Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna recon


møllerjo

Anbefalte innlegg

Har den gamle, så antagelig ikke så relevant lenger: 

 

- veldig god senhøstes og vinterstid

- virker bra (enn så lenge) i skiftende og dårlig vær

- gjennomført gode løsninger

 

Selger anbefalte ett nummer større enn normalt og jeg gjør det samme.

 

Mindre godt går mer på hele membrangreia. Dressen var fantastisk så lenge vann prellet av på ytterstoffet (DWR), men etter det var det så som så med pustinga. Mas på Norrøna og finn ut hvordan du best mulig kan ta vare på det; du mister mye når ytterstoffet er gjennombløtt. Fortsatt vanntett, men fungerer like godt som en sydvest. Og når jeg sier "mas" så mener jeg akkurat det - de er ikke glade i å snakke om DWR.

 

 

Gitt trådstarters spørsmål og situasjon, så blir det feil å komme med lettere alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Jeg har hatt den "nye" Recon dressen et par år nå, og kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd.

Jeg bruker den på tur i både skog og fjell, og på jakt og fiske. Jeg er 173cm og ca 77kg og har strl. M i både jakke og bukse. Det passer veldig bra synes jeg.

Dressen passer utmerket til mitt bruk. Den er stor nok til å romme en del klær under hvis temperatur og aktivitet tilsier det. Har brukt den en del på postjakt på elg, og har da hatt plass til en ganske tykk dunjakke under. Har derimot gått over til vattert fjellduk til dette, men man har muligheten. Jakken er også ganske lang, slik at den dekker rumpe. Dette er godt når det er kaldt og vind. Man har også mulighet til stramme den inn både ved hoften og midjen. Strammer man hoften og bretter denne opp blir de nederste lommene på jakka litt ubrukelige. Jeg bruker også bukseseler på buksa, Norrøna sine, og er fornøyd med det. Da har jeg muligheten til å åpne buksen i livet etter behov og tilpassing til klærne under. Kniven henger jeg i en karabinkrok fra en av beltehempene. De har en liten løkke/åpning under selve beltehempen som fungerer fint til dette.

Aquaseal glidelåsene kan være litt harde til å begynne med, også en stund, men dette går seg litt til. Går visst også ann å smøre litt vaselin på dem slik at de glir lettere, men jeg har ikke prøvd dette selv.

Dressen er som med andre membranklær at den blir klam ved høy aktivitet. Liker veldig godt ventilasjonsglidelåsene på buksen for å redusere dette, men helt fritt for klamhet blir det ikke.

Har også opplevd å bli våt på mansjettene på jakke/trøye under jakke når det har regnet mye. Dette er på grunn av at stofflaget på utsiden av membranen trekker litt vann, ikke gjennom, men i stoffet i seg selv. I mansjettene på jakke er dette stoffet brettet inn ca 1cm, noe som gjør at vannet kan trekke litt opp der.

Når det gjelder vanntetthet har jeg ikke noe å utsette på det. Satt på elgpost med et tett sitteunderlag i stolen og øs pøs regnvær. Dette underlaget fylte seg med vann, og jeg satt følgelig i en vanndam. Ble litt kjølig i rumpa, men jeg ble ikke våt igjennom. Var bare å tømme av vannet, så var det bra igjen.

Når det gjelder bruk ved bålet er jeg forsiktig med dette. Skal være enig i at dressen har en stiv pris, og jeg blir derfor litt ekstra forsiktig med den. Dette er kanskje bakdelen med å betale så mye for den. Koser meg allikevel ved bålet, men prøver å passe meg for gnistregn.

Det jeg ser som en fordel med dressen er at den er litt lysere enn Finnskogen. Synes Finnskogen kan virke litt vel mørk i skogen/tregrensa. Norrøna har vel kommet med en lysere dress, eller oppgradering av Dovre, etter at jeg kjøpte min, men de er mer tenkt på fjelljakt.

Når det gjelder slitasje ser jeg ikke mye til dette etter en del bruk. Ser at noe fiber i ytterstoffet har fliser opp litt nederst på bena, men ikke noe stort problem. Det er helt nederst, og man må se firbeinte i profil for å se dem.

Det eneste jeg kan si jeg egentlig savner ved jakka er en bedre tilpasset lomme for jaktradio, samt hempe for piskantenne. Har funnet en provisorisk løsning ved bruk av distinksjonsklaffen, men det er ikke ideelt.

Jeg liker de romslige lommene på både jakka og buksa. Og at det er en liten ekstralomme i to av disse for mobiltelefon. Brystlommene på jakka rommer fint et par tykke hansker eller liknende.

Håper dette var til noe hjelp! Da er det bare å komme seg ut å bruke dressen! Den takler det meste!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har recon jakken...som jeg brukte vel 4000 kr på for et par år siden. Det angrer jeg på. Nå har jeg Bergans Superlett regnjakke til 700 kr (salg). Den er like vanntett, 700 g lettere enn recon og puster bedre.

Recon har mange lommer på seg, så hvis du trenger lommer så er den god på det. Ellers ser jeg ingen grunn til å bruke penger på overpriset tulleplagg som recon jakken og alle andre Gore tex plagg til 2000 kr+.

7000 kr for en jakke og bukse....komisk. Kort sagt, det er ingenting med recon jakken eller buksen som gjør den 5000 kr bedre enn andre billigere plagg. Norrøna markedsfører seg på den måten at de selger spinndyre ting slik at konsumentene skal få inntrykk av at det er høyere kvalitet, noe som er tull og tøys.

Är delvis enig med dig, som skydd mot regn är Recon overkill, Bergans Superlett håller dig lika torr, till bråkdelen av priset, liksom det finns ett antal regnställ under halva vikten mot Bergans som gör detsamma om pris och/eller vikt är prioriteten.

Vid gång på led eller lågväxt terräng går tveklöst Recon bort. Om man vill ha ett plagg som passar när man måste ta sig genom höga buskage eller krypa fram under en jakt så skulle jag inte välja Bergans.

Med det sagt, jag tror att minst 90% av alla som köper en Recon betalar för en trygghet som ligger i det överdimensionerade, jämför med alla byfolk som köper en SUV istället för en vanlig kombi för att de några gånger om året åker till hytta och har 300 meter grusväg den sista biten.

För den som verkligen behöver den suveräna slitstyrkan i ett Reconställ är det värt de pengarna det kostar, för andra är tryggheten eller ganska enkelt imponatorvärdet värt tusenlapparna i mellanskillnad. :-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig samme måte jeg tenkte på for noen år siden. Jeg kan bare støtte meg til min egen erfaring og si at plagg til 7000 kr har jeg overhode ikke brukt for på min turer i høyfjellet i all slags vær.

 

Og Bergansjakken er overhode ikke superlett, men markedsføring vil gjerna ha oss til å tro det. På samme måte som de vil at du skal tro du trenger en supersterk recon dress til 7000 kr i fjellet.

Jeg er forsåvidt enig i at det helt sikkert finnes gode og billigere alternativer til Recon-dress. Likevel syns jeg det er litt morsomt at du karakteriserer det som komisk og unødvendig å bruke 7000 kroner for en jakke og bukse når du selv under "Mitt turutstyr" skriver at du har et Hilleberg Soulo til sikkert 6000 kroner samt Granite Gear Crown 60  og HMG Porter 4400  som du sannsynligvis måtte bestille fra utlandet og neppe fikk til superpris. Du har sikkert gode argumenter for at du kjøpte disse produktene men sannsynligheten er stor for at du hadde klart deg like godt med billigere alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig i at det helt sikkert finnes gode og billigere alternativer til Recon-dress. Likevel syns jeg det er litt morsomt at du karakteriserer det som komisk og unødvendig å bruke 7000 kroner for en jakke og bukse når du selv under "Mitt turutstyr" skriver at du har et Hilleberg Soulo til sikkert 6000 kroner samt Granite Gear Crown 60  og HMG Porter 4400  som du sannsynligvis måtte bestille fra utlandet og neppe fikk til superpris. Du har sikkert gode argumenter for at du kjøpte disse produktene men sannsynligheten er stor for at du hadde klart deg like godt med billigere alternativer.

 

Jeg har ikke snakket noe om at det unødvendig å bruke masse penger på friluftsutstyr generelt. Jeg har ganske så spesifikt nevnt recon jakken kontra Bergans jakken. Jeg har begge og har lang brukserfaring med begge. Hvorvidt man trenger å bruke flere tusen på telt er vel en helt annen diskusjon.

 

Jeg for min del har brukt for Hilleberg Soulo der jeg ferdes. Så enkelt er det. Granite Gear kostet 1500 kr og HMG Porter ca 3000 kr. Anser ikke det for å være spesielt dyrt. Bergansjakken kostet meg 700 kr, Reconjakken vel 4000 kr. Da snakker man prisforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke snakket noe om at det unødvendig å bruke masse penger på friluftsutstyr generelt. Jeg har ganske så spesifikt nevnt recon jakken kontra Bergans jakken. Jeg har begge og har lang brukserfaring med begge. Hvorvidt man trenger å bruke flere tusen på telt er vel en helt annen diskusjon.

Jeg for min del har brukt for Hilleberg Soulo der jeg ferdes. Så enkelt er det. Granite Gear kostet 1500 kr og HMG Porter ca 3000 kr. Anser ikke det for å være spesielt dyrt. Bergansjakken kostet meg 700 kr, Reconjakken vel 4000 kr. Da snakker man prisforskjell.

Som jag ser det är det exakt samma diskussion angående tältet. Soulo är ju ett tungt, dyrt tält av känt märke där det finns många fina alternativ som är både väsentligt billigare och lättare och håller dig torr och i lä under fjällturen.

Ryggsäckarna är däremot lite annorlunda, där handlar det om att köpa sig en lägre vikt, till dels på bekostnad av slitstyrka/tålighet och de är ju inte anmärkningsvärda i pris heller, GG-säcken är ju snarare ganska rimlig.

Om du har behov för ett Soulo vet jag inte, men mesteparten som köper ett Hillebergstält hade gott klarat sig med ett annat tält, här handlar det också om att köpa sig trygghet, och till viss del status.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det argumenteres her som om Recon og Bergans superlight-jakkene er like gode. Det er en påstand jeg bestrider. De har forskjellige områder hvor de har bedre egenskaper enn den andre (vekt, soliditet, evne til å tåle slitasje, motstand mot rifter, pusteegenskaper, lufting osv). Reconjakka vil altså være bedre til ett slags turbruk, Bergans' superlett til et annet.. 

 

Det samme gjelder for så vidt teltene også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg fant denne tråden da jeg i flere år har vurdert å anskaffe Norrøna Recon. Jeg har Finnskogen fra før, men det viktigste for meg er ikke at den er lydløs, men mest mulig vanntett. Finnskogen blir våt i ytterstoffet etter noen timer ute i regn. Jeg benytter ellers ArcTeryx regntøy som jeg er meget godt fornøyd med. Dette koster omtrent det samme som Recon, men er tynnere og lettere. Med dette kan jeg holde meg tørr i fire timer i regnvær i marka, men jeg er ute etter en dress som kan holde opp mot åtte timer. Aktiviteten er gange med hund i relativt godt tempo, men ikke løp eller stillesitting. Det er særlig for bruk senhøstes at jeg anser Recon for å kunne være optimal til dette bruket. Stor var skuffelsen da jeg for noen år siden måtte gjøre vendreis i november etter kun et par timer i striregn i en relativt ny Helly Hansen jakke som ble gjennomvåt. Det var etter det at jeg kjøpte ArcTeryx jakken som jeg er meget godt fornøyd med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne tråden da jeg i flere år har vurdert å anskaffe Norrøna Recon. Jeg har Finnskogen fra før, men det viktigste for meg er ikke at den er lydløs, men mest mulig vanntett. Finnskogen blir våt i ytterstoffet etter noen timer ute i regn. Jeg benytter ellers ArcTeryx regntøy som jeg er meget godt fornøyd med. Dette koster omtrent det samme som Recon, men er tynnere og lettere. Med dette kan jeg holde meg tørr i fire timer i regnvær i marka, men jeg er ute etter en dress som kan holde opp mot åtte timer. Aktiviteten er gange med hund i relativt godt tempo, men ikke løp eller stillesitting. Det er særlig for bruk senhøstes at jeg anser Recon for å kunne være optimal til dette bruket. Stor var skuffelsen da jeg for noen år siden måtte gjøre vendreis i november etter kun et par timer i striregn i en relativt ny Helly Hansen jakke som ble gjennomvåt. Det var etter det at jeg kjøpte ArcTeryx jakken som jeg er meget godt fornøyd med. 

Jeg tror du vil slite med å finne noe tøy overhode, som holder deg tørr i 8 timer  -  med mindre du omtrent står stille. På forumet har vi diskutert hvor tett Gore-tex egentlig er. Konsensusen er vel at den holder tett, men at kondens og svette gjør deg gjennombløt etter noen timer i regn - uansett.  (ikke alle "spiser" denne forklaringen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du vil slite med å finne noe tøy overhode, som holder deg tørr i 8 timer  -  med mindre du omtrent står stille. På forumet har vi diskutert hvor tett Gore-tex egentlig er. Konsensusen er vel at den holder tett, men at kondens og svette gjør deg gjennombløt etter noen timer i regn - uansett.  (ikke alle "spiser" denne forklaringen.)

 

Derfor er det også viktig å impregnere tøyet ditt av og til. Når det ikke renner av, trekker det inn i ytterlaget. Du blir ikke våt med en gang, men mens det tørker der, kan det trekke inn gjennom porene. Jeg ser det er fryktelig mange som ikke impregnerer yttertøyet sitt jevnlig, og deretter klager over at det ikke er tørt. Og samtidig sier at det var bra da de kjøpte det.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.