Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som er ved Rogen nå?


Josef Mink

Anbefalte innlegg

Dette er en longshot, siden jeg ikke aner om det finnes nettdekning der oppe. Uansett: VG vil gjerne komme i kontakt med erfarne fjellfolk i forbindelse med det som kan se ut som en tragisk ulykke der oppe. Ta gjerne kontakt her,eller på epost [email protected] eller [email protected]

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/tre-danske-statsborgere-funnet-doede-i-femundsmarka/a/23494071/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjipt å høre om ulykken, og kanskje en blandet følelse å komme i avisa ifm. ulykken. MEn samtidig viktig at det poengteres hvor farlig det er å krysse store vann. Husker en episode med Monsen hvor han var veldig i tvil om han skulle krysse, han unnslapp så vidt ulykke. 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kanoulykken-du-er-ille-ute-om-du-velter/a/23494194/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har padlet ett par av de store vannene på Hardangervidda , og har også der opplevd å ligge værfast fordi vi ikke turte å krysse . I en kano er en utrolig sårbar ute på store vann . Og ikke lett med selvberging. Nå bruker jeg mest en Viking sit on top kayak på de store vannene. Mye lettere å berge seg selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang testet vi med å surre bagasjen å fylle kanoen med vann (avhengig av at kanoen flyter full av vann da), mye mer stabil og trygg i store bølger (men kaldt), greit å prøve med din kano for slike risikable kryssinger?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kayaken , så er jeg bevisst på å ikke surre bagasjen fast på toppen av den. Tanken min har vært at det må være mye vanskeligere å snu kajakken rundt fra vannet , når det henger en tung vasstrukken sekk under den. Men jeg har aldri prøvd det. Derimot har jeg flere ganger , for morro skyld , kantret med kayaken for å prøve å komme oppå igjen. Og det er enkelt både å snu den og klatre oppå den igjen. Jeg hadde aldri klart det med ally kanoen min .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På store vann med bølger og vind er det stort sett bare havkajakk med spruttrekk som er egnet når været er dårlig. Har erfart det både på Rogen og Femunden. Ofte vanskelig å padle nær land der og på grunn av langgrunt, steiner og krappe bølger som bryter. Litt som å passere Rakkebåene i småbåt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er avklart at kanoen veltet, som dermed resulterte i at de to voksne og barnet døde på grunn av drukning / hypotermi ?

Ja, tragisk. Og de hadde redningsvester. En av dem skulle også være en erfaren friluftsmann, men vet ikke om han var erfaren padler. Velter en, så forsvinner kreftene raskt i kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv padling nær land er risokofylt i kano på Rogen når det blåser. Man må være forberedt på å ligge værfast, eventuelt legge opp ruten på mindre vann. Med utgangspunkt Käringsjöen er det mange fine turer på småvann om det skulle være mye vind. Kanskje en idé å øke informasjonsnivået og produsere ferdige turforslag tilpasset ferdighetsnivå og utstyr? Mulig det finnes, men så ingen oppslag da jeg var der. Jeg brukte svensk turkart og Køhns "200 padleperler" som utgangspunkt på en rundtur på 60 km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.