Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til frokost uten melk?


Standal

Anbefalte innlegg

Vi har ett dilemma når det kommer til frokost på langtur. Alt av "oppskrifter" inneholder melk,og det funker dårlig når den ene i følget er allergisk ;) Noen som har tips til frokost man kan lage på forhånd som ikke inneholder tørrmelk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Havregrøt fungerer like fint med vann, jeg bruker ikke melk. Hell havregryn i en skål, slå over kokende vann, krydre med sult og la stå med lokk i ti minutter. Breakfast for champions!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av året går det i smoothie :P Vanskelig med blender på fjellet,men vi har vel konkludert med at vi må spise forskjellig mat på turen. Var mest nyskjerrig på om noen hadde noe annet på menyen enn vassgraut. Det blir liksom litt kjedelig i lengden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt fungerer like fint med vann, jeg bruker ikke melk. Hell havregryn i en skål, slå over kokende vann, krydre med sult og la stå med lokk i ti minutter. Breakfast for champions!

 

Jeg prøvde å helle kokende vann over havegryn og la det stå i 5-6min, ble faktisk veldig bra. Ta på sukker og kanel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker to tredjedeler god dag frukt og en tredjedel first prize crunchy musli. Ha blandingen i koppen en smørklatt og salt på toppen og hell over varmt vann. Crunchy muslien gir det en grøtete konsistens med en gang og gir en ok tekstur. Er det ikke laktoseintolerante med tar de bare tørrmelk på i koppen sin. Har brukt dette noen år og det funker greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brugt müsli barer som frokost og snack, det fungerer fint for mig.

http://all-out.dk/laekre-hjemmelavede-muslibars-sa-let-er-de-at-lave/  eller

 

Müslibarer.

 

20-25 stk.

 

1 ds sødet kondenseret mælk, ca. 400 gr (har set dem laktose fri også) 

250 gr havregryn

40 gr hakkede hasselnødder 

40 gr hørfrø

40 gr hakkede solsikke kerner

75 gr kokosmel

100gr grofthakket tørret frugt (f.eks rosin,tranebær,abrikos)

100 gr grofthakkede mandler

Smeltet chokolade Til smøre på dejen når den kommer ud af ovnen, kan sagtens undværes

Sesamfrø (til at drysse på chokoladen, hvis du lægger chokolade på)

 

Sæt dåsen med kondenseret mælk i en skål og overhæld den med mindst 1 liter kogende vand og vent en halv time, mens du forbereder resten. Eller varm mælken i en gryde.

Giv kerner, mandler og frugt en tur i multihakker/foodprocessor.

Bland de tørre ingredienser i en skål, hæld den varme mælk over og bland det hele grundigt. Røremaskinen er god her.

Tryk blandingen ud i et ildfast fad eller bradepande (ca 30 X 40 cm) beklædt med bagepapir og bag det i ovnen ved 125 grader i en time til blandingen er en stor sammenhængende müslibar og måske bliver en smule lysebrun på overfladen

 

Tag fadet ud af ovnen og lad baren køle lidt af inden den løftes ud af formen vha. bagepapiret.

Herefter skæres kæmpebaren i små müslibarer med en stor, skarp kniv.

Lad barerne køle helt af og pak dem ned i en lufttæt beholder eller enkeltvis i film.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hvor stadig flere blir "laktoseintollerante" og intollerante mot alt mulig rart betyr det også en fremvoksende marked for produkter uten laktose. Ville søkt på google for det finnes mye rart som sikkert vil falle i smak. 

 

Er nok en del selv-diagnostiserte som prater vrøvl, men og en del diagnoser som bare ikke ble oppdaget før, derfor det økte antallet med intolleranse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av året går det i smoothie :P Vanskelig med blender på fjellet,men vi har vel konkludert med at vi må spise forskjellig mat på turen. Var mest nyskjerrig på om noen hadde noe annet på menyen enn vassgraut. Det blir liksom litt kjedelig i lengden

 

Er det barn med i bildet her så kanskje vil det gjøre frokosten både "mer spiselig" og "innholdsrik" om ungen får være med på lage sin egen frokostblanding fra bunn av hjemme først? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv brukar eg sjølvkoponert havregrynsblanding (havregryn, hakka nøtter, turka frukt +++) med vatn på. Tidlegare hadde eg turrmjølk i blandingen, men av praktiske grunnar har eg slutta med det, og blandingen er like god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta brukar jag köra med:

Grovt bröd och kaffe, chocklad (syntetisk) eller te. Komplettera med en påse tomatsoppa med nudlar ifrån Toro (den enda påsen med soppa jag hittat som inte innehåller smakförstärkare).

Kanske går det att göra egen pulversoppa med torkade saker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan også være Toro pannekaker som kun skal blandes vann i. Brukte denne forrige helg hvor jeg også blandet inn ganske mye havre. Tok pannekakemixen over i en mindre ziplock-pose sammen med havren for at det ikke skulle ta mye plass. Tipper det ble ca 15 "amerikanske" pannekaker, og ble stappmett. Vi stekte også litt bacon til. Anbefales! 

 

http://www.toro.no/Vaare-produkter/Dessert-og-bake/Toro-Pannekaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan også være Toro pannekaker som kun skal blandes vann i. Brukte denne forrige helg hvor jeg også blandet inn ganske mye havre. Tok pannekakemixen over i en mindre ziplock-pose sammen med havren for at det ikke skulle ta mye plass. Tipper det ble ca 15 "amerikanske" pannekaker, og ble stappmett. Vi stekte også litt bacon til. Anbefales! 

 

http://www.toro.no/Vaare-produkter/Dessert-og-bake/Toro-Pannekaker

Disse er det jo skummetmelk i, de kan ikke spises av folk som ikke tåler melk. Men det er lett som ingenting å lage pannekaker selv, og havremelk og soyamelk kan uten problemer oppbevares i romtemperatur. Jeg blander alt det tørre (som i hovedsak er mel og salt, evt. sukker om man vil) i en vasket og tørket melkekartong.På tur bruker jeg trakt for å få oppi egg og havremelk. Skrur på korken og rister så godt jeg kan. Stek og nyt. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min turfrokost den neste uka består av havre og byggryn, chiaxfrø og tørka blåbær eller fiken. Jeg tar også med en bitteliten flaske med agavesirup siden jeg blander med vann og ikke har i tørrmelk. Blander før leggetid og har da deilig "kjøleskapgrøt" til frokost. Topper med kardemomme og kanel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Selv liker jeg egg til turfrokost og/eller glutenfritt brød med spekepølse og smør.

 

Forvørig vil jeg bare minne på at det er forskjell på laktoseintoleranse, uspesifisert melk/proteinintoleranse og allergi og at det da vil være ulike deler av melk man ikke tåler og gjerne også ulik både hastighet og styrke på reaksjonen.

De fleste som ikke tåler det ene eller andre har strategier så om man går i blandet følge vil jeg på det sterkeste anbefale å snakke med den som vet hvor skoen trykker. For standard laktoseintoleranse kan man også benytte laktasetabletter sånn at man klarer å bryte ned vanlige melkeprodukter.

 

Hilsen en som er

- selvdiagnostisert laktoseintolerant (og om noen tviler kan de komme og inspisere magen min etter et par glass std. melk vs laktosefri melk)

- selvdiagnostisert melintolerant (litt mer tricky å bevise da det hos meg er bilhuler og underhuden som sveller, men for meg er det faktum at 15 års mer eller mindre kronisk bihulebetennelse forsvant under en kornfri diett, og gjenoppsto under test av hvete, bygg og rug bevis godt nok til at jeg ser det vel verdt å unngå glutenholdig korn)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på 4 med to som er laktoseintolerante og har endel erfaring med laktosefri turmat.

Vikingmelk anbefales ikke for det er kondensert helmelk og inneholder derfor konsentrert laktose. Tror bare det er brunost som er mer ille...

 

Vi bruker å lage muslibarer med foreskjellige frukter og nøtter som nevnt over. Og så har vi fått tak i laktosefri tørrmelk som vi blander inn i porsjonspakker med f. eks havregryn, frukt, krydder o.l. Da er det bare å hele på varm vann for å få en ferdig grøt. Personlig kan jeg ikke fordra grøt, men ungene liker det. Jeg gnager helst på noe saltmat, eller knekkebrød med brunost.

 

Tørrmelken bruker vi som erstatning til det meste der oppskrifter sier vi skal ha en slant fløte eller melk. Skuffer bare oppi litt pulver og vann

 

Den laktosefrie tørrmelken som vi bruker er fra Valio. Vi kjøper på nettet fra Finland.

De har en helt laktosefri variant (http://www.suomikauppa.fi/product_info.php?cPath=23_91&products_id=3974)

og en laktoseredusert variant (http://www.suomikauppa.fi/product_info.php?cPath=23_91&products_id=3054

 

Prisene er stive, men en pakke dekker vår families turmatbehov for et helt år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
På 5.10.2015 den 13.29, crunch skrev:

Tørrmelken bruker vi som erstatning til det meste der oppskrifter sier vi skal ha en slant fløte eller melk. Skuffer bare oppi litt pulver og vann

 

Den laktosefrie tørrmelken som vi bruker er fra Valio. Vi kjøper på nettet fra Finland.

De har en helt laktosefri variant (http://www.suomikauppa.fi/product_info.php?cPath=23_91&products_id=3974)

og en laktoseredusert variant (http://www.suomikauppa.fi/product_info.php?cPath=23_91&products_id=3054

 

Prisene er stive, men en pakke dekker vår families turmatbehov for et helt år.

Tusen takk for denne linken! Det reddet tur-maten for sommeren. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.