Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om brennere


Chrtalgo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har funnet ut at jeg trenger en form for brenner. Og jeg vet det sikkert er et titalls eller kanskje hundretalls tråder om det fra før, men jeg har ikke funnet det jeg er ute etter og har noen spørsmål rundt temaet brennere da jeg ikke har noe spesielt med erfaring med det fra før.

Hva til og hvordan brukere dere brennerne deres? Jeg tenker mat... Steke fisker, koke kaffe og lage til noen gryteretter osv. i 3 sesonger, helgeturer. Men så ser jeg jo at de fleste fokuserer på å varme telt osv. Varmer dere teltene på senhøsten, og har dere da brenneren i innerteltet, eller varmer dere hele ytterteltet? 

 

Jeg tipper at gass vil holde til mitt bruk, men kanskje det er bedre å gå for multifuel? Av tester jeg finner så ser jeg at noen anbefales til å varme telt, mens noen er kokkens favoritt. Det jeg tenker er at jeg ikke ønsker noe som støyer som en jet-motor. Noe som kan brukes til å varme teltet litt av og til, men hovedsakelig til mat, og koke kaffe i ytterteltet fra soveposen om morran. Har jeg bruk for Omnifuel II til nesten 2000,- til mitt bruk? Hva med Optimus Vega til 1000,-? Er det overkill når du kan få noe til et par hundrelapper? Jeg ønsker ikke billigst mulig, men best mulig til mitt bruk. Så lenge jeg vet det er det så kan det koste (nesten) hva det vil.

Kriteriene jeg har er at det bør være lett, litt stødig og ikke bygge for høyt, nok effekt og brukervennlig.

 

Hadde satt utrolig pris på litt innspill her da jeg sliter med valget. Er nesten så jeg gjør noe jeg aldri gjør, nemlig å gå i en forretning og høre på hva selgeren har å si... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du mener gass holder for deg, så antar jeg at du i hovedsak skal på tur vår/sommer/høst.

Da ville jeg gått for noe slikt som MSR Windpro, Optimus Vega, eller lignende.

Ville ikke gått for en multifuel som også går på gass, da de gjør den jobben dårlig.

Forskjellen på Windpro og Vega er at Windpro er litt tyngre men stillere på høy guffe.

Vega er lettere, pakker mindre men bråker en del mer på høy guffe.

Selv har jeg Vega som jeg bruker 3 sesonger.

Veldig lettvint med gassbrenner på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker på http:/www.allrando kommer en spennende gassbrenner opp. Den koster ikke all verden og er meget lett. Jeg kommer til å kjøpe den - som har vindskjerm innebygget. Men du trenger også en ekstern vindbeskytter.

På den andre siden vurderer jeg sterkt å gå tilbake til Trangia stormkjøkken, med gassbrenner. Riktignok veier dette systemet noe mer, men fordelene er så store at noen ganger er det ikke bare snakk om vekt, men også komfort.

Stormkjøkkenet.

- den er solid og har i transport alt innebygget.

- når den skal brukes er den øyeblikkelig klar og kan snues lett etter vinden

- og så står den støtt. Noe som er viktig om du skal bruke den i telt. NB! Husk faren for kullosforgiftning.

Antagelig må du kjøpe den som sett, med blanke kjeler, og evt blank stekepanne. Om du elsker å slite med oppvasken er de ypperlige. men ved å kjøpe non stick kjeler og stekepanne unngår du f eks fastbrent havregrøt.

Lykke til i jungelen av svar

Ps. Når det gjelder brennere, følg med på Finn.no. Akkurat nå får du en multifuel for tusenlappen - før pruting.

Jeg har den og er meget fornøyd. Den bråker som et uvær, men det sjenerer ikke meg lenger. Da vet du hvert fall at den brenner.

Eller er det en Wisperlite til salgs her på forumet for halv pris. Se kjøp og salg.

En liten ulempe med Wisperliten, i motsetning til MF, at effektregulatoren sitter på pumpa, noe som gjør det litt vanskeligere å kjøre primusen på lav effekt.

Likevel er Wisperliten oftest med, ikke minst pga vekten som er mye mindre enn multifulen. Men som nevnt ovenfor: Om sekken ikke blir altfor tung vil jeg nok velge stormkjøkkenet når jeg igjen setter kursen mot Hardangervidda og vann 1307

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er gass du er ute etter:

Bare koke vann? jetboil eller liknende systemer

kokkelering: ekstern brenner ala Optimus Vega ( om ikke vekt er det viktigste)

 

Du har også brennere som du skrur rett på gassboksen, men disse er mye mer vinglete en en ekstern brenner som står rett på bakken. Det er også lettere å skjerme en ekstern brenner for vind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig må du kjøpe den som sett, med blanke kjeler, og evt blank stekepanne. Om du elsker å slite med oppvasken er de ypperlige. men ved å kjøpe non stick kjeler og stekepanne unngår du f eks fastbrent havregrøt.

 

Kan da kjøpe sett med alt med nonstick og mange andre varianter. Jeg kjøpte mitt på XXL i sommer med nonstick stekepanne og blanke kjeler og med gassbrenner. Ble rimeligere enn å kjøpe gassbrenneren løst til et annet sett. Har ikke erfaring med noe annet sett, men er veldig glad i det jeg kjøpte. Med unger som foreløpig ikke er veldig flinke på å huske at de ikke må herje for nærme matlagingen er det viktig at jeg har et sett som står dønn stødig, og siden de "plutselig" blir så sultne at de ikke klarer å vente lenger er det greit at det er superraskt å sette i gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det bare er snakk om helgeturer, og/eller at du alltid er forsiktig med ustyret, så er gryter og panner i non-stick en grei løsning. Selv fortrekker jeg uten, da helst i rustfritt stål eller titanium, bl.a. fordi det enkelt lar seg skrubbe rent med hva jeg nå måtte ha for hånden der ute på fjellet. Sand, mose, lyng osv.  Bare noe (mer for deg) å tenke på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 3-sesongs bruk vil jeg også anbefale gass, men du bør absolutt kjøpe en brenner som har forvarmingsrør, da tåler den at du snur boksen opp ned. Og med opp-ned boks får du mye bedre effekt når det er kaldt. Forvarmingsrøret er vanligvis et tynt metallrør som ligger i en bue over selve brenneren. Når du snur boksen opp ned kommer det flytende gass til brenneren, og forvarmingsrøret varmer den opp så den går over i gassform.

Den Fire Maple brenneren Tom 42 antagelig mener i innlegget har den muligheten. http://www.allrando.no/collections/gassbrennere/products/fire-maple-fms-100t-gassbrenner . Det ser ut som en interessant brenner. Selv bruker jeg Primus Easy Fuel II med vindskjermen fra et Trangiakjøkken tredd over brenneren for beskyttelse mot vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har nästan helt slutat använda gas. Det är för opålitligt. Som alla vet, så kan temperaturen rasa ned mot nollan i princip hela året i det här landet. Speciellt till fjälls. Och det hjälper inte alltid att vända på burken. Ibland går det, ibland inte.

Men när gas funkar är det överlägset.

 

Jag föreslår därför något som går att köra på såväl gas som bensin. T.ex. Kovea Booster. Kör gas och bensin på samma munstycke. Tung, men pålitlig och solid kvalitet på pumpen.

Alternativ för lata:

http://www.edelrid.de/en/sports/cooking-technology/hexon-multifuel-nocolor.html

 

Dyr, lätt. Kör gas eller bensin.Eller rent av fotogen. 

 

Vill du ha ett Optimus Vega så kan du köpa mitt. Billigt och bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire Maple kjøpes billigst fra aliexpress.com.

Model FMS-118 har forvarmingsrør, veier 146 gram og koster under 300 kr fraktfritt.

 

Jeg betaler heller en hundrelapp ekstra for å få norsk reklamasjonsrett på 5 år og jeg slik kan forholde meg til en norsk forhandler. Det er en meget rimelig garanti. Så slipper man også å måtte vente 2-5 uker på at den kanskje deiser ned i postkassen.

Brenneren Tom 42 nevner, Fire Maple FMS-100t har jeg for øvrig god erfaring med. Kjøpte den som en erstatning for en MSR Whisperlite International. Må si jeg liker den fra Fire Maple bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler heller en hundrelapp ekstra for å få norsk reklamasjonsrett på 5 år og jeg slik kan forholde meg til en norsk forhandler. Det er en meget rimelig garanti. Så slipper man også å måtte vente 2-5 uker på at den kanskje deiser ned i postkassen.

Brenneren Tom 42 nevner, Fire Maple FMS-100t har jeg for øvrig god erfaring med. Kjøpte den som en erstatning for en MSR Whisperlite International. Må si jeg liker den fra Fire Maple bedre.

Men FMS-100t er vel en ren gassbrenner, mens whisperlite int er en ren bensindrevne?

Hvis det er tilfellet, så er det vel feil å sammenligne de to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men FMS-100t er vel en ren gassbrenner, mens whisperlite int er en ren bensindrevne?

Hvis det er tilfellet, så er det vel feil å sammenligne de to?

 

Det stemmer det du skriver, så dette er min høyst personlige mening av disse to brennerene. Liker rett og slett gass bedre da det blir mye mindre grisete (synes jeg, andre kan ha andre preferanser). :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du mener gass holder for deg, så antar jeg at du i hovedsak skal på tur vår/sommer/høst.

Da ville jeg gått for noe slikt som MSR Windpro, Optimus Vega, eller lignende.

Ville ikke gått for en multifuel som også går på gass, da de gjør den jobben dårlig.

 

Hvorfor gjør en multifuel som også går på gass, en dårlig jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, tusen takk for mange gode svar!

 

Hvorfor gjør en multifuel som også går på gass, en dårlig jobb?

 

 

Dette er vel roten i spørsmålet mitt. Jeg ser av de fleste svar her at gass dekker mitt behov, tenker derfor på Optimus Vega, som virker som en god brenner. Men så er det jo den tanken da, om jeg noen gang får bruk for bensin, så er Vega ubrukelig, og da vil den tusenlappen på mange måter være bortkastet. Men ser ut som jeg ender opp med Vega nå uansett, ser god og stabil ut, og lett. Elleeer en multifuel? Ubesluttsom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør en dårlig jobb med gass.. Slik jeg har forstått er de ineffektive og brenner gjerne urent.

Også bråker det som et helvete :P

Brukte MSR Whisperlite Universal med gass i sommer, og den brant aldeles utmerket. Den bråket heller ikke.

De gjør en dårlig jobb med gass.. Slik jeg har forstått er de ineffektive og brenner gjerne urent.

Også bråker det som et helvete :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Omnifuel med silencer fra Breniedwg, den er nå så muse stille på gass at jeg ikke hører den når den står og småkoker. Har et inntrykk av at gassforbruker er lavere med silenceren på.

Har også tilsvarende silencer til Omnilite TI, nå har også Primus selv kommet med en egen silencer til den.

Dette gjør disse multifuel brennerne nærmest "lydløse", jeg målte reduksjonen i støynivå til -7dB fra standard.

Med silencer på brenner de ikke "alt" lenger, Primus sier "gas & white gas" altså gass og bensin, det er kanskje de mest aktuelle drivstoffene uansett, ellers kan silenceren tas av og brenneren brukes som vanlig på flere typer drivstoff.

For kun gass er Optimus Vega, MSR Windpro II, Firemaple FMS 100T, Primus Express Spider, Primus Easyfuel II alternativer (listet etter vekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man får Whisperlite Universal på Fjellsport for 1399,-. Det er vel ikke så ille pris om man sammenligner med Optimus Vega? Følger jo med alt utenom brenselflaske, så om man trenger bensin senere så trenger man bare å kjøpe en flaske. Vil det være et godt kjøp? Til en kjølig høstmorgen så kan det jo være greit å ha muligheten til å varme opp litt i teltet tenker jeg, og da er kanskje fuel bedre enn gass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man får Whisperlite Universal på Fjellsport for 1399,-. Det er vel ikke så ille pris om man sammenligner med Optimus Vega? Følger jo med alt utenom brenselflaske, så om man trenger bensin senere så trenger man bare å kjøpe en flaske. Vil det være et godt kjøp? Til en kjølig høstmorgen så kan det jo være greit å ha muligheten til å varme opp litt i teltet tenker jeg, og da er kanskje fuel bedre enn gass?

Skulle jeg ha kjøpt meg en brenner i dag, som skal brukes som helårsbrenner, hadde jeg kjøpt meg en Whisperlite Universal. I og med at denne brenneren har forvarmingsbøyle er det mulig å snu gassboksen på hode, noe som gjør at brenneren fungerer bedre når temperaturen begynner å bli litt mer hustrige. Skal du på tur i minusgrader er nok fuel det beste valget.

Det er heller ingen ulempe at Whisperlite er meget stillegående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte MSR Whisperlite Universal med gass i sommer, og den brant aldeles utmerket. Den bråket heller ikke.

 

Har samme brenner selv, og da bråket det som bare juling med gass. Men da brukte jeg boksen opp/ned.

Jeg er rimelig sikker på at jeg brukte riktig dyse, men det er jo en mulighet for at det var feil.

 

 

Jeg har Omnifuel med silencer fra Breniedwg, den er nå så muse stille på gass at jeg ikke hører den når den står og småkoker. Har et inntrykk av at gassforbruker er lavere med silenceren på.

Har også tilsvarende silencer til Omnilite TI, nå har også Primus selv kommet med en egen silencer til den.

Dette gjør disse multifuel brennerne nærmest "lydløse", jeg målte reduksjonen i støynivå til -7dB fra standard.

Med silencer på brenner de ikke "alt" lenger, Primus sier "gas & white gas" altså gass og bensin, det er kanskje de mest aktuelle drivstoffene uansett, ellers kan silenceren tas av og brenneren brukes som vanlig på flere typer drivstoff.

For kun gass er Optimus Vega, MSR Windpro II, Firemaple FMS 100T, Primus Express Spider, Primus Easyfuel II alternativer (listet etter vekt)

 

Slike silencers reduserer vel også effekten du får ut av brennern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme brenner selv, og da bråket det som bare juling med gass. Men da brukte jeg boksen opp/ned.

Jeg er rimelig sikker på at jeg brukte riktig dyse, men det er jo en mulighet for at det var feil.

 

 

 

Slike silencers reduserer vel også effekten du får ut av brennern?

Med boksen opp ned øker effekten, det forklarer også lydnivået.

Omni'ene har uansett redusert effekt på gass, men jeg tipper effekten er oppgitt med boksen riktig vei, med boksen opp ned på en Omni øker effekten betraktelig.

Med Silencer kan det hende at effekten synker noe, det kan også være motsatt. Jeg har uansett ikke følt at det har vært merkbart endring av effekt.

Men jeg har et inntrykk av at forbruket er mindre (har bare brukt gass), det burde egentlig bety at den brenner mer effektivt, og det skulle igjen også bety at effekten egentlig er høyere.

Det jeg kan begrunne det med er at drivstoffet "fanges" mer inne i cap'en slik at det ikke slipper ut andre steder enn i perforeringen. Cap'en er rimelig varm..slik at fordampning av drivstoffet blir enda bedre enn uten silencer og dermed forbrenningen renere. Det er også et annet flammebilde, dette kan gi bedre varmefordeling.

Med standard flamnespreder kan det være at en del av drivstoffet "slipper unna", altså forbrenningen ikke er 100%

Jeg har ikke foretatt målinger, så jeg synser litt, men så lenge ingen har målt og kan bevise jeg tar feil, har jeg sikkert rett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.