Gå til innhold
  • Bli medlem

Fenja

Anbefalte innlegg

Hej Fjellforum.

 

Jeg er så sinsyg priviligeret at jeg skal et år til Alta, Finmark, og studere Arktisk Friluftsliv ved UiT.

Jeg har aldrig været så langt nordpå i Norge, og har tiltrods for grundig studie af YR, svært ved at forestille mig hvor koldt det egentligt bliver, - og dermed hvor varmt tøj/utstyr jeg får brug for.

 

Kan det betale sig at kjøbe en dyr vintersovepose, eller kommer jeg til at bruge den så lidt, og synes den er alt for varm, at jeg istedet skal købe en lidt koldere 3-sæson dynpose og bruge sommersoveposen inden i den når det er koldest?

 

Og hvordan er det med brændere deroppe. Jeg har en trangia med gasbrænder, og en wannabe jetboil, men er det i virkeligheden en multifuelbrænder som jeg få mest behov deroppe?

 

Jeg vet det beste ville være at kjøbe deroppe, når behovet opstår, men da jeg jobber på en sportsbutik hjemme, vil jeg helst kunne kjøbe det meste (og dyreste) hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får bare gratulere med et godt valg (jeg er kanskje litt inhabil, siden jeg jobber der du skal studere)  Temperaturen på de utfluktene dere skal på vil kunne variere mellom -30 og +30, alt etter årstidene.  Nå har jo klima-endringene også gjort seg gjeldende her, så også innenfor en periode på noen dager kan temperatur og vær forøvrig variere ganske mye.  Om du vil velge en 3-esongers sovepose med en lettere sommerpose inni, eller en god vintersovepose blir en smakssak. men bare en 3-sesongers- pose blir for lett.  Gass-brenner vil være grei nok i sommer og høsthalvåret, men hvis du ikke vil satse på primus, tror jeg nok multifuel-brennere vil være kjekk å ha.om vinteren.  For øvrig vil jeg anbefale deg å ta kontakt med universitetet, så blir du henvist til noen som kan gi deg gode råd om utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal studere artisk friluftsliv der, så vil du både trenge en god vintersovepose og en brenner som kan brukes i mange kuldegrader :) Nå er selvfølgelig det studiet endra mye siden jeg gikk det for mange år siden, men jeg vil tro de fortsatt lærer bort et variert friluftsliv midt på vinteren (les studieplanen nøye, så får du vel en anelse?), og midt på vinteren blir det skikkelig kalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sørpå trenger vi vintersovepose om vinteren, så du bør nok ha det nordpå også. 

 

En rask kikk på hjemmesiden dems viser følgende for et av fagene:

 

Utstyrskrav: Kandidatene må ha personlig utstyr som: bekledning, ryggsekk, sovepose og liggeunderlag for overnatting ute til alle årstider, skiutstyr til bruk i vinterfjellet, spade, søke-stang, kompass, relevante kart og primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinbrenner er ikke et must. Det er alltids mulig å dele med andre som har. Vinterpose blir et must. Vi hadde -20 grader på det som blir beskrevet som en mild vinter. Du burde ha en 3 sesongspose som dekker vår og høst da dere skal på en del turer tidlig på høsten og våren. 

 

Lurer du på noe annet så er det bare å spørre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Tyin 5-season vinterpose da jeg gikk friluftsliv i Alta, men de siste årene har den bare støvet ned under sofaen, da 3-sesongs pose pluss sommerpose holder fint ned til 20 blå. Nærmer det seg 30 kuldegrader derimot er vinterposen god og ha, med sommerposen inni. Gassbrenner er unødvendig kronglete, i begynnelsen av september i fjor fikk vi 10 minus på kvelden, og jeg angra veldig på at jeg ikke hadde bensinbrenner med meg.

Ja, du kan satse på at de andre i klassen har brenner, slik at dere kan dele, men det er ikke kult å sitte på vinterfjellet å ha bare en brenner hvis noe blir ødelagt. (greide å få hull i slangen på min for et par år siden)

Lykke til med studiet, du får et fantastisk år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Tyin 5-season vinterpose da jeg gikk friluftsliv i Alta, men de siste årene har den bare støvet ned under sofaen, da 3-sesongs pose pluss sommerpose holder fint ned til 20 blå. Nærmer det seg 30 kuldegrader derimot er vinterposen god og ha, med sommerposen inni. Gassbrenner er unødvendig kronglete, i begynnelsen av september i fjor fikk vi 10 minus på kvelden, og jeg angra veldig på at jeg ikke hadde bensinbrenner med meg.

Ja, du kan satse på at de andre i klassen har brenner, slik at dere kan dele, men det er ikke kult å sitte på vinterfjellet å ha bare en brenner hvis noe blir ødelagt. (greide å få hull i slangen på min for et par år siden)

Lykke til med studiet, du får et fantastisk år!

 

 

Sovepose er veldig personavhengig. En 3 sesong kan være så mangt, men de fleste jeg har sett på går ned til rundt -2, -4. Om du klarer å sove i den i 20minus ville jeg fortsatt ikke anbefalt det til noen andre. Ville heller sagt at i Alta bør man ha én 3 sesong og én vintersesong. Trenger ikke sommersovepose. Men igjen, er veldig avhengig av hvor kald du mener du er. 3 sesongern trenger ikke være av den dyre sorten heller. 

 

Selv om jeg elsker gassbrenner og syns den er genialt enkel og lett om vår, høst og sommer ville jeg valgt multifuel. Grunnen til det er at den krever litt mer av deg som operatør, og da er det greit å være vant med hvordan den fungerer når det blir kaldt. Kjipt å måtte lære seg et nytt produkt når du er kald og bare vil ha varme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.