Gå til innhold
  • Bli medlem

Holken - here I come


Tom42

Anbefalte innlegg

Starten ble ikke akkurat som planlagt, ikke den heller. Kom som vanlig litt sent av gårde, men etter å ha blitt lettet for nesten 1000 kroner i bil/park/fiskeavgift la vi i vei, golden retrieveren Lizz og jeg.

Og med en sekk som veide ca 18 kilo igjen takk til lettvektstreffet i fjor, gikk turen greit oppover, og ca kl 2330 var vi klare til å krysse utløpsbekken.

Lizz svinste greit over, mens steinen jeg anså som "helt " trygg ------.

Etter et dypdykk kom jeg endelig opp igjen, noe lettere enn det første hoppet. Brillene ble igjen i "dypet", og fluestangen var plutselig 20 cm kortere.

Men siden dette var noe jeg hadde tatt høyde for var det bare å fiske opp reservebrillene (fra diverseposen), og var glad for at jeg falt for fristelsen til å kjøpe ny fluestang på veien oppover. (har tilstått overfor kona, og oppgitt riktig pris).

Teltet kom opp i en fei, og etter å ha varmet vann til varmeflaska sovnet vi.

Neste dag fikk vi, eller rettere sagt jeg, Lizz løftet ikke en labb hverken med å sette opp teltet eller å hente ved og vann.

Siden formen så absolutt ikke var på topp, brukte jeg fredagen til å sløve, og da jeg var klar for fiske synes værgudene at nå var nok nok, og slapp ut en iskald vestavind av sekken. Det var den lørdagen og søndagen.

Om jeg fisket? Litt kanskje, for det meste så jeg på to ivrige og meget utholdende fiskere på den andre siden. De kastet og kastet, sveivet og sveiet.

Og siden de ikke fikk noe hengav jeg meg til mer vitenskaplige sysler. TEST AV COLABOKSOVNEN. Etter en stund med fylling, oppdaget jeg at colaboks nr 1 var lekk i bunn. Noen vil kalle dette alkoholmisbruk. Da gikk det heldigvis bedre med neste boks - Redbull. Alt startet greit, forvarmet skikkelig, og satte kokekaret oppå. Men flammen sluknet, gang etter gang. Årsak: Eneste forklaring jeg kan komme på var at det er forskjell på trykket heime på gutterommet og i 1200 meters høyde. Likevel, alt fungerte bra om jeg løftet kokekaret ca 5 cm ovver boksen.

Må skryte litt av min lette feltkjøkken. Det fungerte helt perfekt. (Tommetrix nr 6. "Gjør det selv"

Hadde også med meg noe tørket mat. Fikk ikke testet alt men en positiv overraskelse var Bergens fiskesuppe ispedd gulrot og løk. Jeg droppet utvanningen noe som gav de tørkede grønnsakene en litt sprø konsistens.

Mandagen kom med finvær, den kalde vestavinden til tross, og jeg utstyrte den nyervervede svøpen en Montana, senere en vårflue, noe fisken ikke satte særlig pris på, i tillegg til mark og sluk.

Det gikk heldigvis ikke min fiskeære for nær, for etter en stund kom et par småbannende karer med 4 bikkjer forbi, og sa noe som jeg tolket dithen: Aldri mer Holken og Vikfjellas mange vann.

Men nå synes jeg også at jeg hadde vært mer enn trofast mot det lunefulle vann, så jeg pakket pikk og pakk og dro ned til Reksjå. Om jeg fikk fisk der? Gjett.

Nå sitter jeg hjemme i heimens lune ro hos kona og spiser hjemmelaget pizza og is og jordbær.

Vet ikke om jeg skal regne ut kiloprisen på den ørreten jeg ikke fikk, men jeg er redd den vil ligge på 3000 kroner kiloen, forsiktig regnet.

Fiaskotur? Sa jeg ikke til meg selv: Tom er du ikke for gammel for å være slangemenneske i - d e t - knøttlille enmannsteltet (Akto) osv, osv.

Og konklusjonen ble dessverre "Ja" til det meste.

Likevel: Om 14 dager drar vil igjen, Aktoen, Lizz og jeg - men jeg dropper nok Holken.

På den andre siden om 14 dager er vannets voktere borte, kanskje det var de som skremte fisken.

Ps. Selv om jeg ikke akkurat snakket positivt om Lizz' arbeidsinnsats må jeg likevel si at det kompenserte hun mange ganger som en usedvanlig god turvenn

post-6671-0-51304400-1437598247_thumb.jp

post-6671-0-06366800-1437598280_thumb.jp

Endret av Tom 42
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fin rapport @, og tusen takk for kaffe'n. Glemte selvfølgelig å takke for den. Gikk samme vei tilbake og tenkte å ta siste dagen i lag med deg. Snakket med de to i andre enden og de fortalte du hadde dratt. hadde jeg visst du var ved Reksjåen,,, men jeg gikk ikke nedom.

I alle fall det var hyggelig med praten og kaffedråpa'n foran Aktoen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod ved holken selv for en uke siden. Var ikke mye liv da heller. Men i utløpsbekken fant jeg noen vakende fisk som jeg kunne plukke opp med fluestanga. Eller så var det heller ganske dødt der. Skal sies at det var kald nordavind mens jeg var der. I løpet av tre dager fikk jeg ingenting i hovedbassenget. Dama fikk en liten en. Virka ikke som andre som var i området var noe heldigere. Fisken er ikke i modus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVordan er kvaliteten og størrelsen på fisken i Holken? Hadde planer om en kort uke på Vestvidda fra søndag av, men ser ut som store snømengder setter en stopper for dette....

Jeg snakket med en som hadde fått to. De var det vi kaller for jagere, stort hode og tynn kropp. Hvite i kjøttet. Men sist jeg var der fikk jeg to av fin kvalitet.

Ellers kan jeg opplyse at det var store mengder av stankelben. Steinfluer og vårfluer så jeg også, og som en sa det var et insekt som begynte på "blod". Jeg hadde selvfølgelig ingen av disse med.

Området rundt innløpsbekken, egentlig er det et delta hvor bekken deler seg i tre er som skapt for fluefiske, men med ett minus, etter min mening. Vannet er krystallklart og bunnen er lys. Likevel var det noen forsiktige sipvak, innenfor rekkevidde, men så snart flua landet flyttet de seg. Feigingene. Jeg satt oppe en kveld for å vente på det lille mørket som måtte komme, men da det varte og rakk og jeg ble trøttere og trøttere, så jeg gikk og la meg i stedet. Sikkert det mest fornuftig.

En annen ting. På østsiden av utløpsbekken som renner ned mot Mår, er det en fin sti som fortsetter forbi Holken mot Viketjønnan. Du finner den om du går opp stien fra Synken, og søker litt i terrenget etter at du har passert toppen og begynner å gå mot Holken. Detkommer også opp en sti fra Mår som har en forbindelse med Holkenstien.

Rett ved stien, omtrent midt på Holken ligger tre dyregraver. To av dem er nærmest intakte, mens en er rast sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tom42 Meg og data altså... ble et eller anna tull så prøver igjen om jeg klarer..

Altså bloddråpesvermer trur jeg du tenkte på:

https://www.google.no/search?redir_esc=&client=tablet-android-samsung&hl=nb-NO&safe=images&oe=utf-8&q=bloddråpesvermer&source=android-browser-suggest&qsubts=1437643267444&devloc=0#imgrc=CyR8VMQAV9LloM%3A

:-)

Korrekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.