Gå til innhold
  • Bli medlem

Nedkjøring Kviteggja (1717moh)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Nokre synspunkt på nedkjøringa fra Kviteggja til Fivelstad til helga?

Litt skeptisk på snøen i høgda, der er vel ein del bresprekker som framleis ligg opne? nedkjøringa ser aldeles herlig ut fra sommarbiletene mine her, desse 30 cm nysnø siste dagane legg ikkje akkurat nokon dempar på fantasiane:)

Andre turrapportar fra austsida av Hjørundfjorden så langt i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg hadde nok venta med Kviteggja til våren. Det er ein fantastisk skitur, men dog veldig lang. Fin nedkøyring, men ikkje så bra så mange andre toppar på Sunnmøre. Det er mange stader det er betre nedkøyring enn frå Kviteggja. Kviteggja er ein omfattande tur som helst let seg gjere på ski i mai - juni. Toppar på Sunnmøre eg vil anbefale no:

Skopphornet (nyyyyydleg nedkøyring, finare enn Kviteggja).

Grøtdalstindane (hæærlig nedkøyring, kanskje rasfare???).

Kyrkjefjellet (frå Grøndalen).

Saudehornet (i Ørsta).

Saksa (kort tur, men kanskje rasfare).

Trollvasstind (frå Dalsdalen).

Snøhornet (i Austefjorden).

Bergehornet (på Vartdal).

Dette er relativt korte turar, med særs bra nedkøyringar. Eg ser ikkje poenget i å slite seg opp Ørsta sin høgste topp midtvinters, når ein kan ta mange toppar som har betre nedkøyringar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg såg Trollvasstinden var nemnt. Sandhornet/Blåfjellet lenger nord mot Folkestad er rett nok ingen alpin utfordring, men den har ein herleg sørvendt nedkøyring til Dalsdalen, den óg. Rett mot den sterke vårsola er den heilt nydeleg. Dessutan er turen såpass grei og kort at den kan utførast no, føresett at det er nok snø. Dessutan er det fleire fine fjellsider på vestsida av Dalsfjorden å prøva seg på óg, t.d. omkring Lauvstad. Området er mildare enn Sunnmørsalpane og ikkje like høgt heller (800-1100 m.o.h.). men er likevel verd eit besøk eller fleire.

Helsinf Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok powder whore tenkte på nedkjøringa direkte til Fivelstad fra nord for topp 1587. Der er 1000m sammenhengende bratt lende. Og den er nok heftig nok vil jeg tro, langt brattere enn Snødalen som de aller fleste benytter. Fjellsida er øst-/nordøstvendt og garantert skyggefull på denne tida. Hvordan forholdene på breen er... tja, ikke lett å si. Det har ikke akkurat vært så mye snø så langt denne vinteren. Noe annet er at kartet levner liten tvil om at fonnene jevnlig deiser ned den fjellsida, jfr de åpne skogfeltene ovenfor Fivelstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takkar for flotte synspunkt.

Kviteggja gjer seg utvilsomt bra om våren, men nedkjøringa som eg sikta til, er som Svein refererer til, frå dette skaret like under toppen når du kjem frå Snødalen mot Kviteggja, og ned til Fivelstad. Underteikna har tidligare rennt denne nedkjøringa ut mot april, boltrande i nysnø første 300-400 meterane såg dette veldig lovande ut, men dette gjekk gradvis over i blåis og skare. Skulle gitt mykje for desse samanhengande høgdemetrane på ein dag med puddersnø, men faremomentet er vel snøbruene på breen i høgda? Med denne spake vinteren så langt, er det vel best å styre unna...

Ser med stor interesse på Pål´s forslag her, og då spesielt Skopphornet. Kunne tenkt meg litt informasjon her, rutebeskrivelse, utgangspunkt etc:)

Trollvasstinden med nedkjøring til Sanden seter er også ei nedkjøring eg sikla på. Men her er det vel framleis mangel på snø..? Dette gjelder vel alle toppane kring Dalsfjorden +Lauvstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser med stor interesse på Pål´s forslag her, og då spesielt Skopphornet. Kunne tenkt meg litt informasjon her, rutebeskrivelse, utgangspunkt etc:)

Jeg ville gått opp fra Hundeidvik, litt bortovertrakking hvis en ikke kan kjøre grusveien oppover Megardsdalen. Det går en fin traktorvei langs vestsida av elva, alternativet er grusveien på østsida, begge alternativene er greie om du må gå på ski allerede langt nede. Slakt terreng til Megardsstøylen, dernest sammenhengende 700m bratt oppstigning fra vatna.

Fra Erstad går også en god grusvei oppover, men mer knølete å komme seg gjennom bjørkeskogen (bratt også) fra demninga ved inngangen til Riksheimdalen.

Denne info'en finner du også her under Ø1, http://www.tinderangling.net/alpeguide/alpeindex.htm

Sørvendt nedkjøring fra Skopphornet, fin nå så lenge sola ikke ødelegger snøen. De vestvendte rennene ned i megardsdalen er også en mulighet. Her er et bilde som er tatt fra øvre del av ei av rennene lengst nord. Bildet er faktisk tatt 27.april 2004!!!! Det var veldig lite snø den våren. Der ser du forresten også grusveien :)

post-283-13347441052_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil anbefale å gå på Skopphornet frå Hundeidvik. Slik snøfoholda er no, kan du køyre grusvegen til endes fram til Megardsdalen. Og då har du spart deg 2-3 kjedlege kilometrar med trasking. Frå parkeringsplassen er det ein halvtime- time gåing fram til foten av sørryggen.

Ryggen frå vatna til toppen er dryg og periodevis bratt. Eg trur snøforholda fortsatt er meget bra i høgda. Eg var på fjellet igår og då var det fortsatt lett pudder. Men om det vert mykje mildare i dagane framover, vil nok pudderen bli øydelagt.

Rennene på vestsida er nok eit bra alternativ med tanke på nedkøyring. Her er det viktig å treffe dei rennene som faktisk er mogleg å kome seg ned gjennom. Dette må vurderast nøyre frå parkeringsplassen og fram til vatna. Renna midt på fjellmassivet høver seg nok best. Sidan dette er din første tur på Skopphornet vil eg anbefale Sørryggen ned igjen også.

Eg trur det er nok snøv til å kunne få ei fin oppleving på Trollvasstinden. For to veker sidan var eg på Skoratinden på Rovde. Det er langt vest, og der var heller lite snøv. Men etter dette har det trass alt kome meir snøv. Desse dagane det har snøva i høgda har det nok kome opp i mot ein halvmeter, kanskje meir. Skal også hugse på at det er nok ikkje meir snøv på Skopphornet enn Trollvasstind, snarare tvert om. Skopphornet ligg trass alt ytst i milde Hjørundfjorden. Slik sett kan du like gjerne gå på Trollvasstinden som på Skopphornet. Toppar kring Ørsta og Bondalen har dei lågaste temperaturane.

Også Dukhornet frå Bjørke kan anbefalst no, fordi at det no er mogleg å køyre fjellvegen langt opp (so framt den ikkje er vinterstengd). I "bibelen" står det at dette er ein rask tur. Eg tykte det var nokre dryge kilometrar. Litt basking i tett krattskog i starten, men etter det openberar landskapet seg. Nedkøyringa er heilt upåklageleg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Kjørte Skopphornets nordside i april i fjor. Dette er et fjell man nok bør holde seg unna 9 av 10 dager gjennom vinteren, men plukke en ettermiddag i april når det har gått noen dager eller uker siden forrige snøfall. Start på skolen i hundeidvik, og tråkk på gjennom skogen til du finner den markante ryggen mot toppen.

Følg ryggen så langt du ønsker; vi var to stykker som gikk opp. Jeg pingla ut i et markant "hakk" ca. 100 m. under toppen. Nr.2 gikk til topps (ca. 40 graders helling siste stykket). Øverste100 m. var visst hardt og isete, resten var nydelig nedkjøring ned rennene fra toppen. Absolutt en undervurdert rute.

men som sagt, kjenn forholdene her før du tar sats.

Kvitegga ville jeg nok holdt meg unna frem til slutten av april. dette er en cruisetur av høyt kaliber, ikke noe puddermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine renner i vestsida av Skopphornet, den lengst nord er nok den slakeste. Neppe over 40 grader helt oppe. Blir fort snøfritt utover våren så nært kysten, første del av april bør være grei de fleste år. Nordvestryggen blir fort snøfri, da kan en klyve opp med skiene på ryggen. Den er litt luftig, så et par joggesko er greie å ha i sekken til klyvinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

Har lyst på et nytt forsøk på Kvitegga i påsken. Titter litt på skredkartet i gis om hvor det er tryggest å gå ved stor skredfare. I fjor snudde jeg ved Blåfjellet ( https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=16057 ) pga dårlig vær, jeg vet at videre derfra er det så bratt at skredfaren er et faktum. Da gjelder det å finne alternativer.

1) Gå via Snødalen og Vardfjellet og videre vestover, er bratt kun et kort stykke der (se bilde).

2) Gå via Litledalen. Her kan man bevege seg i terreng under 30grader hele veien, men det kan være skummelt siden det finnes bratte skåninger på venstresiden (her kan skred bli utløst).

Noen lokale som har innspill?

post-3251-133474680768_thumb.jpg

post-3251-133474680777_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Har lyst på et nytt forsøk på Kvitegga i påsken. Titter litt på skredkartet i gis om hvor det er tryggest å gå ved stor skredfare. I fjor snudde jeg ved Blåfjellet ( https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=16057 ) pga dårlig vær, jeg vet at videre derfra er det så bratt at skredfaren er et faktum. Da gjelder det å finne alternativer.

1) Gå via Snødalen og Vardfjellet og videre vestover, er bratt kun et kort stykke der (se bilde).

2) Gå via Litledalen. Her kan man bevege seg i terreng under 30grader hele veien, men det kan være skummelt siden det finnes bratte skåninger på venstresiden (her kan skred bli utløst).

Noen lokale som har innspill?

Jeg var på toppen av Kvitegga idag (påskeaften). Så ingen spor eller mennesker i Snødalen, så den toppen kan ikke være veldig mye besøkt denne påsken. Partiet over Blåfjellet er ikke så bratt, kan ikke tenke meg at det er noe skredfare der nå. Det var værre da jeg kom midt i en snøstorm på topp-platået. Så kun 1 meter framfor meg, ikke så artig når jeg vet at det er mange stup og skavler på dette platået. En iPhone GPS er ikke så veldig nøyaktig, men det var den jeg måtte bruke nedover til jeg fant passasjen ovenfor Blåfjellet. Da var til gjengjeld batteriet på iPhone nesten helt flatt :o

Forøvrig varte denne stormen kun i 2 timer, etterpå ble det sol og blå himmel igjen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Det var værre da jeg kom midt i en snøstorm på topp-platået.

..

.

Bra det er minst en til som traff snøstormen, dagen startet med skyfri himmel, jeg rakk akkurat opp til det ble som verst, det så absolutt ikke ut til å bedre seg, men jeg greide å bruke såpass lang tid at det nesten klarnet opp før jeg kjørte ned (Må se seg rundt, undersøke snø, finne nedkjøringen, stå og lure på om en må kjøre ned igjen på kompass).

Dette ødela selvsagt føret, for nå ble det ingen solsmelt, men i stedet flere hundre hm med gnall og rattata.

Nede i dalen nedenfor, der det er pause, så klarnet det etterhvert opp.

Og i bilen hjem igjen kunne jeg se opp på blå himmel.

Det hører med til historien at jeg faktisk fikk kjørt det jeg skulle, men det var dårlig på alle måter - ikke så mye "artipeer" som jeg hadde tenkt, toppartiet var ei avblåst steinur, renneformasjonen som hadde beste inngangen til sida kunne ikke kjøres fordi det hadde gått ut baller der, og gnallføre er jo ikke arti å kjøre på, selv om det er ganske lett, må jo også være temmelig forsiktig for ramler man på slikt så ramler man bare en gang, for da stopper det ikke før man er til bunns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bestemt meg for å forsøke på Kvitegga torsdag dersom jeg så antydning til spor i forvegen. Men ingen spor og uten turfølge gjorde til at skiene ikke ble påspent... Skulle ønske jeg hadde mer peiling på skredrisiko, kanskje jeg burde ta et kurs. Kommer tilbake med en rapport om turene i påska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag var kanskje for tett etter snøfallet, det snødde vel tirsdag?

Nysnø er gøy når den er tørr, har den blitt våt kan jeg nesten ikke vente til den blir mer grovkornet. Torsdag var en sånn dag, tråere føre er det lenge siden jeg har opplevd. Nå i helga har det vært fin solslush i Sykkylven/Stranda, dvs i går var det for mye vind til at skaren slapp taket. Litt lenger vest har det vært noe nedbør etter det jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esssem: Tirsdag var jeg på Blåhorna, og det var faktisk de beste skiforholdene i hele påska. Nysnøen var tørr og fin, men det kan være fordi sola ikke fikk tak i sør-østlige deler av Sunnmørsalpane denne dagen. Jeg får takke fjellinordvest.net for denne impulsturen, var nemlig på søk etter en topp som ikke var altfor bratt etter det nylige snøfallet ;-)

500fjell: Jeg så ikke denne Kvitegga-tråden, før etter at jeg hadde vært på Kvitegga. Jeg skulle gjerne ha blitt med på torsdagen, istedet for å være på Kalvedalsegga denne dagen! Alle gode ting er 3, neste påske topper du !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det er minst en til som traff snøstormen, dagen startet med skyfri himmel, jeg rakk akkurat opp til det ble som verst, det så absolutt ikke ut til å bedre seg, men jeg greide å bruke såpass lang tid at det nesten klarnet opp før jeg kjørte ned (Må se seg rundt, undersøke snø, finne nedkjøringen, stå og lure på om en må kjøre ned igjen på kompass).

Hvilken topp var du på? Jeg så ikke noen andre på Kvitegga 1717m denne dagen, kan vi ha gått forbi hverandre i white-outen på platået?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken topp var du på? Jeg så ikke noen andre på Kvitegga 1717m denne dagen, kan vi ha gått forbi hverandre i white-outen på platået?

På Kvitegga, men ikke denne Kvitegga, den jeg kjørte er i Stordalen.

Vi kunne sikkert fullt mulig ha passert hverandre der oppe også.

Dårlig fjell å havne i dårlig sikt på - relativt flatt oppå, og vet aldri når en pluteslig er for nær en skavelkant.

Den Kvitegga jeg var på er mer kurant i dårlig vær - bare å tippe utfor i rett kompassretning, så kommer man til slutt hjem.

Det klarnet opp såpass at sikt ikke var så stort problem, sikt hele veien ned sida og ned i dalen, kun middels blindeføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.