Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøskredbrikke


ahb

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Bergans jakkene har en såkalla Recco-brikke på eine arma. Denne er iog for seg effektiv, men man må ha tilsvarende søkeutstyr for å finne frem når uhellet først er ute. Slikt søkerutstyr er utbredt i Alpane og større skisenter rundt i Europa, men i Norge er det ytterst få som sitter med slike søkere eller har kompetanse på feltet. Sist jeg sjekka var det 3 plasser i hele landet som hadde dette utstyret: Trysil, Narvik og det siste kommer jeg ikke på i farta.

Tilsvarende utstyr? Det må da vere de tradisjonelle skredsøkerene som er mest aktuelle for oss dødelige i det ganske land. Her finst et bredt utvalg fra kr. 2000 og oppover. Med disse skredsøkerene kan flere i turfølget ditt spore opp den uheldige som ville bli tatt i et ras tidsnok. Dette skal noe godt gjøres med disse recco-brikkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Sist jeg sjekka var det 3 plasser i hele landet som hadde dette utstyret: Trysil, Narvik og det siste kommer jeg ikke på i farta.

Svalbard er den siste du ikke kom på, som har søkerutstyr til recco-brikker.

Jeg tror også at forsvaret har søkeutstyret som trengs til recco-brikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det mest praktiske med slike brikker, liket kan raskt finnes. Ustyret som brukes til søk bruker for lang tid opp på fjellet. Ifølge statistikken ser det dårlig ut om du blir tatt i skred alene eller med en kamerat. I grupper på tre eller flere er det få dødsfall. Skal du kjøre offpiste er dette ufravikelig standardutstyr: Skredsøker og spade. Søkestang er heller ikke dumt siden det kan være fatalt og grave bare et par meter feil. Hvis du virkelig vil ha gode sjanser er en ABS-sekk det absolutt beste sikkerhetsutstyret. Statistisk er det veldig få som begreves når de har brukt en slik sekk, og man vil helst ikke begraves. Hvis man begraves gir Avalung stor sjanse til å overleve det de fleste dør av når man begraves, mangel på surstoff.

http://sunalp.no/article.asp?w=&x=2281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Disse er vel godproduktene i Ken's innlegg.. :D (bananbeskytter)

tn_bj5by.jpg

Fra spøk til revolver; Det er pussig at ikke Recco-brikkene er mer utbredt - og at det ikke finnes mer kompetanse på å søke etter disse ved norske skisenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man begraves gir Avalung stor sjanse til å overleve det de fleste dør av når man begraves, mangel på surstoff.

http://sunalp.no/article.asp?w=&x=2281

Avalungen fremstår som et flott produkt i følge reklamen, og jeg ser at også du er fascinert av tanken på at man blir tatt av et skred, men ved hjelp av en kunstig lunge kan man puste til hjelpen kommer.

Problem nr 1:

For at avalungen skal fungere må man få tak i et munnstykke som henger utenpå vesten. Dersom man ikke kjører med dette munnstykket i munnen konstant (noe som vil være tungvint), kan dette bli en vanskelig affære i det man kastes rundt i skredet.

Problem nr 2:

Hva skjer når snøen stanser? Thorax (brystkassen) vil som regel komprimeres sammen av den tettpakkete snøen og det blir umulig å puste. I tillegg fylles ofte luftveiene med snø. Dermed er avalungen hjelpesløs.

Den beste måten å overleve et skred på er fortsatt, og kommer alltid til å være å unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Black Diamond og rapporter fra begravde er det ikke noe problem å ta munnstykket i munnen når uhellet er ute. Når man har munnstykket i munnen er det ikke mulighet for å få snø i munnen. Man kan bli pakket så hardt at man ikke har mulighet til å ta åndedrag, men man må fylle lungene med luft i begravningsperioden. Dette fungerer, men man ha "drillet" alt dette mentalt før man setter utfor. Avalung fungerer, men man er fortsatt avhengig av å bli funnet og at noen graver en opp. En ABS-sekk er det ultimate sikkerhetsustyret.

"Fra den første ABS-sekken kom på markedet i 1991 og fram til 2002, er det rapportert inn 49 tilfeller av personer som er tatt av skred mens de hadde en ABS-sekk på seg. Av disse utløste 43 sekken sin. Av disse var: 19 ubegravd, 16 hadde deler av kroppen under snøen, 5 hadde hodet under snøen men ballongene synlige og 2 sekker fungerte ikke pga teknisk feil. Konklusjon: Av 40 tilfeller med utløsning var kun 1disse ikke synlig. dette må betegnes som svært effektivt når man vet at ca 50% av alle som blir tatt av skred uten ABS vil være begravd når skredet stopper."

Rimelig gode odds spør du meg. Desverre er den dyr. Fra ca. 4000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
"Fra den første ABS-sekken kom på markedet i 1991 og fram til 2002, er det rapportert inn 49 tilfeller av personer som er tatt av skred mens de hadde en ABS-sekk på seg. Av disse utløste 43 sekken sin. Av disse var: 19 ubegravd, 16 hadde deler av kroppen under snøen, 5 hadde hodet under snøen men ballongene synlige og 2 sekker fungerte ikke pga teknisk feil. Konklusjon: Av 40 tilfeller med utløsning var kun 1disse ikke synlig. dette må betegnes som svært effektivt når man vet at ca 50% av alle som blir tatt av skred uten ABS vil være begravd når skredet stopper."

Rimelig gode odds spør du meg. Desverre er den dyr. Fra ca. 4000kr.

ABS er absolutt et produkt som bør vies mer oppmerksomhet i framtiden. Jeg kan imidlertid tenke meg et problem som kan oppstå. Rapportene nevnt ovenfor vil jeg tro stammer fra Alpeland, og her kjennetegnes skredene ved at de har en lang transportbane. Dermed har ballongen lengre tid på å fungere på. I Norge forekommer mange skred i trange bekkedaler, hvor ei fonn løsner og begraver vedkommende nedenfor. Det bør derfor ses på om ABS-sekken kan ha noen hensikt i disse tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Det är bara att säga sig enig med många här, Recco är bra för familjen som får liket innan snön har smält. Detta är nästan exakt det svar som jag fått av fjällräddningen i Österrike vid 2 tillfällen(2000 och 2006). Skredsøker, Spade och Søkstang skall alltid vara med. I tillägg tll kamrater som vet vad dom skall göra hvis det sker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Det er vel og bra at det har kommet produkter i det siste som øker sjansene for å bli funnet i et skred. Noen av disse er til og med ganske effektive hvis de blir brukt riktig.

Dessverre skaper de en falsk trygghet hos mange: "Hvis jeg har siste skrik innen skredsøkningsutstyr, kan jeg gå hvor jeg vil i fjellet, uansett skredfare!"

Selv om funnsjansene er større med slikt utstyr, vil uansett sjansene være større for at du blir funnet uten puls. Statistikken viser at størsteparten (den nøyaktige andelen husker jeg ikke) som blir tatt av skred, vil omkomme eller bli hardt skadd av de mekaniske kreftene som vil oppstå i et skred. For de få som overlever selve skredet, vil sjansene for å overleve minske omtrent eksponensielt med tiden før de blir funnet. De fleste blir kvalt eller omkommer av hypotermi.

Derfor bør skredsøkerutstyr ikke bli en unnskyldning for å ta unødige sjanser i fjellet! Det er en sikkerhet i tilfelle uhellet skulle være ute. Utstyret krever også at man må kunne bruke det riktig.

Skredfaren må hele tiden vurderes underveis. Dette krever både kunnskap og erfaring - det finnes faktisk ikke så mange eksperter på skred i Norge (eller verden forøvrig).

Undertegnede er selv ingen ekspert på skred, men jeg prøver å vurdere farene kontinuerlig undervei. Og dersom det ser for risikabelt ut, så tar jeg en omvei eller snur.

Man bør også tenke på de ressurser som settes i bevegelse ved et skredsøk - redningstjeneste, frivillige, helsevesen. Samt at du mest sannsynlig har pårørende som blir skadelidende.

Så moralen bør bli at moderne og "fancy" skredsøkerutstyr ikke kan erstatte fornuften. Vær trygg, følg rygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Først og fremmest må en jo unngå skred og skredfarlige bekkedaler!

Jeg syns det var et link til tyskland til kjøp av ABS-sekk ??

Hvordan ser en så'n ut? Hvor stor er luftballongen på den og hvor sitter den? For eller bak??

Jeg fikk nemlig den tanken at noen av oss har en stor oppblåsbar redningsvest til båt/dykking! Vil den være noe tess ved skred, selvom det vil se helt corny ut med så'n på skitur ??? Det er noe med å flyte opppå skredet??

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.