Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Niak 1,5


RuneH

Anbefalte innlegg

Annonse

Vet ikke helt assa... Det ser fint ut, men det faller litt mellom to stoler, føler jeg. Som solotelt kunne de ha lagd et Unna med tynnere duk og litt smalere, evt asymmetrisk, innertelt, så hadde man hatt et lite fortelt samtidig som man kunne holdt innerteltet unna (!) regnet når døren var åpen. For to har de jo Rogen fra før.

 

Er jeg unødvendig negativ nå? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge spekulert på om jeg skulle kjøpe Unna - og spekulasjonene mine fortsetter vel ennå en stund...

 

Niak ser ut til å være et flott og lett alternativ, men jeg tror jeg vil avvente andres erfaringer med ventilasjon og vindbestandighet før det eventuelt kan klatre mot toppranking på siklelisten.

 

Det mest ideelle for meg, tror jeg pt må være Unna med skjevplassert halvt innertelt, jfr dette innlegget. Hilleberg burde virkelig laget noe sånt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å bytte ut mitt Ringstind Light i et telt som lar seg sette opp selvstående.

Jeg antar dette også har rettere endevegger som gir mer romfølelse og mindre blafring i teltduken. Jeg har flere stisyklings turer ila sesongen i Gautefall-område, hvor underlaget stort sett består av blankskurt granitt. Det er totalt unødvendig å ta med pluggposen i dette område :no:

Slik ser en typisk Gautefall camp ut :

Ringstind_zpsjymiyuse.jpg

 

Jeg har kikket lengselfullt på Hilleberg Unna flere ganger, men klarer ikke å svelge vekten på over 2kg. Det hadde kanskje vært akseptabelt i sekken, men festet på sykkel er det for mye.

Det finnes diverse amerikanske selvstående alternativer, men disse er stort sett av typen hvor innerteltet settes opp først, og ytterteltet festes over etterpå. Skeptisk..

 

Jeg synes Niak 1.5 ser lovende ut. Det blir uansett ikke før neste vår dette blir aktuelt, siden dette er et 3-sesongs telt som skal lanseres neste år.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Oppdatering fra Hilleberg:

"We have decided to upgrade the new Niak to the Kerlon 1000. This will make the tent slightly stronger, only add 100 grams to the tent's packed weight, and lower the price a little. We are still hoping to ship in early 2016"

Kerlon 1000 er samme duk som Rogen/Anjan.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto det slik at Kerlon 600 duken ble for problematisk å sy. Min erfaring så langt med Rogen er at ventilasjonen er god. Jeg synes dog duken er rimelig tynn, men sammenligningsgrunnlaget er min gamle Keron. 

Siden duken er trukket opp på Niak tipper jeg at ventilasjonen burde være tilfredstillende, men det blir jo ren gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
4 hours ago, Bjørja said:

Noen som har prøvd Niak?

Jeg har i allefall kjøpt (2 stk) ;-) 

Teltet ble slått opp sammen for sammenligning med Unna i butikk siden jeg egentlig hadde bestemt meg for å kjøpe Unna, har veldig god erfaring med det fra før.

Har det ikke foran meg nå siden jeg er på jobb, men kan fortelle litt av hvorfor jeg valgte Niak.

Plassmessig føltes innerteltet litt romsligere enn unna, kortveggene er litt brattere.

Jeg kommer til å sette pris på det lille forteltet.

Stengene er like sterke som i Unna, stangkanalene er i solid materiale så selv om ytterduken virker litt skjør har alle stresspunkter god styrke, burde gå fint med vinterturer i skog.

Ventilasjonen er jeg litt spent på, men når jeg ser hvor høyt over bakken ytterteltet er kan jeg ikke skjønne annet enn at luftstrømmen blir god. Tror ikke det er dårligere enn Unna.

Gulv i innertelt har god høyde så selv om det regner horisontalt tror jeg det vil være tørt innvendig.

Målt vekt uten merkelapper og bruksanvisning er 1762 g.

Enkelt og raskt å slå opp, bruker under 3 minutter fra pakket til det er klart til bardunering.

Jeg er ganske varsom med tinga mine så jeg regner med å ha Niak'en i lang tid. Er du litt røffere med tinga er nok Unna (eller noe annet) å foretrekke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎16‎.‎07‎.‎2015 at 8.25, Geir68 skrev:

Jeg har lyst å bytte ut mitt Ringstind Light i et telt som lar seg sette opp selvstående.

Jeg antar dette også har rettere endevegger som gir mer romfølelse og mindre blafring i teltduken. Jeg har flere stisyklings turer ila sesongen i Gautefall-område, hvor underlaget stort sett består av blankskurt granitt. Det er totalt unødvendig å ta med pluggposen i dette område :no:

Slik ser en typisk Gautefall camp ut :

Ringstind_zpsjymiyuse.jpg

 

Jeg har kikket lengselfullt på Hilleberg Unna flere ganger, men klarer ikke å svelge vekten på over 2kg. Det hadde kanskje vært akseptabelt i sekken, men festet på sykkel er det for mye.

Det finnes diverse amerikanske selvstående alternativer, men disse er stort sett av typen hvor innerteltet settes opp først, og ytterteltet festes over etterpå. Skeptisk..

 

Jeg synes Niak 1.5 ser lovende ut. Det blir uansett ikke før neste vår dette blir aktuelt, siden dette er et 3-sesongs telt som skal lanseres neste år.

Geir

Hva med for eksempel Helsport Trolltind Superlight 2, ca.1,5 kg komplett og selvstående.

 

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Friluft/Telt-og-lavvo/Fjell-tur-telt/Helsport-Trolltind-Superlight-2-blaa-tunneltelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/21/2016 at 1:07 AM, MortenG said:

Jeg har i allefall kjøpt (2 stk) ;-) 

Teltet ble slått opp sammen for sammenligning med Unna i butikk siden jeg egentlig hadde bestemt meg for å kjøpe Unna, har veldig god erfaring med det fra før.

Har det ikke foran meg nå siden jeg er på jobb, men kan fortelle litt av hvorfor jeg valgte Niak.

Plassmessig føltes innerteltet litt romsligere enn unna, kortveggene er litt brattere.

Jeg kommer til å sette pris på det lille forteltet.

Stengene er like sterke som i Unna, stangkanalene er i solid materiale så selv om ytterduken virker litt skjør har alle stresspunkter god styrke, burde gå fint med vinterturer i skog.

Ventilasjonen er jeg litt spent på, men når jeg ser hvor høyt over bakken ytterteltet er kan jeg ikke skjønne annet enn at luftstrømmen blir god. Tror ikke det er dårligere enn Unna.

Gulv i innertelt har god høyde så selv om det regner horisontalt tror jeg det vil være tørt innvendig.

Målt vekt uten merkelapper og bruksanvisning er 1762 g.

Enkelt og raskt å slå opp, bruker under 3 minutter fra pakket til det er klart til bardunering.

Jeg er ganske varsom med tinga mine så jeg regner med å ha Niak'en i lang tid. Er du litt røffere med tinga er nok Unna (eller noe annet) å foretrekke.

Hvor lang er du? Hva slags liggerunderlag bruker du? Opplever du liggelengden som grei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.3.2016 at 9.34, qwer993 skrev:

Blir ikke arealet i yttertelt i realiteten redusert når teltduken trekkes høyt opp for ventilasjon (skjørt-ventilasjon)?

Godt poeng. Trekker man duken litt opp blir jo det faktisk brukbare arealet noe mindre under nedbør. Rent faktisk mister man bare areal når det regner, men rent praktisk hele tiden fordi man vet jo ikke kan vite (særlig) sikkert om det blir regn i løpet av natten eller ikke.  Tør man da la skoene stå helt ute ved "skjørtekanten" om natten (osv)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, finnjpedersen skrev:

Hva med for eksempel Helsport Trolltind Superlight 2, ca.1,5 kg komplett og selvstående.

 

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Friluft/Telt-og-lavvo/Fjell-tur-telt/Helsport-Trolltind-Superlight-2-blaa-tunneltelt

Observerer at liggelengden i Helsport Trolltind Superlight er 210cm, i Hillebergs Niak er den 220cm. Niak har fortelt,Trolltind har ikke. I Trolltind kan du ligge på mage å lage mat ut åpningen - når det er vær til det,  I Niak får du ligge på siden og lage mat i forteltet, om du da ikke ligger på langs med overkroppen ut av forteltet  (eller ikke, om du er kortvokst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, zimwalker said:

Godt poeng. Trekker man duken litt opp blir jo det faktisk brukbare arealet noe mindre under nedbør. Rent faktisk mister man bare areal når det regner, men rent praktisk hele tiden fordi man vet jo ikke kan vite (særlig) sikkert om det blir regn i løpet av natten eller ikke.  Tør man da la skoene stå helt ute ved "skjørtekanten" om natten (osv)?

Forteltet går nesten helt ned. De tre andre sidene er høyere over bakken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Kanskje Helsport kunne "overtales" til å produsere en Niak løsning med utgangspunkt i Trolltind superlight 2. Hadde Trolltind kommet med fortelt og inngang på langsiden da hadde jeg kjøpt et telt til.

Du beskriver Reinsfjell 2 SL, men den har fortelt/inngang på begge sider da ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Du beskriver Reinsfjell 2 SL, men den har fortelt/inngang på begge sider da ;-)

 

Reinsfjell har vel 3 stangbuer og som du sier 2 fortelt/innganger, men Trolltind med sine to stangbuer blir lettere og vil ha mindre volum,  tror det kunne blitt et kjempetelt hvis Helsport lager en Niak konkurrent Gir god morgenstemning å kunne åpne opp "langsia" mens frokosten forberedes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg kanskje vanskelig, men er det noen som vet hvordan dette teltet vil oppføre seg på høyfjellet? Da tenker jeg på hvordan det vil takle vind. Hilleberg selv er veldig vage på hva Yellow Label- serien tåler. Sikkert for å ikke ta seg vann over hodet, forståelig nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.