Gå til innhold
  • Bli medlem

Skille mellom bre og klatretau?


kollbjørn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tidligere hørt at man "skal" skille mellom bre og klatretau, fordi bretauet får endel slitasje og vil derfor være anbefalt å ikke bruke til klatretau lenger. Eldre klatretau kan fint gjøres om til bretau osv.

Jeg lånte bort tauet jeg bruker til klatring til en kompis forleden dag, og det ble brukt som bretau. Er det anbefalt at jeg skaffer meg et nytt tau da eller burde det gå fint dersom ikke tauet har synlige skader?

Hilsen Trond :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fint å bruke samme tau til Klatring og bre - i alpint klatreterreng går en ofte både på bre og klatre så en og samme turen.

Men tauet kan bli ganske skittent om en ikke tar vare på tauet ved brevandring. Du må selvsagt vurderer løpende når tauet ikke er egnet til klatring mer, akkurat som du alltid må etterhånden som et tau blir brukt. Det er ikke sikkert tauet lever som klatretau like lenge, men da kan du kjøpe nytt klatretau og deretter ha et tau til dedikerte breturer.

Se etter om der er tydelige skader på tauet, det har vist seg at "stegjerns tråkk", ikke er så kritisk som en trodde i gamle dager - men ser du skalder i strømpen/merker skader i kjernen, da må du kutte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ett bretau brukes hardere og forventes kun å ta lettere fall, så ett avdanke klatretau er å anbefale.

Om man går på snø og fersk is er det ingen problemer å mikse, og klatretau brukes så klart om man skal passere en bre på vei opp for klatring.

Det er ikke ytre slitasje som er problemet, men om man går mye på gammel breis med mye skarpe slipepartikler (breslam) så er det antatt at disse partiklene kan gå gjennom strømpa og påvirke klatretauets egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh... No er der jo ikke sedimenter oppe på breen, bare nede fremfor breen. Med litt erfaring med tauhåndtering er ikke det et problem.

Om du tenker på den svarte bredriten oppe på breen, er dette ikke fra erosjon, det er stort sett organisk materiale som er kommet inn på breen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dels enig RAS:

 

Som sagt - på snø og åpne is flater oppe på breen - ikke noe problem (det blir det samme som isklatring).

I brefall hvor mye av brevandringen foregår og hvor det er avleiringer, sedimenter som slam, sand  og annet mikroskopisk skitt - potensielt problem.

Håndtering på bre - vandring med stegjern, litt slakk i gruppa - alltid lett for å tråkke på tau - potensielt problem, noen få tester har ikke klart å se at klatretauet ble svekket, men det er ikke konklusive tester. 

Sjekke tau etter bruk - potensielt problem - stegjerntråkk synes ikke nødvendigvis på mantel, men kan ha påvirket kjernen eller presset inn partikler, tilsvarende med mikropartikler som har trengt inn i kjernen og som kan ligge å gnage over tid.

Låne bort klatretau - potensielt problem, for klatretau bør man selv ha kontroll over bruk og potensielt misbruk. 

 

Føre var - unødvendig potensiell risiko - ha eget bretau.

 

1. Skal jeg bare gå på bre - bretau (alltid noen i gruppa som ikke har taufokus og da blir det tråkk). Halvtau eller heltau ut fra turtype.

2. Tinde/Fjellklatring med passering over bre - klatretau og da som RAS sier - god tauhåndtering (alltid mindre grupper og med taukompetanse så problem er minimalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt tilgode å sjå, avleiringer av sedimenter som slam (med slam går jeg ut fra du mener silt og leire), sand  og annet mikroskopisk skitt OPPE på isen, også i brefall. Ser heller ikke helt for meg hvordan slike sedimenter, skal klare å vandre fra bunnen av breen og opp på overflaten, men mindre to strømmer møtes, hvor en da gjerne ser mitdmorener. Ellers ser jeg bare sand, stein o.l. som er ført ned på isen med skred.

Tilgjengelig møter jeg mye sand o.l. på klatreture og traverser i fjellet... Opplever primært at tau blir "sølet til" på fjell (her under frem for breen hvor sedimenter ligg på bakken) frem for oppe på breen. Oppe på breen er eneste jeg har set "bre-driten" som selvfølgelig indeholder nået støv, og ellers organiske komponenter - akkurat som en møter i fjellet...

 

Men skulle da gjerne ha set slike avleiringsområder oppe på breen, så om du har bilder - del gjerne!

 

Mht. stegjern, så oplever jeg ikke dette som et problem, med de tester jeg har sett og min egen erfaringer føler jeg meg ganske trygg. Men det er selvsagt aldri bra å tråkke på tauet, hverken på bre eller i fjellet på klatreture.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger jo ikke være enige RAS, og du har sikkert bedre innsikt i de forskjellige definisjoner angående bre. I mitt hode er en bre en stor transportør av saker, og jeg antar som deg, at det meste går ned og ikke opp. Så en antakelse er bidrag fra side/midtmorener, steinsprang, vannsig, flommer og vind. Antagelig er vind en viktig bidragsyter av de mindre materialene. Og at det ila sommeren er en viss form for smelting som gjør at sjiktet legger seg oppå og øker i tykkelse. Du finne mange bilder fra breer i norge som viser dette ved å google litt. Og jeg snakker ikke om organisk materale fra fugler, mose, lav, mikroorganismer og slikt.

 

Jeg deler imidlertid ikke din vurdering når det gjelder sikkerhet. For meg er det å knytte meg inn i ett tau en gjensidig forpliktelse. Tauet er det aller viktigste del i sikringskjeden og da er det 100% sikkerhet som gjelder hva det har vært utsatt for. Og dersom min klatrepartner hadde brukt tauet også til brerangling og sagt at , neida "er ganske trygg på at det er ok", og det ikke er 100% konklusive tester for om stegjern eller slipepartikler/sand ikke påvirker tauet, vel så er det ikke nok for meg. Er livet mitt verdt 1000 kr spart, eller skal jeg risikere min klatrepartner..? Skal vi kun sette en kile på rappel for å spare, den ser jo 100% ut,  skal vi bruke blåtau som rappellslynge, billig og sikkert bra nok. Dette er satt noe på spissen, og jeg kan selvfølgelig gjøre personlige feil og vurderinger, men på utstyr og bruk som er en av de lettere områdene å kontrollere og velge unna risiki, så ser jeg ingen grunn til kompromiss. Ett klatretau koster ikke en kvart gore-tex jakke engang.

 

At du, jeg eller andre praktiserer noe annet, er ikke en generell anbefaling om at det er trygt. Og for nybegynnere som vurderer bruk og leser dette, ser jeg det som vanskelig ikke å komme med "føre var" innsikt. så får det være opp til dem hvordan de selv vil bruke infoen, og om de over tid skaffer seg erfaring når det gjelder å vurdere hva tauet har vært utsatt for og når det ikke lenger bør brukes til klatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.