Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompaktkikkert > 2K


Brakar

Anbefalte innlegg

Har lyst til å investere i en liten og lett kompaktkikkert, men etter noen timer på Google, prisjakt.no og Fjellforum (selvsagt) innser jeg at jeg trenger hjelp. Jeg er hverken jeger eller aktiv fugletitter, men på streif i skog og fjell skjer det jo at det dukker opp noe interessant i horisonten.

 

Det er viktig at kikkerten er lett slik at den faktisk blir med i sekken på tur, utover det ser jeg for meg en 8x eller 10x med minimum et 25-objektiv. Det hadde også vært en fordel om den kunne brukes sammen med briller, men ingen forutsetning. Siden en kikkert kun skal tilfredsstille egen nysgjerrighet på tur ser jeg for meg en kostnadsgrense på kr 2.000,-

 

Her er de 12 kikkertene jeg sitter igjen med:

 

Takknemlig dersom noen var i stand til å veilede meg litt i jungelen av et informasjonssamfunn...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I den prisklassa ville jeg tatt en titt på Steiner Safari også. Eller så tror jeg at enten Vortexen, eller en av Opticronene ville vært mitt valg blant de du linker til.

 

Hvis hovedpoenget er at den skal være liten nok til å bli med, så ville jeg ha holdt meg under 30mm objektivdiameter. Jeg har en gammel Steiner Wildlife 8x30 som jeg er godt fornøyd med. Veldig fornøyd faktisk. I forhold til pris så er det en aldeles strålende kikkert. Ikke er den spesielt stor og tung heller, men når formålet er bare tur, og ikke jakt så var det en Steiner Safari 8x22 som ble med på tur. Veldig god kikkert for prisen. Ulempen med den er at den ikke er vanntett, så når guttungen badet med den var det slutt. Så den er erstattet av en Swarovski 8x20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opticron HR Wp 8x26 er en god kikkert under 2000 kr men den veier ca 400gr. Mulig det er litt tungt i forhold til ønsker.

På 25 åpning ville jeg nok valgt 8x kontra 10x pga bedre lysstyrke.

 

Testet en Leica 8x25 og den var knallskarp og fin. Men koster jo rundt 6000 og da. Merker at pris og kvalitet henger godt sammen på kikkerter.

 

Selv kjøpte jeg billig sak fra dinkikkert for et par mnd siden http://www.dinkikkert.no/kikkert/kowa-sv-8x25

Liten og lett. Litt slør i motlys men en skal ikk forvente all verden i den prisklassen. Veldig smooth fokushjul på den.

Da jeg kjøpte kostet den 810,-, ser den har godt opp siden da.

Fant ut at hvis jeg skal ha en liten lommekikkert som er rimelig gadd jeg ikke gi mer. Skal jeg ha en orntli kikkert til jakt etc så blir det nok en 8x42 eller slikt. De blir jo langt tyngre. En bra kikkert koster gjerne fra 4000 og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.