telt til turer alene der du kanskje går lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å tenke grundig over hva du kommer til å bruke teltet mest til og om det er enkelte turer som stiller spesielle krav til teltet. Dersom du tar sikte på å bruke teltet med hele familien på fire personer bør du kanskje kjøpe et firmannstelt med en gang. Hvis du skal bruke teltet i høyfjellet sent om høsten eller tidlig om våren, så bør teltet være utformet for å takle dette, slik som f.eks. Sven camp 4. Dette er nok et dyrere telt enn du utgangspunktet hadde tenkt, men da har du og familien et robust og anvendelig telt i lang tid fremover.

Alternativet er selvsagt å kjøpe et lett to-personer telt i førstegangstjeneste, som du senere kan bruke på soloturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som sier det jeg tenker her. 

 

Jeg har endt opp med følgende:

 

- ett lett solotelt som veier under 1 kg, plass til meg og hund. http://www.helsport.no/ringstind-superlight-1-2

- ett lett sommertelt med plass til 2 og hund om den absolutt må inn, veier under 2 kg. http://www.helsport.no/reinsfjell-superlight

- ett vintertelt med plass til to, men som nå mest sannsynlig selges http://www.helsport.no/svalbard-high-camp

- ett som er på vei nå, nytt vintertelt som er spesialtilpasset med ekstra glidlås for å lettere jobbe med kuldegrop og litt bedre takhøyde og plass http://www.helsport.no/svea-camp

- en ny lavo som skal bestilles straks, for korte turer med flere og barn http://www.helsport.no/varanger-camp

 

Det jeg forsøker å illustrere med dette er at du har to valg:

 

1. inngå ett kompromiss med deg selv, velg det du kommer til å bruke det mest til, og kjøp telt deretter

2. Kjøp to eller flere telt alt etter som hva du skal bruke det til. 

 

 

Min jakt på det perfekte teltet endte med at jeg ga opp og valgte nummer 2. 

 

*edit*: Du finner svært mye fint på finn.no og her inne under kjøpes/selges, mange som har utstyr liggende som så og si ikke er brukt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Akka Dome 3 brukt på forumet her i vår og for meg + mine to barn er teltet perfekt. Vi har veldig god plass til oss selv + all bagasjen + at jeg liker to innganger/fortelt og så alle mulighetene for lufting. Men nå er jeg så kort at vi kan velge om vi vil ligge på langs eller på tvers - ungene tar heller ikke voldsomt mye plass, så vi har det jo veldig romslig. For 2 voksne (og da en med din høyde)+ 2 barn tror jeg kanskje det vil bli trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg kanskje håper på for mye, til for lav pris og for lav vekt.. Får gå i tenkeboksen og vurdere om det er nødt til å bli kompromisser, økt budsjett eller flere telt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.