Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmarks-ideer


virrma

Anbefalte innlegg

Ferien ble avsluttet på søndag og jeg har allerede begynt å drømme om neste sommer. Nå er det Finnmark som frister, og jeg googler og leser til øyet blir stort og vått. (Det er stille på jobben, med andre ord).

 

Jeg har aldri vært i Finnmark, og sliter veldig med å sortere alternativene. Derfor spør jeg dere som har vært der eller som også drømmer om tur: Hva anbefales? Seiland? Pasvik? Stabbursdalen? En kombinasjon?

 

"Vi" er meg og datteren min, som da vil være 9. Dagsetappene bør vel ikke være så mye over en mil i snitt, selvsagt avhengig av terreng. Vi er elendige fiskere, men pleier å dra med oss fiskeutstyr og blir veldig glade hvis vi får fisk. I boden ligger det en Ally-kano som kan bli med, men jeg har ikke kapasitet til å bære den over noe særlig distanser i tillegg til alt annet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta turen innom Reisadalen (Troms) hvis du kan, utrolig fin liten artsrik dal med fosser og naturlige steinbroer etc.

Ops, glem siste melding, tenkte dere brukte bil :)

Endret av kav
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært i Finnmark to ganger, men kan jo komme med mine erfaringer.

 

For en måned siden var jeg i Pasvik med guttungen på 7 og kano, et fantastisk flott sted hvis du trives i skog. Hvis du holder deg innenfor nasjonalparken så er det lite bæring å snakke om hvis du tar med Allyen. I Pasvik er det også massevis av flotte koier du kan bo på hvis været skulle slå feil og dere trenger å tørke opp eller bare vil ha en avveksling. Fiske i Pasvik er veldig bra, tror du skal gjøre mye galt hvis du ikke får noe, men i vannene nasjonalparken må du regne med hvitfisk. I skogene er det ganske flatt og lettgått, hvis du styrer utenom myrer og steinrøyser. Guttungen på 7 syntes Pasvik var det flotteste sted han noen gang hadde vært, og ville ikke hjem etter en uke, så det må jo ha vært ganske greit der. Litt mygg må forventes om sommeren ;)

 

For to år siden var jeg på Sørøya og dit skal jeg definitivt tilbake, neste gang med ungene, kanskje allerede neste sommer :) Det er helt klart et sted jeg vil anbefale. Hundrevis av fiskevann med bra ørret, fantastisk natur, mange topper å bestige med utsikt og også muligheter for å ta turen ned til havet. Også her finnes det en del koier. Her blir det å ta beina fatt, dårlig med kanomuligheter. Da vi var der fikk vi hjelp av en lokalkjent til å kjøre oss ut i båt til den ene enden av øya og plukke oss opp på andre enden, ta kontakt på PM så formidler jeg kontaktinfo!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian flyr direkte til Lakselv om sommeren. Jeg betalte 1500 tur retur i år - overkommelig. 

 

Hvor lang tur er det snakk om? 

 

Tja, si det? Det er jo neste sommer det er snakk om, så fleksibiliteten er stor. Hvis vi drar så langt, har jeg lyst til å få mest mulig ut av det. La oss si inntil tre uker, men da vil jeg ha behov for å proviantere underveis. Kanskje er det en mulighet å bytte område også, og på den måten oppleve flere ting. Godt mulig vi kjører i stedet for å fly dersom det er hensiktsmessig. Vi skal nok ha en ukes tid omtrent halvveis mot Finnmark også, så det kan være en god løsning.

 

Ta turen innom Reisadalen (Troms) hvis du kan, utrolig fin liten artsrik dal med fosser og naturlige steinbroer etc.

Ops, glem siste melding, tenkte dere brukte bil :)

 

Ikke umulig at vi bruker bil, så det skal jeg huske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Bra med gode skussmål fra 7-åringen din @steingrd. Det er lovende. :) Heller Sørøya enn Seiland, altså? Har lest mer om Seiland, så derfor tenkt mest på den. Hvor lenge var dere på der?

 

Tror jeg må skaffe meg noen kart for å se skikkelig på alternativene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Pasvikforslaget her! Det er virkelig spennende der inne, lengst sør i Pasvikdalen :) Fiskemessig er nok Sørøya bedre enn Seiland vil jeg tro, også lettere tilgjengelig, men værmessig kan man bomme skikkelig der ute ved kysten (kan være greit å ha alternativene klare når man ser langtidsvarselet). Seiland er i seg selv helt spesiell med bl. a. Norges lavestliggende isbre, mener jeg å huske. Utrolig flott og egenartet landskap på Seiland og en av grunnene til nasjonalparkvernet.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Bra med gode skussmål fra 7-åringen din @steingrd. Det er lovende. :) Heller Sørøya enn Seiland, altså? Har lest mer om Seiland, så derfor tenkt mest på den. Hvor lenge var dere på der?

 

Jeg har jo ikke vært på Seiland så jeg kan vel egentlig ikke uttale meg, men som @Bjarne H.S. så er nok fisket bedre på Sørøya. Innbiller meg også at den er litt grønnere og frodigere? Jeg var bare 5 dager på Sørøya sist, det var altfor lite syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferien ble avsluttet på søndag og jeg har allerede begynt å drømme om neste sommer. Nå er det Finnmark som frister, og jeg googler og leser til øyet blir stort og vått. (Det er stille på jobben, med andre ord).

 

Jeg har aldri vært i Finnmark, og sliter veldig med å sortere alternativene. Derfor spør jeg dere som har vært der eller som også drømmer om tur: Hva anbefales? Seiland? Pasvik? Stabbursdalen? En kombinasjon?

 

"Vi" er meg og datteren min, som da vil være 9. Dagsetappene bør vel ikke være så mye over en mil i snitt, selvsagt avhengig av terreng. Vi er elendige fiskere, men pleier å dra med oss fiskeutstyr og blir veldig glade hvis vi får fisk. I boden ligger det en Ally-kano som kan bli med, men jeg har ikke kapasitet til å bære den over noe særlig distanser i tillegg til alt annet.

Kan anbefale deg Stabbursdalen nasjonalpark. Fottur fra Lakselv til Alta bør være en flott tur for dere. Lettgått spesielt om du følger postruta. Med god tid bruker dere nok 10-12 dager :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.