Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det mye flått i Nord-Trøndelag og på Helgelandskysten?


Kaisi

Anbefalte innlegg

Annonse

Helgeland er vel omtrent nordgrensen for flåtten. Enkelte steder på Trøndelagskysten er det bra med flått, men ikke på langt nær de mengdene det er rundt Oslofjordsområdet.. Ikke noe å ta på vei for. Bare å dra med bikkja, og plukke dem av om de skulle sette seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mindre flått nå enn for 2 år siden, men den er fortsatt et problem. For 3-4 år siden var det mye (i Brønnøysundsområdet) - og vi fikk respekt for den etter at en del folk ble virkelig syke.

 

Det er lokalt store variasjoner. Jeg ville prøvd å ringe Visit Vega i morgen og hørt. Tlf.: +47 75 03 53 88 / 

Mob.: 479 07 132
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgeland er vel omtrent nordgrensen for flåtten. Enkelte steder på Trøndelagskysten er det bra med flått, men ikke på langt nær de mengdene det er rundt Oslofjordsområdet.. Ikke noe å ta på vei for. Bare å dra med bikkja, og plukke dem av om de skulle sette seg.

Jeg vet ikke hvor mye flått det er i Osloområdet - men som nevnt over er det lokalt mye flått hos oss. Eller det var det frem til i fjor vinter i hvert fall. Jeg bor i Brønnøysund.

1 av 4 flått var bærere av Borreliose der jeg ferdes mest. 

http://www.arctick.no/ er et prosjekt som fikk mye omtale når de drev mest aktivt og de kan sikkert også kontaktes for utbredelseskart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 av 4 flått var bærere av borreliose? Det var mye. En jeg kjenner godt fikk borreliose, og blir aldri frisk - vedkommende er betegnet som varig ufør, og går på sterke medisiner daglig. Ha respekt for flått, den kan være direkte farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er sjansen for å bli smittet hvis man blir bitt av en av disse fire? Jeg får rundt fem-seks flåttbitt i året, finner dem alltid på kvelden etter jeg har vært i utsatte naturområder. Så tror jeg aldri har latt de sitte på meg i mer enn 24 timer, som de sier er sikkerhets tiden før de begynner å utskille spytt i bittet. Peller daglig flått av bikkja, hvor stor er sjansen for at de får borrelåser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Martin HJ

Godt spørsmål. Dyr blir også smittet men hvor farlig det er for hunder er jeg usikker på.

 

Jeg tror det er ganske vanlig å bli bitt av flått uten at man merker det. Jeg har opplevd det selv. De flåttene som man plukker med en gang er ikke farlige, men blir de stående lenge kan de smitte som kjent ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Martin HJ

Godt spørsmål. Dyr blir også smittet men hvor farlig det er for hunder er jeg usikker på.

 

Jeg tror det er ganske vanlig å bli bitt av flått uten at man merker det. Jeg har opplevd det selv. De flåttene som man plukker med en gang er ikke farlige, men blir de stående lenge kan de smitte som kjent ja. 

 

Det er like farlig for hund som for mennesker :/ Har kjent flere hunder som har blitt smittet. Noen har kommet seg etter behandling, noen har blitt avlivet etter misslykkede behandlinger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunder får man vel gjort det man kan med å ta en grundig sjekk på hunden ofte og gir de tablett. Har ikke sett mye til flått i mitt nærområde så langt i år. Dvs jeg hørte om en som hadde fått en...

Virker som det er noe bedre i år der jeg ferdes men kan nok være mye lokal sikkert. Bare ikke la det stoppe deg fra å gå ut. Dusj når en kommer hjem og sjekk mårran og kveld knehas, navle, under armen og bak ører. Og ja i håret kan nok være smart og om en har mye av det. Hørt den ikke liker seg på snauhuer som meg. Takk og lov. Ta ikke lett på det om en blir bitt og ikke dårlig. Kjenner en som ble bitt og ble syk nesten 1år etter. Heldigvis hadde han nevnt det for legen at han hadde blitt bitt og fikk det i papirene sine. han hadde borreliose og gikk gjennom en heste kur og ble frisk etter nesten 3år med behandling. Lurt å notere seg om man blir bitt har jeg blitt fortalt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt litt hysteri rundt flåtten. Jeg plukker selv av meg flått flere ganger i sesongen, og har også hatt bitt som har gitt stor rød ring rundt, uten at det har gitt skader av den grunn. Flere kolleger har også hatt det.

Visst kan flåtten være farlig, men det er viktig å ikke overdrive farene heller.. Det er mye selvdiagnostisering av ulne symptomer som tilskrives flåtten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er første året våre hunder får flått hjemme på egen eiendom. Aldri skjedd før...

 

Jeg tenker at den særdeles milde vinteren og nå store bestanden av rådyr og elg mm. Kan ha en sammenheng med at flåtten nå trives i dette området...

(+ Kyr, Sau, hester osv som går ute halve året?)

(Nord-Trøndelag)

 

Jeg sier ikke at det er mer fått gjenerelt, bare at den kommer til steder det tidligere ikke har vært...

Sjekke hunden og fjerne flått om det er snakk om en 3-4dagers. ikke nødvendigvis nødvendig med full behandling med expot osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lompa, flåtten er hauset opp av sensasjons-pressen med oppslag som "Nå kommer morder-flåtten".

Jeg har hatt på meg et hundretalls flått uten å ha pådratt meg noe skadelig. 6-8 bare hittil i år.

Men jeg synes likevel at dette har tatt vekk noe av gleden ved å være i skogen i lokalområdet. Det er deilig å komme til flåttfrie områder (dvs opp i høyden) hvor jeg kan ligge i lyngen uten å foreta full kroppsundersøkelse etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig en sammenheng mellom antall rådyr, elg osv i forhold til flått? Jeg fikk forklart av en kar at flåtten foretrekker disse dyra som verstdyr og bare unntaksvis angriper oss mennesker. Det vil si at den først blir skikkelig rabiat/desperat når vertsdyrene fjernes. Om man fjerner vertsdyrene helt i flere år vil man også miste flåtten, men i mellomtiden blir det da verre for oss mennesker.

 

Det var litt for mange i min omgangskrets som fikk påvist Borreliose til at jeg vil kalle det massehypokonderi :)

Det varierer mye fra sted til sted - det kan jo være mye flått uten at det er mye borrelia. Jeg har selv fått flått i år og om jeg hadde fått en rød ring rundt hadde jeg ikke tatt så lett på det - ref fakta om sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst er borreliose farlig, det skrev jeg også, men den selvdiagnostiseringen er ikke bra.

Jeg tok selv såpass alvorlig at jeg tok en test, og fikk ikke påvist borreliose. Testet meg hos helsevesenet og ikke hos en av de klinikkene som bruker overfølsomme testmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode råd og tips. Jeg valgte å flåttbehandle min hund etter råd fra en dyreklinikk i Brønnøysund. Mitt reisefølge behandlet ikke sine. Vi var i området nær Røyrvik og deretter Vega. Så langt er kun en flått oppdaget på en av mine venners tre hunder. 

 

Ellers: Turen var kjempefin :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag bor i ett område med mycket flått. Stockholms skärgård. Använder alltid fästingmedel på hunden (halsband,salva tabletter finns på apoteket) och har vaccinerat familjen mot TBE. (rekommenderas, har bekanta som fått men efter TBE smitta) Har själv drabbats av borrelia som krävde en kraftfull penicillinkur . Numera gäller alltid antifästingmedel  vid vandring i skog och högt gräs. Ett medel som jag provat är Bionim med gott resultat. http://bionim.com.cust.linux5.globalinn.com/

Medlet har fått tillstånd att säljas i Norge 2013 och kan beställas via nätet. Hoppas detta är till nytta

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.