Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat for 2-4 dagers tur uten mulighet for varmmat


Ann Christin

Anbefalte innlegg

Med marka rett bak husveggen og sykemelding fra en jobb, og sommerferie fra den andre vurderer jeg å ta noen småturer opp i skogen med bikkjene. Pga lite jobbing er det så som så med penger så jeg har ikke mulighet for å kjøpe noe utstyr for å lage varmmat på turen.

 

Men hva kan man ha med for å greie å holde seg oppe så lenge. Kunne sikkert levd på polarbrød og syletøy på hele turen, men greit å kunne varierer litt også! Vann skal jeg alltids kunne skaffe i skogen, og ha med meg, men ser havegryn o.l. må ha varmt vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Polarbrød med meierismør og brun geitost eller makrell i tomat.
Spekepølse og babybel-ost i tortillawraps.
Proteinbarer og sjokolade
Eggerøre (laget ferdig hjemme) og spekemat.
Rester av gårdagens middag i noen form for tupperware.
Forhåndskokte egg (søler ikke ved knusing) og kaviar på tube
Kjeks med syltetøy.

Mat trenger jo ikke nødvendigvis å være varm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarer jeg ikke egentlig på spørsmålet ditt, men det er ikke kostbart å spise varmmat på tur.

 

Nå vet jeg ikke din økonomiske situasjon, men det koster ikke mer enn dette for et godt og funksjonelt kjøkken:

Brenner: Boks med brus/øl - ok, kjøper ikke dette så veldig ofte, så vet ikke hvor mye det koster, men regner med det bør komme under 20 kroner. Slik lages en "Beer can stove":

Trangia 1l kjele - 99 kroner http://www.xxl.no/search?text=trangia+kasserolle+1+0+l+27+g

Lokk: Brettet aluminiumsfolie - 22 kr for en hel pakke om du ikke har det fra før.

Brensel: Rødsprit: - 40 kroner for 1l (fyll det du trenger i tom brusflaske)

Brenselbeholder: Brusflaske - 17 kroner.

Opptenning: Fyrstikker/lighter - 10 kr

 

Totalt: 208 kroner hvis du ikke har noe av dette i hjemmet, men det meste er vanlige husholdningsgjenstander som man ofte ikke trenger å kjøpe. Hvis du bare trenger rødsprit og kjele er det 139 kroner til sammen.

 

Ikke bare er dette billig, men det er ultralett, så du kan mengde deg med de mest trendy lettpakkerne på fjellforum.

 

Hvis du ikke har råd til dette er bål gratis, foruten lighter/fyrstikker om du ikke er bålekspert. En pakke grillpølser med lompe er kjempefin turmat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To-fire dagers tur på sommeren går greit uten og ha med seg turkjøkken. Lag noen spennende matpakker med pålegg som holder seg noen dager i tette poser/bokser. Tørrmelk og frokostblandinger fungerer også greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gode gamle Snurringen kan også spises kald, jeg bruker den selv både varm og kald som pålegg eller rett fra boksen. Turist Proviant er en annen variant, men de er på mindre bokser. Meny/Ultra pleier og ha de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn MÅ ikke ha varmt vann. Går fint med kaldt, det må bare stå litt lengre. Men anbefaler godt med kanel og litt salt. Bare kald grøt kan gjøre en morgenstund ekstra grøssen :)

 

To-tre epler og noen gulerøtter kan være bra som knask. Alt av nøtter likeså. Rødvinspølse og ost gir mye kalorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomimessig har jeg fint råd til å kjøpe meg en gassbrenner. Men å bruke penger på ting som varer bare et par ganger gidder jeg ikke, og siden tiden jeg skal være borte ikke er så lang tenkte jeg at annen mat er mye bedre å dra med seg.

 

Har Finnemarka rett bak meg, så er nok noe mulighet for å tenne opp bål på en odde eller lignende, men holder meg heller til kaldmat! Skal få Rondanestien enten neste år eller året etter så vil heller spare opp og kjøpe skikkelig utstyr til da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si det samme om havregryn...

Spier havregryn med kald melk hver eneste morgen hjemme...

Kaldt vann går også bra...

Melkepulver går bra...

 

 

Men om du kjenner noensomhelst, så er det fullt lovlig å spørre om å få låne turutstyr!

Naboen, arbeidskolegaen, familie, venner...

Kan låne både kokeutstyr soveposer med mere... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men om du kjenner noensomhelst, så er det fullt lovlig å spørre om å få låne turutstyr!

Naboen, arbeidskolegaen, familie, venner...

Kan låne både kokeutstyr soveposer med mere... ;)

 

Hørt rundt, men jeg er vist i et dårlig turmiljø ;) Alt annet er på stell! Både lavvo, tremannstelt og to småtelt i boden, to soveposer, tursekk, klær o.s.v, jeg har bare aldri fått rota meg til kokeutstyr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har ikke tid til å lese hele tråden...

Jeg fikk nettopp i Sverige kjøpt et stykke kjøtt som røkt og tørket. Sikkert holdbar lenge. På Røros får du kjøpt tilsvarende fra reinsdyrhjerte og det smaket godt. Det svenske har jeg ikke åpnet enda. Tror det er biff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest tråden stemmer jeg også for at du investerer i en liten aluminiumskjele. Kjempefint å kunne lage en varm kopp te eller kaffe eller suppe fra pose. Bål kan du ofte tenne i vannkanten eller på fjell hvor det er trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.