Gå til innhold
  • Bli medlem

Søppel på fjellet


Tom42

Anbefalte innlegg

Synes ideen med å blande bly i bensinen, slik at det fint fordeles ut i lufta vi pustet med CO var en utmerket ide :P.

 

Jeg har desverre sluttet helt å rydde etter folk som forsøpler, om jeg ikke får betalt for jobben eller at andre er med på å hjelpe slik at det ikke går upåaktet hen, type dugnad. Dette pga en episode jeg opplevde med en tidligere kollega, han var riktignok fra Romania, men bare oppfatningen og holdningen hans ga et nytt perspektiv på hvordan folk tenker, selv Nordmenn generelt.

Vi jobbet ved en offentlig barneskole, og en dag da vi var på vei inn kastet han bare kaffekoppen rett fra seg på bakken helt uten videre. Jeg sa at han ikke skulle forsøple osv, men han svarte som så at "han bare lagde arbeid til folk så noen skulle ha noe å gjøre".

 

Ja det hjelper å rydde opp, men hvis man aldri lar folk ta følgene av det de gjør og alltid rydder opp etter dem uten å gjøre et eksempel ut av det, så lærer de ihvertfall aldri. 

 

Heldigvis, så kan jeg huske at temaet om forsøpling generelt noen ganger blir tatt opp i media. I år så har jeg også vært lite på tur, men har som oftest sett lite eller ingen søppel. Likevell møtte jeg nylig på gamle hermetikkbokser i midten av en nasjonalpark, og måtte også gå videre på den eneste teltplassen ved et vann, fordi at noen hadde lagt igjen en delikat mengde med toalettpapir.

 

 

Nå må ikke folk missforstå meg og tro at jeg ikke liker at man rydder opp etter andre. Jeg setter stor respekt i folk som gjør dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Landsem

Storstilt forurensning med farlige stoffer i fjell og villmark er dermed lov. Litt søppel derimot skader ikke en tiendedel så mye.

 

For ikke snakke om dem som diskuterer global oppvarming, men tar ferien i Syden hver sommer.

 

Søppel er et problem, men (heldigvis) ett av de mindre..

 

Haha, ja, du treffer spikern der. Meeeeen, det er ingen grunn til at folk skal kaste fra seg annet avfall rundt om heller. Jeg husker da stålhaglet ble påbudt, jeg må si det er ganske overraskende at man har gjort kuvending etter så mange år. Er det skadeskyting de mener de forhindrer? Nå burde en vel kanskje begynne å begrense småviltjakta generelt etter de siste årenes statistikker over rypebestandenes tilstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storstilt forurensning med farlige stoffer i fjell og villmark er dermed lov. Litt søppel derimot skader ikke en tiendedel så mye.

 

For ikke snakke om dem som diskuterer global oppvarming, men tar ferien i Syden hver sommer.

 

Søppel er et problem, men (heldigvis) ett av de mindre..

Nå skal ikke jeg starte noen diskusjon om blyhagl, men i de områdene jeg har jaktet mest vil nok ikke blyet fra hagla bety så veldig mye. Hundre tusen mål og 5 -10 haglpatroner i året kan vel ikke sies å være et forurensningsproblem.

Men andre steder som f.eks. Grudavatnet på Jæren hvor det kanskje fyres av noen tusen patroner hver sesong innenfor et begrenset område og hvor svaner og gressender  plukker småstein på bunnen av vannet hele året så kan nok bly representere et større problem. Det er funnet døde svaner på Jæren som tydelig er døde av blyforgiftning.

Men fordi om naboen min gir blanke i å holde naturen ren så trenger ikke jeg gjøre det samme, og fordi om naboen min bidrar til utslipp av nok CO2 til at han kunne startet en brusfabrikk, så trenger ikke jeg å gjøre det samme. Det er hver enkelt sin samvittighet det kommer an på og jo mer kunnskap folk får om farene ved forurensning jo større er muligheten for at de tar til vett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bly i naturen er ikke bra uansett hvordan du vrir og vender på det. Det naturen konsumerer ender til slutt i oss uansett.

Vi i Fjellforum kunne vel hatt dugnad 2 ganger i året hvor vi plukker søppel fra de mest utsatte omerådene, på denne måten kunne man muligens startet en holdningsendring blant de som ikke vet bedre. Det blir trivligere å ferdes, også blir det fryktlig god karma av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bly i naturen er ikke bra uansett hvordan du vrir og vender på det. Det naturen konsumerer ender til slutt i oss uansett.

Vi i Fjellforum kunne vel hatt dugnad 2 ganger i året hvor vi plukker søppel fra de mest utsatte omerådene, på denne måten kunne man muligens startet en holdningsendring blant de som ikke vet bedre. Det blir trivligere å ferdes, også blir det fryktlig god karma av det. Det er bedre å gjøre noe med det enn å sitte her diskutere i evig tid.

Det kan jeg være enig i. 

Bly kommer fra naturen og på sin vei tilbake så vet vi selvfølgelig at det er et giftig tungmetall som kan gjøre skade hvis det ender opp på feil sted.

 Men oppfordringen om å rydde litt både etter seg selv og andre er en oppfordring jeg kan slutte meg til.

Jeg plukker stort sett alltid opp søppel som ligger og slenger i naturen, ikke rundt kebabsjappa i byen, men når jeg går i områder hvor det ikke ferdes så mye folk.

På turen til Preikestolen har jeg ofte med mye mer søppel hjem enn det jeg produserer selv og hvis det er turister i området så passer jeg på å plukke opp søppelet mens jeg lirer or meg noen eder og forbannelser over turistene som forsøpler naturen vår.

En gang spurte en japansk dame meg om jeg jobbet her, men da hun hørte hvorfor jeg plukket søppel så forsikret hun meg om at de ikke hadde kastet noe og selvfølgelig tok jeg det som en selvfølge at siviliserte mennesker ikke gjorde sånne ting. Hun viste seg faktisk å være en ganske hyggelig dame og da jeg også kunne forsikre henne om at hun trykt kunne drikke vannet i bekken så ble hun ekstra glad og innså faktisk at ren natur var verd å ta vare på i denne verden som stadig blir mer og mer forurenset.

 

Husk at det er bedre å tenne et lys enn å gå rundt og forbanne mørket. 

post-4220-0-61129800-1438519946_thumb.jp 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Turister-gjor-fra-seg-pa-vei-til-Preikestolen-8113202.html

 

Det står dårlig til på de mest trafikkerte rutene nå. Begrepet "svinesti" blir mer og mer betegnende. 

Ja så var vel denne severdigheten også ødelagt. 

 

Hva med å sette opp toaletter hvor folk putter på en tier og gjør det de må på en sivilisert måte?

Så slipper vi at ruta får navn som en av de mest populære vandrerutene i Nepal som kalles "The pink highway" på grunn av alt rosa toalettpapiret som henger i busker og trær.

Så kan vi ansette rengjøringspersonell som sikkert blir nødt til å kunne kjøre frem til arbeidsplassen sin, og så kan vi like gjerne asfaltere veien helt opp, sette opp gatelys og glemme hele naturopplevelsen.

Da blir det sikkert også klar bane for de som både vil bygge heis opp fra Lysefjorden og helikopterlandingsplass på toppen. 

Og så kan noen bygge suvenirbutikk og overnattingsmuligheter på platået. 

Da skulle vell alt være som de fleste andre siviliserte turistattraksjoner rundt om i verden.

 

Det er en stund siden jeg gikk denne turen, og det blir sikkert en god stund til neste gang.

post-4220-0-21201400-1438589561_thumb.pn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Besseggen i helga. Underveis tenkte jeg faktisk på hvor kjemisk fritt for søppel det var underveis, med tanke på hvilken folkevandring stedet var utsatt for. 

Vel tilbake på Gjendesheim var det klokelig nok av søppelkasser hvor den enkelte til slutt kunne kvitte seg med det de hadde båret med seg ned igjen.

 

I likhet med flere andre overnattet vi med bobil på kaia. At nabobilen "glemte" engangsgrillen fremfor bilen da han dro velger jeg å sette på kontoen for et hendelig uhell. Ettersom han var en likesinnet, så kastet jeg den i søpla for han før også jeg dro... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang en litt spesiell "søppelopplevele". 

Jeg var medlem av en dykkerklubb og en dag kom en mann som hadde bygget om en fiskeskøyte til feriebåt og spurte om vi kunne hjelpe ham å finne igjen et stokkanker som han hadde mistet utenfor Tingholmen, et veldig populært sted for båtturister.

Vi samlet sammen en passe gjeng med dykkere, og en søndag morgen dro vi til Tingholmen for å dykke.

Det lå mange båter her, men det var god plass til vår båt, ok ikke lenge etter ankomst så var vi i vannet.

Det var faktisk ganske overraskende å se sjøbunnen i dette området, Den var mer eller mindre dekket av plastposer i alle farger med søppel + en stein i.

Båtfolket brukte faktisk sjøen som søppeldunk. 

Jeg svømte langs land, på ca. 15 meters dyp, like bak de båtene som lå fortøyd, og plutselig kom en sånn plastpose seilende ned fra overflaten.

Jeg tok posen og svømte opp i håp om å se synderen, men inne i båten satt hele familien og spiste frokost. Ok tenkte jeg, jeg trenger ingen finnerlønn, og så kastet jeg posen tilbake i båten. 

Det siste jeg hørte før jeg sank ned mot bunnen igjen var et dunk når steinen i posen traff dørken i båten.

Jeg satt en liten stund på bunnen og ventet på at posen skulle komme ned igjen, men den gjorde ikke det så lenge jeg var der.

Men vi fant ankeret og eieren var fornøyd.

 

Jeg vet en del mennesker fra gammelt av har brukt sjøen som avfallsplass, og det er sjøfartsmuseene ganske fornøyd med, men selv om våre uvitende forfedre gjorde dette så trenger ikke vi fortsette med det samme tullet. Vi er da vel siviliserte opplyste mennesker, er vi ikke?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Båtfolk er øverst på griselista. Uten tvil. Det er sikkert mye forskjellig der i gården og, men det sier litt at det ble ramaskrik fra foreninga dems da de ikke lenger fikk lov å tømme dassa sine rett i havet på Båhuslenkysten, slik de gjør i norske farvann og har gjort i alle år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange år var vi som bor her på Jæren plaget av at store tankbåter spylte tankene sine og slapp avfallet rett i sjøen når de var langt nok fra land.

Dette resulterte i at det lå klumper av tungolje langs alle de 7 mil med strandlinje som går fra Tungenes og sørover mot Eigersund. 

Dette ble heldigvis forbudt en gang på 1970 tallet, men det er svært få restriksjoner på småbåtene. Der håper vel myndighetene på at folk har vett nok til å ta søppelet sitt med hjem, men det er langt fra alle som gjør dette.

Sist sommer kjørte jeg kanalbåt i Nederland, og der var det gratis tømmeanlegg på hver eneste marina så du slapp å være nervøs for at dassen skulle bli full.

Det var også stor bøter for å tømme andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme mine synder når det gjelder oljeforurensing til havs. På 80 tallet var det en ukultur med at man absolutt skulle spare rederne for penger ved å pumpe sloppvann overbord nattes tid, og jeg var med og gjorde dette selv ved flere anledninger i atlanteren og Indiske hav bl.a.. Ikke crude (råolje), men tungolje.

 

I tidligere tider var jo dette regelen og ikke noe man brydde seg om, men etter at nye prinsipper for behandling av oljerester og mottaksanlegg kom i mange havner ble dette forbudt. Overvåking var det lite av, og man opplevde seg selv som rederiets mann om man sparte de for ekstra havneanløp og avgifter for levering av slopp før verkstedopphold osv.  

 

I dag gjør jeg mitt beste med kildesortering og er medlem av flere miljøorganisasjoner men vet at jeg aldri kan gjøre opp for de ungdommelige tabbene jeg gjorde ved å skulle gjøre en best mulig jobb for rederiet. Men til mitt forsvar kan jeg vel si at det var vanlig å jukse med oljedagbøker og å gjøre dette.. Det er heldigvis blitt andre tider nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte angret jeg flere ganger siste uke at jeg startet denne tråden. For nå kunne jeg ikke lenger falle for fristelsen; å "stikke noe under en stol", for ikke å si en stein.

Og i min iver følte jeg at jeg var farlig nær Øystein Sundes "Kjekt å ha" Om å putte selv en fis på flaske.

Nå gikk jeg ikke så langt, men f eks etter at dojobben var ferdig, nærmest haugla jeg skitten.

Men altfor ofte oppdaget jeg at under de steinene jeg skulle bruke lå det noe helt annet enn organisk søppel, som ble nedbrutt i løpet av kort tid.

I går kom jeg hjem etter 8 herlige dager på Hardangervidda, og ble storligen overrasket da jeg veide inn mitt søppel. 368 gram.

Moralen, ble hvert fall for meg: Det som ellers hadde havnet under en stein eller ti egentlig var lett å bære med seg hjem.

post-6671-0-89012800-1439311332_thumb.jp

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.