Gå til innhold
  • Bli medlem

Statisk eller dynamisk?


Tor inge

Anbefalte innlegg

Annonse

Skal du kun bruke tauet til å rappellere, så kan du greit kjøpe statisk tau. Det blir nok noe billigere og du kan kjøpe det i så mange eller få meter du selv ønsker.

Rent praktisk vil det bety mindre gynging, men aldri aldri aldri bruk det til å falle på. Dynamisk tau tar nemlig ganske mye av kreftene fra fallet, og fjerner du dynamikken så blir det kroppen som blir nødt til å ta kreftene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er egetlig poenget med og ikke kjøpe en dynamisk tau? 

 

 

Fordi dynamiske tau tåler mye mindre slitasje. Et dynamisk tau vil gynge en hel del, og dermed slites adskillig raskere over kanter ved rappell...

Så om det kun skal brukes til rappell, er et statisk det riktige valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal rappelle som en del af en klatretur, hvor jeg uanset har det dynamiske tov med, bruger jeg det. Hvis et kommercielt event-bureau eller lignende skal lave et rappelle-arrangement for ikke-klatrere, giver det god mening at bruge statisk tov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.