Gå til innhold
  • Bli medlem

En stor eller to små gassbokser på tur?


Rmuben

Anbefalte innlegg

Dumt spørrsmål. Jeg lurte på om man bør ha med to små gassbokser (230g) på tur i stedet for en stor (450g). Er noe som kan gå i stykker på gassboksen slik at man ikke får brukt den (ventiler, gjenger etc)?.  Klarer gassbrenneren å få opp all gassen fra en stor boks?

 

Hvis en liten boks går i stykker er det ingen krise da har jeg jo en til, men hvis jeg bare har en stor...

post-13040-0-49957300-1437673209.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inget dumt spörsmål alls.

Jag har hört talas om men hittills inte upplevt att ventilen i en gasbox kan fallera. Det är väldigt ovanligt.

Vad du bör välja är då lite avhengig av situasjon.

Går du förbi hytter eller liknande där det finns möjlighet att ersätta en boks, gå för en stor box.

Ska du ut i ordentlig vildmark/på expedition där livet kan vara avhengig av matlagningsmöjligheter bör säkerheten i två boxar prioriteras.

En box blir aldrig helt tömd på gas. Du kan öka prestandan i en nästan tom box genom att värma den med händerna eller i ett lunkent vattenbad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger som regel en stor hvis jeg skal være borte en stund eller om det er kjølig så jeg kan tenke meg å fyre litt i teltet for varmen sin skyld.  Faren for at noe ødelegges tenker jeg er liten. Fordelen med to mindre bokser tenker jeg er om man er usikker på hvor mye gass man bruker. Når man bytter gassboks får man en tydelig beskjed om at halvparten av gassen er oppbrukt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker opp en av de to boksene først, har du bare dobbel sikkerhet på halve turen, bruker du boksene annenhver gang beholder du sikkerheten med to hele veien.

Men selv har jeg ikke opplevd problemer med ventilen og gjengene, jeg bruker ca 5 store bokser i året.

En stor boks veier litt mindre enn to små, har du en toppmontert brenner vil nok "futten" minke litt ettet hver, men det er også avhengig av temperaturen. Er det på fjellet du skal, vil det sikkert være lavere temperatur enn i lavlandet, og dermed mister du mer av futten. Det som skjer er at propanen i boksen brenner opp først fordi den fordamper lettest, og du sitter igjen med butanen, denne fordamper bedre jo høyere temperatur. Så får du varmet opp boksen får du mer futt.

Siden blandingsforholdet propan-butan er lik på store og små bokser (av samme fabrikat) vil trolig ikke to små bokser gi bedre futt lengre enn en stor.

Har du en slangebrenner som har forvarmingsrør og som dermed er beregnet for å kunne snu boksen opp ned, vil det lønne seg å snu boksen en liten stund etter du har fyrt opp, slik at du beholder propanen i boksen lengre, og du vil mer eller mindre greie å beholde "max futt" til boksen er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plan B vil uansett være bål slik jeg ser det. Gass er ikke noe jeg er avhengig av - det er bare veldig veldig lettvint.

 

Bål ja. Eventuelt et liten "kvistbrenner" som også kan fungere som hhv sprit/esbit tablett brenner, Så bruker man kvistbrenneren (ev. med sprit/tabletter) når man har tid og mulighet (tilgang på tørr brennsel), gassen ellers. 

 

Edit:  for et par kvist-/sprit-/tablettbrenner eksempler se  http://www.fjellforum.no/topic/29760-trangia-spritbrenner/#entry270835

og http://www.fjellforum.no/topic/22943-hva-er-din-favorittbrenner-for-sommerturer/page-7#entry332789

og  http://www.fjellforum.no/topic/22943-hva-er-din-favorittbrenner-for-sommerturer/page-5#entry327887

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, for svar. Ser ikke ut til at det er den store faren med å bare ha en stor boks. Men tror likevell jeg kjøper to små bokser neste gang. Jeg går de fleste turene på Varangerhalvøya så bål kan være vanskelig da det ikke finnes trær her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.