Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia vs Biltema (Stormkjøkkentest)


dsk

Anbefalte innlegg

Jeg har foretatt en enkel test, og kommet fram til:

En sammenligning:

Trangia er velkjen velprøvet og anerkjent. Biltema er for meg et nytt produkt.

Det settet som ligner mest på Biltema sitt er Trangia sitt 25-2, men det er vanskelig å få tak i, og nesten ikke billigere da 25- fire med stekepanne med nonstick belegg tydlighvis er storselgeren.

Hva får vi da hos Bitema?

Jeg oppfatter det som en etterligning av Trangias 25-2 med enkelte endringer, bare for å unngå å bli kalt kopi.

Hva har Biltema som Trangia ikke har? Lavere vekt, d.v.s. tynnere metall. En praktisk sil som slippes ned i kaffekjelen. Eget lokk/tallerk som passer på den store kjelen.

Hva har Trangia som Biltema ikke har? Litt mere solide gryter og panne. (Nonstick belegg som alternativ på både gryter og panne.) En litt mer solid brenner. Lokkm på kaffekjelen som sitter litt bedre fast. Stort nok lokk på kaffekjelen til å putte brenner og handtak nedi.

Mulighet for å sette inn gassbrenner eller multifuelbrenner.

Kjelene og pannene kunne bruke om hverandre, men stekepanna stod ikke fult så stødig på stormkjøkkene av ulikt merke. Brennerene var tilsynelatende like, men går ikke om hverandre. Biltemabrenneren har litt mindre diameter, og faller nesten gjennom hullet til brenneren hos Trangia. Dermed er det heller ikke plass til trangias gassbrenner eller multifuelbrenner. Da må det lages større hull, og åpning for slange og evt reguleringshendel..

Nå er ikke prisforskjellen på 300 kroner avskrekkende for de fleste, prisdifferansen på i over kant av 150% høres mye værre ut.

Jeg foretok en enkel sammenligning.

Testforhold, vindstille 180C, vanntemperatur 120C vannmengde 500g kokes til det høres, ta av lokket og ser at det bobler jevnt.

________________Biltema__________Trangia

Koketid__________9min 50 sek______8min 20sek

Forbruk rødsprit___13 gram_________14 gram

Forsøket ble utført kun 1 gang, begge brennerene startet normalt fulle, med 75 g rødsprit.

Konklusjon Biltemas stormkjøkken er litt lettere, litt senere og koke på og bruker litt mindre drivstoff. Alle forskjellene er så marginale at her må forholdet mellom vekt soliditet pris og mulighet til tilbehør være avgjørende for valget.

· For de fleste som behandler utstyret pent vil begge gi en tilfredstillende løsning

· For de som ønsker fleksibilitet m.h.p. å kunne bruke gass eller multifuelbrenner så vil Trangia fortsatt være enerådende.

Jeg har da sett bort ifra netthendte brukere som vil kunne bygge om biltemas kjøkken til egne behov.

Fra hjemmesidene til Biltema og Trangia har jeg hentet fabrikkdata. pris Trangia er hentet fra xxl.

Biltema # 26-491

Stormkjøkken, 9 deler

Praktisk for friluftsliv og camping. Produsert i aluminium. Vekt kun 0,9 kg. Utprøvd konstruksjon: holdbart og feltmessig.

Består av følgende:

Stekepanne/lokk Ø 21 cm

Kasserolle 1,2 liter

Kasserolle 1,5 liter

Kaffekjele

Vindskjerm, øvre

Vindskjerm, nedre

Brenner, regulerbar med skrulokk

Håndtak

Bærerem

Pris kr 198,- (Biltema)

Trangia: Nr. 25-4/100254

Kök med

2 Kittlar i aluminium, 1,75 och 1,5 liter

1 Kaffepanna i aluminium, 0,9 liter

1 Non-stickbelagd stekpanna, 22 cm Ø

2 Vindskydd (övre och undre)

1 Spritbrännare

1 Tång

1 Rem

Vikt 1300 g

Pris: 499 (XXL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen sak er hvorvidt det er sunt å lage mat i aluminiums-kokekar uten nonstick-belegg el. lign.

Mener det var en diskusjon her på Fjellforum tidligere om dette.

Du kan selv prøve å gni aluminiumskaret mellom tommel- og pekefinger noen minutter og erfare at aluminiumen smitter over på fingrene som blir grå-svarte.

Aluminiumskaret avgir metallet til maten.

Jeg har selv en kamerat som er lege med spesiell kompetanse på kosthold/ernæring/forebyggende medisin.

Han har anbefalt meg aldri å bruke kokekar av aluminium. Heller ikke f.eks. deodoranter med aluminium. Veldig mange roll-on deodoranter inneholder aluminium som tas opp i blodet via huden.

Dette kan du sikkert selv finne ut mer om i medisinske leksikon og på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nå det jeg lette etter.

I en undersøkelse ble 3.777 personer med høyt aluminiuminnhold i drikkevannet fulgt opp gjennom en periode på åtte år.

Det viste seg at de hadde ca dobbelt så stor risiko for å få Alzheimer som befolkning med lavt innhold av aluminium i drikkevannet.

Ser at "lommelegen" og andre mener en slik undersøkelse er for lite til å trekke bastante konklusjoner. Flere undersøkelser må dokumentere risikoen for at dette kan fastslås vitenskapelig.

Mattilsynet hevder også på noen av sine sider at salte og sure matvarer bør unngås i aluminiumskokekar og har regler på at produsentene skal merke kokekarene om mulig fare ved bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forholdt jeg meg primert til egenskapene for å varme vann, og sammenlignet 2 systemer med aluminiumskjeler.

Jeg tror at det er en mulighet for sammenheng mellom aluminiumsinntak og helse, på agder er det mye mer aluminium i drikkevannet enn i landet forøvrig, og der er det tendenser som kan gi grunnlag for forskning. Eluminium har den egenskapen at det oksyderer meget lett, og oksydbelegget blir meget motstandsdyktig og beskytter aluminiumet mot korrosjon, det gjelder altså å ikke bruke spesielt sure ting i kjelen, og heller ikke blankskure den. Den blir slet ikke pen etter hvert, men med en og anne tur ser jeg ikke dette som særlig farlig relatert til at mange bruker aluminiumskjeler i daglig, og at du kan bruke andre kjeler ellers.

Som sammenligning, det er hevet over enhver tvil at helgefylla kan være skadelig, men sammnlignet med hverdagsfyll er det vel et lite problem. Takk avlikevel for innspillet.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Trangia leverer også Duossal-kjeler i 25-serien (25-8 ). Forkortelsen står for Duo-Stainless Steel-Aluminium, og består av to kjeler og steikepanne av laminert metall med aluminium på utsiden og rustfritt stål på innsiden. Disse er noe tyngre og dyrere, men også mer slitesterke enn vanlige aluminiumskokekar. Kanskje noe for de som er redd for å bli aluminiumsforgiftet? Jeg har aldri hørt at dette er et problem, og mange kasseroller for hjemmebruk er jo også av aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det har blitt hevdet at non-stick belegget er svært giftig, og spesielt kan det avgi nervegass-lignende gasser ved overoppheting. (flere hundre grader) dette skjer jo ved tørrkoking etc.

:D Vi får vel også tenke på hvor stor del av livet vi eksponerer oss for disse skumle sakene.

Drikkevannet i enkelte deler av landet har vist innhold av aluminium.

Rustfritt stål inneholder nikkel, som en del er allergiske for.

Her må hver og en bruke sunn fornuft. Det er neppe smart å skrubbe rein aluminiumskjelen, fjerne det beskyttende oksidbelegget, ripe opp kjelene med stålbestikk, bruke mye sur mat som løser opp aluminiumen etc. :) OBS Brus er jo surt, og selges i aluminiumsbokser. (som er lakkert invendig med???)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første stormkjøkkenet eg kjøpte var fra obs. for godt 10-12 år si. Der va aluminiumen så porøs at suppa kokkte nesten inn i gryta (litt overdrevet men) suppa hang fast i gryta. Skikkeligt sjid å vaske huske eg. Etter det har eg kun hatt et trangia stormkjøkken. Det holde den dag idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Nå har jeg hantert Biltema stormkjøkkenet lenge nok til å kunne konkludere.

Kvalitet sammenlignet med Trangia er betraktelig dårligere. 8)

:!: Øverste og nederste del sitter ikke godt sammen lenger, bajonettfestet glipper.

:cry: Kjelene er tynnere og bulker lettere, det virker som om aluminiumen er bløtere også. (Dette blir tilsynelatende bedre :) etter noen ganger i oppvaskmaskinen, men det kan skyldes at dette gir et solid oksydbelegg.)

:) Brenneren er nesten like bra som Trangia, men det blir jo en dyr brenner, hvis det er det eneste man kan leve med.

:? Kaffekjelen med sil er helt genial, helt til man heller på kjelen og lokket faller av. Bunnen er falset på slik som enden på en hermetikkboks, følgelig kan du ikke ta den med inn og bruke den på ei kokeplate/vedovn med flat plate :cry: .

:? Hele greie skrangler mer enn Trangia.

Positive sider: :D:D:D

:D Veier mindre enn Trangia.

:D Rimelig å handle inn. Hvis de har den inne da :x

Forøvrig :wink: Biltemas Rødsprit soter mindre, også den uten metanol! (Den med metanol bør ikke sote i det heletatt)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte også biltemas stormkjøkken for en stund tilbake av ren nyskjerrighet, og sitter vel stort sett igjen med de samme erfaringene som du nevner.

Særdeles bløtt metall, og lite tilpassede deler, står ustøtt, utett lokk til brenneren, også denne av metall i bløteste laget. (Skrur lett av gjengene i lokket)

Ingen regulering på brenneren heller.

Det er ikke et særlig holbart redskap, men prisen tatt i betraktning og du kun skal varme noe vann i ny og ne i sommerhalvåret, er den fullt brukbar.

På vår, høst og vinter er vel ikke stormkjøkken noe særlig i utgangspunktet, da er det omnifuel/bensinbrennere som teller.

Så for meg er det primus som teller.

Hilsen Storli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretok en enkel sammenligning.

Testforhold, vindstille 180C, vanntemperatur 120C vannmengde 500g kokes til det høres, ta av lokket og ser at det bobler jevnt.

________________Biltema__________Trangia

Koketid__________9min 50 sek______8min 20sek

Forbruk rødsprit___13 gram_________14 gram

Kan da ikke ha tatt så lang tid å koke opp vannet når det var 180 grader ute og vannet holdt 120 grader :wink:

Kjeder meg veldig når jeg kikker ut og ser at det snør! Jeg vil ha vår og døgnflueklekking og fluefiske og langtur i fjellet og jenter i mindre klær og sommerpils og..... SOMMER!

Og nei, jeg er ikke dum! Jeg skjønte at du mente 18 og 12 grader, men kunne ikke dy meg :D

Ha en strålende dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da ikke ha tatt så lang tid å koke opp vannet når det var 180 grader ute og vannet holdt 120 grader :D

Kjeder meg veldig når jeg kikker ut og ser at det snør! Jeg vil ha vår og døgnflueklekking og fluefiske og langtur i fjellet og jenter i mindre klær og sommerpils og..... SOMMER!

Og nei, jeg er ikke dum! Jeg skjønte at du mente 18 og 12 grader, men kunne ikke dy meg :D

Ha en strålende dag!

Ja det er slik når det går hett for seg. :wink:

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.