Gå til innhold
  • Bli medlem

Amatør på tur


Meobgood

Anbefalte innlegg

Har et enkelt spørsmål med et vanskelig svar, ikke så mye fjelltur emne men det går på friluftsliv.

 

Er ikke mye til friluftsmeneske selv, men ønsker å bli det.
Har fantastiske barndomsminner om telt og fisking osv, og nå vil jeg starte med dette som voksen å la guttungen på 4 år få disse barndomsminnene.
Siden jeg ikke er så turvant så har jeg søkt på nett på hva som trengs for en tur, og mye svar får man men føler ikke jeg finner et svar som er komplett nok!

derfor har jeg valgt å poste på dette forumet!

Har planlagt å ta en 1-3 dagers tur med gutn på 4 år, og en gravid samboer.
Vi begynner i det små da vi ikke er turvant derfor jeg sier 1-3 dager litt avhengig av hvordan gutn tar det, om det ikke faller i smak drar vi bare hjemover..
Turen som vi har planlagt er en liten spaser tur på 2-3 km like ved et vann der vi skal campe i 1-3 dager
Vi ønsker å fiske og campe med telt.
Spørsmålet er som følger:

Hva trengs for en 3 dagers camping tur?
Kom gjerne med en checkliste som jeg kan handle etter, og er intresert i å vite ALT nødvendig på en slik tur.
inkl. hva som trengs for å fiske med mark og dupp, kom gjerne med forslag til aktiviteter og finfin turmat etc.
er skikkelig amatør på tur så alt av info er god info :)
på forhånd takk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden dere skal gå relativt kort kan dere ta med dere mer enn dere trenger, egentlig. Jeg kan vel i grunn skrive hva vi tok med på våre familieturer da jeg var liten:

Telt, liggeunderlag, sovepose.

Mat (brød, pålegg, gryterett, snacks osv)

Førstehjelpskitt og hodepinetabletter

Fiskeutstyr (stang, snelle, ekstra nylon, mark, markkrok, spinnere/sluker, dupp, kniv til sløying)

Bestikk og mattilberedningsutstyr, kan også ta med gassbrenner, eller bare lage mat på bålet.

Dopapir

Myggmiddel

Ekstra klær (undertøy, sokker, vind/regntøy)

Ang mat så er jo Real turmat greit, men tror ikke jeg var en stor fan av det da jeg var 4 for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølser er jo en slager for barn, voksenversjon for de andre:)

Potetstappe er enkelt og.

Så stort telt som du kan bære, jeg hadde lavvo.

Kjøp myggnetting som henger fra 1/2 punkter i taket, og heng den fra midtstanga (hvis du ikke har innertelt da)

Bål er en god aktivitet (såfremt du ikke brenner ned skogen:) )

Legge et strå i maurtua og smake på strået etterpå er spennende for småtroll.

Lage/steike pinnebrød.

Etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du ønsker å gi barnet ditt disse minnene! Jeg hadde samme barndomsopplevelsene som deg, men ikke før i voksen alder tok jeg opp interessen igjen. Ungene mine på 5 og 7 år elsker å være ute på tur!

 

 

Siden dere skal gå relativt kort kan dere ta med dere mer enn dere trenger, egentlig. Jeg kan vel i grunn skrive hva vi tok med på våre familieturer da jeg var liten:

Telt, liggeunderlag, sovepose.
Mat (brød, pålegg, gryterett, snacks osv)
Førstehjelpskitt og hodepinetabletter
Fiskeutstyr (stang, snelle, ekstra nylon, mark, markkrok, spinnere/sluker, dupp, kniv til sløying)
Bestikk og mattilberedningsutstyr, kan også ta med gassbrenner, eller bare lage mat på bålet.
Dopapir
Myggmiddel
Ekstra klær (undertøy, sokker, vind/regntøy)

Ang mat så er jo Real turmat greit, men tror ikke jeg var en stor fan av det da jeg var 4 for å si det sånn :)

 

Signerer denne her, pluss solkrem! Hvis du ikke har telt, og dere har en til på vei nå, burde dere kanskje gå for en som kan romme dere alle på sikt. Vi har en lavvo, og er glad i den på slike turer som du nevner. Vi er da fire, og har god plass i den. Men det fins andre gode telt også.

 

Mat: Real turmat er alltid greit, da slipper du å bruke tid på matlaging når dere er ferske også. Og guttungen syns nok Real er like så spennende som pølser, særlig om han får være med og kjøpe selv. Og ikke er skeptisk til ditt og datt i maten. Men tomatsuppe med pølser og makaroni er også en slager her. Det går an å lage ferdig hjemme, og ta med på termos, evt varme opp der borte. 

Knekkebrød bruker vi nesten alltid, sparer en del vekt og plass. Vi bruker pålegg som makrell i tomat på tube, baconost, peanøttsmør, gomme (og det elsker ungene). 

Sist hadde vi med ferdig blandet mel til pannebrød. Hadde oppi vann, og blandet til en deig. Stekte små brød i panna på stormkjøkkenet. Kjempegodt.

 

Vi er glad i stormkjøkken med gassbrenner til. En medium gassbeholder holder nok til dere, hvis dere bruker den til hvert måltid er det greit å ha en i reserve. 

 

Tips: Ta med litt zalo på en liten flaske. Klipp opp en liten skrubbesvamp og ta den med til oppvasken. Du får kjøpt bittesmå tannkremtuber/såpeflasker/flasker til oppbevaring av feks såper osv på apoteket.

 

Planlegg maten, skriv ned hva dere skal spise, til alle måltider. Og ha noen rett i koppen som ekstramat.

 

Hvis ikke din gravide kone kan bære så mye, kanskje du kan bruke trillebår, eller gå to runder. Men du unngår nok det ved å være litt bevisst på pakkingen.

 

Når det gjelder aktiviteter, så er bare det å være ute i naturen nok for de fleste unger...men la han prøve seg med spikkekniven, mens du sitter ved siden av og viser ham. Dere kan klatre i trær, bade, fiske...kanskje han kan få sin egen barnestang? Kaste stein er alltid en slager, plukke bær, se etter sopp...naturen ordner som regel selv opp med aktiviteter. :)

 

God tur, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å helle en Toro-pose med pannekakerøre oppi en brukt melkekartong (vasket og oppbevart i kjøleskap), da er det bare å helle vann oppi når du skal lage de (brenn opp/brett kartongen etterpå), da slipper du oppvask.

(1,75 liter kartong til familiepose, 1 liter til vanlig pose)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at noen anbefaler lavvo. Jeg har en lavvo som jeg hadde med på biltur i sommer. Den var ekstra sikring siden vi ikke hadde forhåndsbestilt hotell.

Men hvis lavvoen skal være med på tur uten bil må det nok bli kano. Den er alt for tung for sekken og i hvert fall hvis det er med små barn. De bærer ikke noe selv og av erfaring vet jeg at de tyngste tingene havner i pappas sekk.

Finn deg et greit firemanns telt som ikke veier for mye, ca. et kilo pr. person. Det blir 4 kilo + -.

Til å begynne med så mener jeg at du ikke trenger et telt til flere tusen kroner. Til en lien kosetur på to til tre dager kommer du langt med f.eks. et billigtelt fra Jysk, Biltema eller Clas Ohlson. Et av mine første telt kom fra Ellos og ble brukt i fjellet både sommer og vinter i mange år.

 http://jysk.no/hage/telt/telt-nordmarka-4-personer-open-air

Så kan du f.eks. kjøpe deg en tarp. Den koster ikke så mye og vekta er heller ikke så avskrekkende. Denne vil kunne gi deg et tørt uteareal hvis det skulle begynne å regne. 

http://www.magasinet.no/search.aspx?searchstring=tarp

 

Er det mye løvskog der du planlegger tur så er det stor fare for mygg. Ta med en mygghatt til hver av deltagerne. Den koster ikke så mye og hjelper veldig mot myggen. Hvis det er fargeforskjell på myggnettet så velg det som er mørkest. Det er det mørkeste nettet som er best å se gjennom. (Birøktere bruker helt svart nett på beskyttelsesdrakten.)

 http://www.magasinet.no/bekledning/hodeplagg/dovrefjell-mygghatt-knottsikker

 

Mat:

Bortsett fra matpakker med ferdigsmurt brødmat så er pannekaker ofte en sikker vinner hos barn. Bruk den som kommer i pulverform i en pose. Bland pulver og vann i en melkekartong eller plastflaske og rist til alt er blandet. Tilsett litt ekstra sukker og når du steker dem så drysser du litt ekstra sukker på den stekte siden mens side to steker. Så bretter du den i fire og legger den på en tallerken.

Pølser er også ofte en sikker ener. Jeg har alltid brukt Gilde sine kjøttpølser fordi de er desidert best. Grillpølser egner seg desidert ikke til bål og pølse på pinne.

Mange vil kanskje være uenige i dette, men det er bare fordi de ikke har prøvd alternativet. Grillpølser knekker eller sprekker og faller av pinnen og ned i bålet, og så smaker de som regel ingen ting.

Det finnes noen pølsmakere som lager pølser med syntetisk skinn. Unngå disse, skinnet sprekker og smelter seg fast til innmaten i pølsa.

Kjøp Gilde kjøttpølser og stek dem over glørne til skinnet sprekker og blir sprøtt. Disse pølsene er en sikker vinner. 

I stedet for poteter kan du lage potetstappe fra pose. Denne er hos meg klassifisert som nødrasjon. Selv om du kjøper den som bare skal tilsettes vann så smaker den ikke noe særlig.

I stedet for potetstappe så kan du ta med Ris eller potetchips. Jeg liker best Sørlandschips, men her kan du velge hva som helst bare det er laget av potet. (Ikke alle typer er laget av potet. Noen er laget av en eller annen melblanding og her vet man aldri hva man får. (I legoland lager de til og med pom frittes av mel og vann. Trist for de som ikke tåler gluten og blir syke. Ingen info på utsalgsstedene.)

 

Til pannekaker er det ofte en fordel med en tykkbunnet stekepanne eller en gammeldags støpejernspanne. Turpanner er ofte så tynne at de blir alt for varme like over flammen på primusen og så vidt passe varme rundt kanten. Det hjelper å redusere flammen på primusen eller å løfte panna litt opp fra flammen.

 

Hvis du skal fiske med din sønn på 4 år så holder det som regel med en stang. Du kan ta med en stang til deg selv, men du vil sannsynlig vis ikke få brukt den så mye bortsett fra etter at junior har sovnet.

Til meitefiske trenger du en enkel stang med snelle og sene. En dupp som er tung nok til at du får kastet den et stykke ut. Markkrok og meitemark, og en god dose tålmodighet. Kast ut og sitt og vent til duppen forsvinner, da er det som regel fisk og du kan sveive den inn.

Ellers så fisker spinnere og små sluker veldig bra. Bare pass på at vekta på slukene passer til stanga. Slukvekta står på stanga like ovenfor håndtaket.

 

God tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for en sånn fancy tarp som koster altfor mye til å svi høl i med gnister så kan du kjøpe en 3mX4m stor presenning til 80-90kr på biltema ol steder + 25m flaggstangline (eller tilsvarende line i 25-30m) denne kapper du i 4 like deler og fester i hvert hjørne av presenningen. Har brukt detta i alle år. For delen med tarp eller presenning som gapahuk er at en ikke trenger å gå berserk på skauen for å lage seg en gapahuk da tauet holder taket oppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite ekstra tips fra en far som har gått mye på tur med små barn.

Barn blir mye fortere trette i viljen enn i beina. Unngå å gå på vei. Velg stier og litt ulendt terreng og husk "bensin".

Små barn går ganske langt på en sjokoladebit, en seigmann eller lignende. Kinderegg er også bra som belønning mens far setter opp teltet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips REs, men ikke enig i pølsekritikken din ;) Vi bruker stadig pølser og de billigste er ofte de beste. Kylling+kalkunpølsene bruker vi mye, og surrer gjerne bacon rundt til oss voksne. Namnam! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips REs, men ikke enig i pølsekritikken din ;) Vi bruker stadig pølser og de billigste er ofte de beste. Kylling+kalkunpølsene bruker vi mye, og surrer gjerne bacon rundt til oss voksne. Namnam! 

Med fare for å starte en pølsediskusjon, men like vel:

Jeg var kanskje litt for bombastisk når det gjelder pølsene, men etter å ha vert speiderleder noen år så har jeg nesten ikke vert på en eneste tur ned speiderunger og grillpølser uten at flertallet av pølsene har fått en helt annen skjebne enn de de var tiltenkt. De sprakk eller knakk i to både før og etter at de kom over varmen og de som ikke endte sine dager i bålet endte opp som dekorasjon i lua eller på jakken, kastevåpen eller mat til måkene.

Når det gjelder kylling, uansett hvilken form, så unngår jeg dette hvis mulig.

Jeg har hatt diverse rare jobber, spesielt da jeg var student. Jeg vet hvordan kyllingene lever og jeg vet hvordan de dør og er klar over faren for salmonellasmitte når rått kyllingkjøtt tilberedes på mitt kjøkkenet, og derfor blir det ikke så mye kylling på meg.

Men selvfølgelig finnes det andre pølser enn Gilde sine som er gode. Jeg har en fetter som nesten hele sitt yrkesaktive liv har drevet en liten slakterbutikk hvor han laget pølsene selv, og hver gang vi passerer denne butikken, hovedsaklig i forbindelse med ferie, så må jeg innom for å hente med meg litt pølser og diverse andre godsaker.

Pølser koster vel ca. 50 kroner kiloet, men hvis du er villig til å legge til noen tiere så får du en indrefillet av gris til ca 100 + +  pr. kilo (Ca. 40,- i Danmark)

Denne kan surres med bacon og stekes enten i stekepanne , stekeovn eller på grill, og tar du med litt rødvinssaus så har du et herremåltid uten like.

Ja, jeg vet at det er en del mennesker som ikke spiser svinekjøtt, men det er bare fordi de ikke har forstått at vi ikke lenger lever i den tiden som bibelhistorien omhandler, men i år 2015 og faren for trikiner i svinekjøtt er mikroskopisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller har reumatiske plager.

Ja jeg vet at det finnes diverse sykdommer og plager hvor man skal holde seg unna forskjellige typer mat.

F.eks. hvis man har podagra (urinsyregikt) så har jeg hørt at man blant annet bør unngå rødt kjøtt og rødvin, men jeg tror ikke at alle de som ikke spiser svinekjøtt lider av en eller annen sykdom, ja så fremt man ikke velger å innlemme religion i samlingen av psykiatriske lidelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan muligens være miljøpåvirkning, siden @REs og jeg er vokst opp omtent samtidig og på samme plass, men REs er så avgjort inne på noe når det gjelder pølser.

 

Jeg liker ikke fisk - har pølser i akvariet.  Og de beste er Gildes middagspølser.

 

(Var det et innlegg i pølsediskusjonen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs: Ja, du har et poeng når det gjelder kylling og deres stakkars levevis. Det er vel ikke noe bedre med mye av det andre kjøttet vi har til rådighet her i landet...

 

Har prøvd både hjemmelaget pølse og "roll" som du skriver om, veldig godt det.

 

Det er bare det at i tidsklemma og så videre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite ekstra tips fra en far som har gått mye på tur med små barn.

Barn blir mye fortere trette i viljen enn i beina. Unngå å gå på vei. Velg stier og litt ulendt terreng og husk "bensin".

Små barn går ganske langt på en sjokoladebit, en seigmann eller lignende. Kinderegg er også bra som belønning mens far setter opp teltet.

Kan skrive under på dette. For mange år siden gikk jeg og en kamerat mot Blåfjellenden med guttene våre. Og etter ett par timer begynte klagingen. De var trøtte, de hadde vondt , de frøs og jeg må si at jeg begynte å bli bekymret . Syntes synd på dem og tenkte vi var dårlige fedre som utsatte dem for dette. Helt til vi kom så langt at vi så hytta noen hundre meter framme. Da begynte guttene å løpe for å se hvem som kom først fram av dem. Vi fedre sakket håpløst etter. Jeg lærte en lekse der. Unger synes det er kjedelig å bare gå. Men de blir ikke nødvendigvis utslitt før oss voksne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs: Ja, du har et poeng når det gjelder kylling og deres stakkars levevis. Det er vel ikke noe bedre med mye av det andre kjøttet vi har til rådighet her i landet...

 

Har prøvd både hjemmelaget pølse og "roll" som du skriver om, veldig godt det.

 

Det er bare det at i tidsklemma og så videre....

Nå skal jeg være litt forsiktig så jeg ikke gjør denne tråden til en diskusjon om mat og dyrevelferd, men vi mennesker er litt rare. Selv har jeg problemer med å kjøpe norsk kylling, men tar gjerne dansk eller tysk svinefillet til halve prisen av hva den koster her hos oss selv om jeg vet litt om hvordan den produseres i f.eks. Tyskland. Norske grisefjøs kjenner jeg til fra flere år med sommerjobb på norsk bondegård, men jeg vet også litt om hvordan grisen har det i Tyskland, og det er langt fra den virkeligheten vi kjenner her i Norge.

Men det er pengene som rår og derfor har vi fått et landbruk som er styrt av penger og ikke av følelser.

Et av de verste eksemplene er vel Belgisk storfeproduksjon. Dyr som er avlet så langt bort fra naturen at de ikke en gang klarer å produsere avkom på normalt vis,

post-4220-0-62273500-1437813502_thumb.jp

 

Jeg er ofte innom Rema 1000 og kjøper indrefillet av storfe som er produsert i Uruguay eller Argentina. Både på grunn av prisen, men også fordi jeg tror at disse dyrene har det mye bedre enn våre den tiden de lever.

post-4220-0-79477700-1437813907_thumb.jp

 

Kanskje ikke det den norske bonden ønsker, men som sagt, det er pengene som rår.

http://en.mercopress.com/2009/12/20/new-york-times-praises-the-quality-of-uruguayan-beef-from-grass-fed-cattle

http://www.bbc.com/news/world-latin-america-30210749

 

I et forsøk på å rette opp skjevheten i denne tråden kan jeg komme med en oppskrift på turmat som er like enkel og smaker like godt både hjemme og på tur.

Et passe stykke indrefillet (mørbrad) fra storfe skåret i tynne skiver.

Diverse grønnsaker, ta hva som helst som du liker og helst rotgrønnsaker og kutt disse i strimler eller tynne biter.

Så kjøper du en av disse utenlandske sausene som kommer ferdig i poser eller flasker. Personlig liker jeg godt østerssaus og gjerne med litt tilsetning av honning.

Kjøtt og grønnsaker kan kuttes opp hjemme og pakkes i plast eller vakumpakkes. (Vakuumpakkede grønnsaker produserer en del gass så ikke bli overrasket om de vakuumpakkede grønnsakene ikke er vakuumpakket når du lommer frem.)

Kjøttet holder seg også bedre hvis det stekes hjemme, men det holder fint et par dager i sekken selv om det er rått.

 

Stek kjøttet raskt i en varm stekepanne og legg det til side. (Ikke stek det for mye.)

Stek grønnsakene raskt i olje i en varm stekepanne og bland alt, kjøtt og grønnsaker i en gryte.

Tilsett sausen.

Smak til med salt, sukker (honning) og pepper. 

 

Serveres med ris eller nudler.

post-4220-0-52474800-1437814892_thumb.jp

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.