Gå til innhold
  • Bli medlem

Vask av Norrøna Recon Synkroflex


Borkr

Anbefalte innlegg

Hei!

Var på en 5-dagers forrige uke, hadde pakket sekken ganske kompakt. Litt hermetikk o.l. inni mellom andre saker. Første som møtte meg når jeg skulle slå opp camp var fuktighet inni sekken, første tanken var at vanntanken hadde sprukket, men det kjentes ikke ut som vann. Det var litt oljete og rødt - F*** en boks makrell i tomat hadde åpnet seg. Sikkert grunnet varmen og trykk mot boksens flate/lokk. Tømte sekken, tørket det jeg kunne se og håpte på det beste. 

 

Neste morgen, og resten av turen, hadde jeg alltid en svak duft av tran da jeg tok på meg sekken eller gikk inn i forteltet. Da jeg kom hjem tømte jeg sekken og lot den stå å lufte. Det meste av lukten forsvant, men allerede etter første tur (litt fuktig) deretter kom lukten like sterkt tilbake.

 

Jeg har vel ikke noe valg, og bør vel (burde tidligere) ha gitt sekken en real vask. 

 

 

 

 

Jeg har aldri vasket en Recon-pack, og lurer på hvordan dette bør gjøres, både med tanke på å få fjernet lukten av tran, men også hvilket vaskemiddel/såpe som bør brukes. Det eneste som står på nettsiden til Norrøna er håndvask i badekar og temperatur på omtrent 40 grader. 

 

Noen som har erfaringer å dele på dette emnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville brukt et mildt vaskemiddel i vannet, ala Milo, og lagt den i bløt ganske lenge. Så lufttørke skikkelig.

For mange år siden gikk det hull på en pose med fisk jeg skulle ha med ned fra fjellet. Sekken stinket skikkelig da jeg prøvde å skylle den. Milo gjorde jobben den gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Vil legge sekken i badekaret med litt Milo og la den ligge der et par dager :)

 

@Skaanigen det at den vil trekke til seg katter er en ting, men den vil også skrike (lukte?) mat til ymse dyr og insekt på fjellet også.. Det er litt mindre kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Vil legge sekken i badekaret med litt Milo og la den ligge der et par dager :)

 

@Skaanigen det at den vil trekke til seg katter er en ting, men den vil også skrike (lukte?) mat til ymse dyr og insekt på fjellet også.. Det er litt mindre kjekt :)

 

Hehe, da har dere ju sikkret proteintilskuddet :-)

 

Skift vann underveis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne gi en oppdatering på hva jeg gjorde, samt resultat, siden dette er et av forslagene som kommer opp ved søk på emnet.

 

Jeg kjøpte flytende parfymefri Milo ment for ullvask og fylte badekaret med kroppstemperert vann. Vet ikke hvor mye vann, men lot det gå slik at sekken ville lagt under vann om den ikke fløt. Deretter hadde jeg oppi 60 ml Milo og blanded dette litt uti vannet. Vrengte sekken og la den oppi. Jeg skrubbet det området som ble sølt på med hendene, og lot den ligge ei lita stund. Dette var omtrent 2000 på kvelden. Skrubbet samme område med hendene et par ganger den første timen, og skylte den litt i vannet den lå i. 

 

Før jeg gikk og la meg, rundt midnatt, tømte jeg ut vannet, og brukte dusjhodet til å skylle sekken og badekaret for såpe, brukte kaldt vann. Videre fylte jeg badekaret med kroppstemperert, eller kaldere vann, og lot den ligge over natta. Da sjekket neste morgen tror jeg vannet hadde tømt seg ganske gradvis, og visste ikke helt når, så jeg gjentok siste steget for å være sikker på at all såpe var ute av stoffet. Den lå slik kanskje 3-4 timer denne dag. 

 

Tømte så badekaret for vann, og lot sekken henge over dusjen til den kun var fuktig. Hengte den så opp på vaskerommet hvor det er litt varmere. Den tørket raskt. 1800 denne dag luktet jeg nedi sekken, og ikke en eneste antydning til tran! :) Tok ikke lange tiden, gitt!

 

Så nå ligger alt klart for neste tur, drar kommende lørdag. :D  Håper bare jeg satte sammen sekken skikkelig, slik den ikke svikter på tur. Løsnet litt for mange reimer da jeg tok av pakkrammen, blant annet reimene som fester skulderstroppene..

 

PS: For å skli sekken av skinnene, må endestykket av plastikk på toppen taes av. Tok meg faktisk lengre enn jeg vil innrømme å legge merke til dette.......  :getlost:

Tok også av topplokket før jeg la sekken i bløt. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.